شناسهٔ خبر: 26834251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

چهلمین و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان/

گزارش ایکنا از بزرگترین رویداد قرآنی خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان 28 و 29 تیرماه با همه نقاط ضعف و مثبت در دو بخش آقایان و بانوان برگزاری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خوزستان، مرحله استانی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن خوزستان دیروز و امروز 28 و 29 تیرماه در دو بخش آقایان و بانوان پیگیری شد.

مسابقات قرآن استان خوزستان با شرکت ۱۷۹ خانم و ۲۰۷ آقا در رشته‌های تحقیق، ترتیل و اذان، دعاخوانی و حفظ قرآن کریم همراه بود.

براساس تصمیم برگزارکنندگان مسابقات دو مکان جداگانه برای برگزاری رشته‌های بخش آقایان تعیین شده بود که رشته‌های قرائت، اذان، ترتیل در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان و رشته‌های دعاخوانی و حفظ در مدرسه فرزانگان و بخش بانوان در مدرسه شاهد رضوان برگزار شد.

فاصله نزدیک مکان‌های برگزاری مسابقات قرآن

نکته بسیار مهم و مثبت مسابقات نزدیک بودن همه مکان‌های برگزاری مسابقات قرآن به یکدیگر و فواصل نزدیک بود که دسترسی را به ویژه برای خبرنگار و عکاس ایکنا آسان کرده بود.

در روز نخست مسابقات که با شرکت نمایندگان شهرهای دزفول، باغملک، ایذه، رامهرمز، شوش، بهبهان، مسجدسلیمان و اندیمشک همراه بود براساس اعلام قبلی مسئولان اداره قرآن اوقاف خوزستان مقرر بود که مسابقات ساعت 8 صبح آغاز شود که تا آمدن شرکت کنندگان و آماده شدن فضای برگزاری مسابقات مسابقات به صورت رسمی با رشته اذان در ساعت 10:30 با قرائت احمدرضا درخشان آغاز شد.

بی‌مهری هرساله مسئولان و رسانه‌های استان به مسابقات قرآن

مسابقات امسال به دلیل آنکه قرار است اختتامیه شایسته با حضور مسئولان کشوری و استانی داشته باشد بدون افتتاحیه آغاز شد و باز هم بدون حضور مسئولان استانی و حتی فرهنگی خوزستان برگزار شد که البته این موضوع به سنتی هرساله تبدیل شده است!

مسابقات قرآن خوزستان نه تنها در میان مسئولان بلکه نزد اصحاب رسانه هم مورد بی‌مهری قرار گرفته و می‌گیرد، به طوریکه تنها خبرنگاران حاضر در مسابقات خبرنگار ایکنا و شبکه الاهواز بود؛ بی‌تفاوتی هرساله رسانه‌ای استان نسبت به مسابقات قرآن استان خوزستان جای سوال دارد.

تیم داوری قوی

گروه داوری مسابقات شامل نیروهای پیشکسوت و جوان خوزستانی و حضور مهدی دغاغله پس از چندین سال در ترکیب داوری از جمله نکات مثبت و شایسته آن بوده است.

حاشیه

فضای پرشور قرآنی در روز دوم مسابقات

روز نخست مسابقات با تعداد کمتری از شرکت کنندگان همراه بود گرچه تعدادی از خانواده‌ها هم برای تشویق خانواده‌هایشان آمده بودند اما باعث شده بود که فضای سالن آرام باشد و داوران به راحتی و بادقت به داوری بپردازند اما در روز دوم مسابقات با توجه به آنکه شرکت‌کنندگان از شهرهای فعال تر خوزستان در زمینه قرآنی شرکت داشتند تعداد حاضران بیشتر بود که این تعداد بسیار باعث شده بود که تشویق‌های قرآنی شرکت کنندگان در هنگام اجرا، حضور تماشاگران در همه رده‌های سنی به جذابیت مسابقات بیافزاید اما عدم رعایت نظم سالن، رفت و آمدهای فراوان، صحبت کردن با صدای بلند ـ تا جایی که داوران چندین بار نسبت به این موضوع به حاضران تذکر دادند که سکوت را رعایت کنند و در امر داوری خللی وارد نیاورند ـ در روز دوم مسابقات قابل مشاهده بود.

کمبود سیستم سرمایشی مناسب

شرایط آب و هوایی حاکم بر خوزستان و به ویژه اهواز که باز هم گرمترین شهر جهان لقب گرفت بر هیچکس در استان پوشیده نیست همه ما می دانیم که وجود دستگاه‌های سرمایشی در خانه‌ها و ادارات از نان هم برای ما خوزستانی ها واجب تر است. مسابقات دارای سه سالن بود که سالن تبلیغات از نظر سیستم سرمایشی به شدت در مضیقه بود و داوران خود را با برگهای در دستشان خنک می‌کردند و بعد از آن داوران از جایگاه خود به محل روبروی وزیدن باد کولر تغییر مکان دادند و برایشان پنکه دستی هم آوردند. اما در دو مکان دیگر برگزاری مسابقات (مدرسه شاهد رضوان و مدرسه فرزانگان) سیستم سرمایشی مناسب بود.

در روز نخست مسابقات هم در حین برگزاری مسابقات رشته اذان، مسئولان برگزاری در تدارک آماده کردن شرایط برای اجرای مسابقات رشته قرائت از جمله تعبیه پایه بلندگو بودند که این امر موجب اعتراض داوران برای مهیا نبودن به موقع شرایط مسابقات شد. 

حاشیه

وضعیت مهیا بودن شرایط رفاهی از جمله آب آشامیدنی خنک برای داوران و شرکت کنندگان در روز نخست و دوم در تناوب بود؛ به طوری که یک روز آب خنک بود و یک روز نبود.

حاشیه

تعارف شرکت کنندگان با یکدیگر برای شرکت در مسابقات موجب شد تا داوران از آنها بخواهند در ردیف‌های جلو قرار بگیرند و با هم بر سر چه کسی اول آزمون بدهد یا دوم تعارف نکنند. صدا زدن مکرر شرکت کنندگان در رشته‌ای مختلف برای شرکت در مسابقه توسط داوران از نکاتی بود که تمام مسابقه داوران با آن درگیر بودند و کمتر مرتب و منظم از سوی متسابقین رعایت می‌شد.

همچنین در بخش بانوان  چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در بخش بانوان همزمان با مسابقات آقایان دیروز و امروز 28 و 29 تيرماه در مدرسه شاهد رضوان اهواز برگزار شد و بانوان در رشته های قرائت ترتیل،تحقیق، حفظ و دعاخوانی به رقابت با یک دیگر پرداختند. 

این مسابقات امروز جمعه 29 تیرماه صبح و بعداز ظهر با حضور کنندگانی از شهرهای مختلف استان پیگیری شد و تا عصر امروز ادامه خواهد یافت.

شش نفر از بانوان مدرس قرآن کریم از جمله خیریه عچرش، صدیقه لویمی، شریفی، فخریه سیلاویان، منظر نویدی داوری این مسابقات را در بخش های مختلف بر عهده داشتند. 

شرایط مطلوب در قسمت بانوان

از نکات مثبت در برگزاری این مسابقات صدور کارنامه و ارائه نظر داوران درباره اجرای شرکت کنندگان در بخش های مختلف بود. امکانی فراهم آمده بود که متسابقان دقایقی بعد از اجرای مسابقه کارنامه و نتیجه اجرای خود را دریافت می کردند.

با توجه به دمای بالای هوا سالن اجتماعات مدرسه شاهد رضوان به عنوان محل برگزاری رقابت ها شرایط نسبتا خوبی از جهت سیستم سرمایشی برای میزبانی از این دوره از مسابقات بود. 

حاشیه

از موضوعات مهم در برگزاری مسابقات قرآن، سیستم صدا است که در برنامه امروز این سیستم بعضا دچار اشکالاتی می شد، به طوری که صدای قاری یا حافظ به خوبی در سالن شنیده نمی شد.

به هر ترتیب مسابقات قرآن استان خوزستان به امشب به پایان رسید و فردا اختتامیه آن برگزار خواهد شد، امید است که در سالهای آینده هرچه بهتر و مطلوب‌تر این رویداد بزرگ قرآنی برگزار شود.

انتهای پیام

نظر شما