شناسهٔ خبر: 26834805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

«برگزیت» در بن‌بست/بروکسل: اروپا منتظر بدترین سناریو باشد

اشپیگل در گزارشی از ناامیدی اتحادیه اروپا درباره دستیابی به توافقی درباره برگزیت با انگلیس خبر داده و نوشته: «کمیسیون اروپایی از کشورهای عضو درخواست کرده که خود را برای بدترین سناریو یعنی خروج بدون توافق آماده کنند.»

صاحب‌خبر -



هفته نامه آلمانی  «اشپیگل»، در گزارشی از وضعیت «مبهم» و «ناامید» کننده برگزیت و روابط انگلیس و اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت:  «انگلیس و اتحادیه اروپا ناامیدانه تلاش می کنند از یک برگزیت آشفته و پر هرج و مرج جلوگیری کنند. در این اوضاع کمیسیون اتحادیه اروپا از سازمان‌ها و شرکت‌های اروپایی درخواست کرده خود را برای بدترین سناریو در این باره آماده کنند.
بر اساس این گزارش، کمیسیون اتحادیه اروپا از مقامات کشورهای عضو این اتحادیه و عرصه اقتصادی درخواست کرده خود را برای همه سناریوها از جمله یک برگزیت آشفته و بدون توافق آماده کنند. در یک یادداشت 18 صفحه‌ای کمیسیون اروپایی که به همین منظور منتشر شده آمده است، «آماده‌سازی باید در همه سطوح سریعا تسریع شده و تمام نتایج احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. البته ما همچنان همه اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا به موقع یک توافق درباره خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا را به دست آوریم. اینکه آیا چنین هدفی محقق می‌شود یا خیر، به هیچ عنوان مشخص نیست.»
اشپیگل می‌افزاید: «مذاکرات بین لندن و بروکسل درباره برگزیت ماه‌هاست که بی‌نتیجه مانده است.
البته «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته به اصطلاح کتاب سفید که در آن برای اولین بار دیدگاه‌های خود درباره مناسبات با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت را تنظیم کرده بود ارائه داد.
 با این همه جزئیات مهم مانند مسئله مرزهای بین ایرلند و ایرلند شمالی همچون سابق همچنان مشخص نشده است. در این گزارش تاکید شده: «در صورت خروج بدون توافق، تجارت بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر اساس قواعد سازمان تجارت جهانی شکل خواهد گرفت. در این صورت بخصوص انگلیس به سرعت دسترسی به همه توافقات تجاری اتحادیه اروپا با دیگر کشورها را از دست خواهد داد.
در این صورت انگلیس دیگر هیچ دسترسی به صندوق‌های کمک مالی اتحادیه اروپا و برنامه‌های تدارکاتی نیز نخواهد داشت. همچنین حمل و نقل به ویژه در خطوط هوایی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت زیرا انگلیس از توافقات حمل و نقل هوایی با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی خارج خواهد شد.»

نظر شما