شناسهٔ خبر: 26833747 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

در شرايطي که متخصصان نسبت به تبعات مصرف نوشيدني‌هاي انرژي‌زا هشدار داده و عنوان مي‌کنند که اين نوشابه‌ها تاثيري در افزايش نيرو وتمرکز ندارند، اما طي چند سال اخير شاهد مصرف رو به رشد اين نوشيدني‌ها بويژه در جوانان و ورزشکاران هستيم.

دکتر جلال‌الدين رزاز، رييس انجمن تغذيه ايران در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ ترکيبات و نوع عملکرد نوشابه‌هاي انرژي‌زا، گفت: به طور کلي واژه‌ انرژي‌زا لفظ عاميانه‌اي است. عمدتا ترکيبات اين نوشابه‌ها کافئين و قند گلوکز واقعي است که باعث ورود مقدار قند زيادي در بدن مي‌شود و نوعي محرک مغزي است. در اين ترکيبات ممکن است به طور مخفي و بدون درج بر روي محصول از گروه دارويي آمفتامين‌ها استفاده کنند که اين نوع داروها نيز محرک سيستم عصبي و مغز هستند.

وي در ادامه گفت: خوردن نوشابه‌هاي انرژي‌زا موجب ورود مقدار زيادي قند در بدن مي‌شود و احساس سرخوشي و نشاط را در فرد افزايش مي‌دهد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، با تاکيد بر اين که مصرف نوشابه‌هاي انرژي‌زا تاثيرات مخرب زيادي را به همراه دارد، افزود: اين نوشابه‌ها مي‌توانند به طور مستقيم در سيستم مرکز عصبي و مغز تاثير بگذارند يا موجب افزايش ضربان قلب، تعريق و افزايش فشارخون موردي شوند. اين افزايش فشارخون با افزايش حجم برون‌ده قلبي رخ مي‌دهد و مصرف شربت قند کافئين‌داردليل مستندي براي افزايش فشار خون نيست.

اختلالات مزمن خواب در پي مصرف مکرر نوشابه‌هاي انرژي‌زا

وي گفت: مصرف مکرر اين نوشابه‌ها باعث اعتياد فرد و اختلالات مزمن خواب در فرد مي‌شود. توصيه براي مصرف اين نوشابه‌ها در موارد خاص به صورت تفنني و حداکثر هفته‌اي يک‌بار است. همچنين افراد بايد توجه داشته باشند در صورت مصرف اين نوشيدني‌ها، با فاصله زيادي از غذا مصرف شوند چرا که در غير اينصورت کالري غذا را افزايش مي‌دهند.

آسيب جدي درماهيچه‌هاي عضلاني ورزشکاران

رزاز در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به نوعي از نوشابه‌هاي انرژي‌زا که براي ورزشکاران تهيه مي‌شود، گفت: اين نوشابه‌ها با نوعي ترکيبات هورموني بين ورزشکاران عرضه و مصرف مي‌شود که القاي حس بهتر و افزايش نيرو هنگام تمرين به همراه دارد؛ اما بايد بدانند مصرف اين نوشابه‌ها در طولاني مدت باعث آسيب در ماهيچه‌هاي عضلاني مي‌شوند و خطرات جدي را به‌دنبال دارند.

خطر ابتلا به کبد چرب

رييس انجمن تغذيه ايران گفت: با توجه به قند زياد موجود در نوشابه‌هاي‌انرژي‌زا و مضرات آن، به افراد چاق توصيه مي‌شود اکيدا از مصرف اين نوشابه پرهيز کنند؛ چراکه علاوه بر افزايش وزن، چربي کبد را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما