شناسهٔ خبر: 26834302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

العربی الجدید:

850 نظامی سودان در تجاوز به یمن کشته شدند

الجزیره - ایرنا - تارنمای «العربی الجدید» در گزارشی در خصوص مشارکت مزدوران سودانی در تجاوز به یمن نوشت، شمار دقیق نیروهای نظامی سودان در جنگ مشخص نیست، اما بر اساس آمارهای موجود، بیش از 850 افسر و سرباز سودانی تاکنون در این جنگ کشته شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، این تارنمای خبری افزود: مقام های سودانی معمولا بسیار دیر خبر کشته شدن سربازان و افسران را به خانواده هایشان می رسانند و بیشتر خانواده ها از طریق دوستان و نزدیکان خود در عربستان و همچنین از طریق شبکه های اجتماعی از کشته شدن فرزندانشان مطلع می شوند.
العربی الجدید ادامه داد: مقام های سودانی به عمد خبر کشته شدن نظامیان را با تاخیر اعلام می کنند و در عین حال اطلاعات درستی در خصوص زمان و چگونگی کشته شدن و محل دفن آن ها به خانواده ها نمی دهند و حتی به بهانه های مختلف حقوق آن ها را هم یا پرداخت نمی کنند یا با تاخیر زیاد این حقوق و مزایا به خانواده ها پرداخت می شود.
یک منبع آگاه سودانی در خصوص شمار سربازان و افسران سودانی کشته شده در یمن گفت: شمار آن ها تا پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه) بیش از 850 نفر است و این در حالی است که دولت سودان به صورت رسمی یک بار در ماه سپتامبر سال 2017 شمار کشته ها را 412 نفر از جمله 12 افسر اعلام کرد.
«ابوالقاسم برطم» نماینده مجلس سودان گفت: خانواده های سربازان و افسران باید بدانند فرزندانشان چه زمانی و کجا کشته و دفن شده اند.
العربی الجدید در خصوص مبالغی که به خانواده های سربازان و افسران کشته شده درجنگ پرداخته می شود نیز نوشت: این مبلغ بین 60 تا 70 هزار ریال عربستان (16 تا 19 هزار دلار آمریکا) است و در خصوص افسران این رقم به حدود 150 هزار ریال عربستان (40هزار دلار) هم می رسد که خانواده ها باید پس از سه ماه از کشته شدن فرزندانشان آن را دریافت کنند، اما بسیاری از خانواده های سربازان کشته شده می گویند حقوق فرزندانشان را از 6 ماه پیش تاکنون دریافت نکرده اند و حتی مقام های دولتی از پرداخت حقوق بسیاری از آن ها به بهانه اینکه مفقود الاثر هستند، سر باز می زنند و این در حالی است که همرزمانشان قاطعانه کشته شدن آن ها را تایید کرده اند.
سپهبد «محمد بشیر سلیمان» یکی از فرماندهان پیشین ارتش سودان در خصوص جنگ یمن گفت: شمال یمن منطقه ای کوهستانی است و طبیعت جغرافیایی این منطقه باعث شده است نبرد در آن دشوار باشد و به همین دلیل می توان گفت جنگ در این منطقه می تواند تا بی نهایت ادامه یابد.
سودان از سال 2015 شمار زیادی از نیروهای نظامی خود را به طمع کمک های مادی سعودی ها به جنگ یمن فرستاد. بارها مردم و نمایندگان مجلس سودان خواستار بازگرداندن فرزندانشان از یمن شده اند اما مقام های سودانی از این کار خودداری کرده اند.
عربستان همراه با چند کشور دیگر از فروردین سال 1394 تجاوز نظامی به یمن به هدف بازگرداندن «عبدربه منصور هادی » رئیس جمهوری مستعفی آن به قدرت و افزایش نفوذ در همسایه جنوبی اش آغاز کرد اما با وجود گذشت بیش از سه سال هیچ یک از اهداف متجاوزان محقق نشده و تنها نتیجه این تجاوز نظامی، کشته شدن ده ها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها یمنی و ویران شدن بیشتر زیرساخت های این کشور شده است.
شبد**خاورم **2041**1379

نظر شما