شناسهٔ خبر: 26836015 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

عدم تخصیص اعتبار و فرسودگی خطوط انتقال آب مشکل اصلی شبکه های آبرسانی استان های جنوبی کشور است

هدر رفت آب زیر پای شهرهای تشنه

با وجود آنکه عمرمفید شبکه آبرسانی در دنیا تنها 10 سال است، اما در بیشتر نقاط کشور خطوط شبکه‌های آبرسانی عمر بسیار بالایی دارد و در برخی موارد حتی به 90 سال نیز می‌رسد. فرسوده بودن شبکه آبرسانی و ترمیم نشدن بموقع‌ این خطوط باعث شده تا سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در ایران هدر برود.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /با وجود آنکه عمرمفید شبکه آبرسانی در دنیا تنها 10 سال است، اما در بیشتر نقاط کشور خطوط شبکه‌های آبرسانی عمر بسیار بالایی دارد و در برخی موارد حتی به 90 سال نیز می‌رسد. فرسوده بودن شبکه آبرسانی و ترمیم نشدن بموقع‌ این خطوط باعث شده تا سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب آب در ایران هدر برود. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند: در حال حاضر 40 هزار کیلومتر از شبکه آبرسانی شهری و 50 هزار کیلومتر در بخش روستایی دچار فرسودگی است که حجم سنگینی از اعتبارات برای اصلاح آنها نیاز است. بر اساس بررسی‌های انجام شده اجرای این طرح حداقل 14 هزار‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، رقمی که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت، با بخش قابل‌توجهی از بودجه عمرانی کشور برابری می‌کند. این میزان هدر رفت آب بواسطه فرسودگی شبکه آبرسانی در حالی رخ می‌دهد که با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش نزولات جوی برای تأمین آب شرب مجبور هستیم مدیریت مصرف را در سرلوحه همه برنامه‌ها قرار دهیم. در واقع با جلوگیری از هدررفت این 30 میلیارد متر مکعب آب می‌توانیم بسیاری از شهرها و روستاهایی را که در حال حاضر از کم آبی رنج می‌برند ، سیراب کنیم.

آب بدون درآمد
روی دیگر سکه این است که آب‌هایی که از این طریق هدر می‌رود نه تنها به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد، بلکه عایدی هم برای بخش آب و فاضلاب کشور ندارد؛ ضمن اینکه تنها هزینه تصفیه و انتقال را به این سامانه تحمیل می‌کند. در اصطلاح به این آب‌های هدر رفته، «آب بدون درآمد» می‌گویند و در واقع آب به هدر می‌رود و درآمدی از آن حاصل نمی‌شود.
به اعتبارات، نگاه ویژه شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با اشاره به فرسودگی خطوط انتقال آب «کوثر» و «کازرون» افزود: از 3هزار و 300 کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی استان حدود 41 درصد فرسوده است که برای اصلاح این شبکه 98 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در حال حاضر اعتباری برای رفع این مشکل تخصیص نیافته است. نصوری با تأکید بر تخصیص اعتبار لازم برای اجرای طرح کاهش هدر رفت آب، گفت: با توجه به شرایط این استان تقاضا داریم مسئولان نگاه ویژه در بخش تخصیص اعتبارات برای پایش خطوط انتقال داشته باشند. وی با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی بوشهر در استان‌های همجوار قرار دارد، افزود: 90درصد منبع تأمین آب آشامیدنی استان در کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد و از این رو، نوسازی خطوط انتقال آب اصلی‌ترین اولویت برای جلوگیری از هدررفت آب است.
خط لوله فرسوده آبرسانی میناب - بندرعباس از شبکه خارج شد
«هوشنگ ملایی»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در این خصوص اظهار داشت: این روزها که همه شهرها و روستاهای استان به‌دلیل خشکسالی با کمبود آب مواجه است، فرسودگی خطوط انتقال سبب هدررفت و تشدید مشکلات شده است. وی اظهارداشت: پراکنش بارندگی و توزیع زمان و مکان ریزش نزولات آسمانی طی سال‌های گذشته ناچیز بوده و این موضوع سبب شده شاخص‌های بحران آب در هرمزگان به مراتب نامطلوب‌تر از متوسط شاخص کشوری باشد. بحران خشکسالی و کاهش ۸۰ درصدی نزولات جوی و همچنین کاهش ۹۵ درصدی روان آب‌ها نسبت به سال گذشته منجر به خشکی بسیاری از باغ‌ها و مراتع استان شده و بر کیفیت آب نیز تأثیر گذاشته است.
اختصاص 600 میلیارد ریال بودجه به نوسازی خطوط
ملایی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 40 سال از عمر خط اول آبرسانی میناب - بندرعباس به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین خطوط انتقال آب استان می‌گذرد، این خط را از مدار خارج کرده و طرح نوسازی آن را با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال شروع کرده‌ایم. طول این طرح 30 کیلومتر از حد فاصل روستاهای «حسن لنگی» تا «جلابی» است. تاکنون 16 کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده و بقیه آن نیز با تخصیص بموقع اعتبار اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دغدغه استان تأمین آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس و بندر خمیر است، خاطرنشان کرد: میزان هدررفت آب این خط در طول مسیر (در شبانه روز) حدود ۲۰۰ لیتر آب بوده که با نوسازی، بخش قابل توجهی از مشکلات تأمین آب آشامیدنی شهرهای بندرعباس، خمیر و روستاهای مسیر رفع می‌شود.
تأسیسات شبکه توزیع آب خوزستان عمری بالای 60 سال دارد
«صادق حقیقی‌پور»، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) خوزستان نیز اظهار داشت: بیشترین مشکل در استان بخصوص نوار ساحلی خلیج‌فارس (خرمشهر و آبادان) کیفیت آب آشامیدنی است که آن نیزبا اصلاح شبکه آبرسانی تا حد قابل توجهی حل شدنی است. با وجودی که شبکه توزیع آب خوزستان عمری بالای 60 سال دارد، از سال 91 تا 95 هیچ بودجه‌ای در خصوص اصلاح شبکه آب به استان پرداخت نشده و با پیگیری‌های انجام شده و حمایت دولت، امسال نخستین سالی است که استاندار خوزستان 10میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته است. با اختصاص این بودجه در نظر داریم در یک برنامه 3ساله تمام شبکه‌های آبرسانی استان را اصلاح کنیم. اگر تمام وعده‌ها محقق شود به طور حتم بعد از 3 سال به متوسط کشوری خواهیم رسید. 
فرسودگی؛ عامل اصلی هدر رفت آب در بوشهر
«مسعود نصوری»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: استان ما همواره با بحران شدید آب مواجه بوده و اغلب روستاییان چالش بی‌آبی را هر روز تجربه و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 40درصد که حدود 180 روستای این استان را شامل می‌شود با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شود، از این رو، مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب اهمیت فراوانی دارد. وی با اشاره به اینکه فرسودگی خطوط انتقال آب یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان است، ادامه داد: نبود اعتبارات کافی برای بازسازی و نوسازی سبب شده حدود 40 درصد از آب تصفیه شده به هدر برود و سال هاست خطوط انتقال آب نوسازی نشده است. هزینه زیاد تعویض لوله‌ها دلیل اصلی تعلل در این کار است و حتی لوله‌های داخلی منازل نیز فرسودگی بالایی دارد.
 

نظر شما