شناسهٔ خبر: 26833561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رئيس سازمان سنجش خبر داد؛

زمان اعلام نتايج اوليه کنکور سراسري سال 97

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر ابراهيم خدايي در حاشيه بازديد از بيست و سومين المپياد علمي دانشجويي کشور در جمع خبرنگاران گفت: در بيست و سومين المپياد علمي دانشجويي کشور که در روزهاي 28 و 29 تيرماه برگزار ‌شد، تعداد 1182 دانشجو شرکت کردند.

وي افزود: از اين تعداد 326 نفر از آزمون کارشناسي ارشد و 826 نفر از 10 قطب دانشگاهي به مرحله نهايي المپياد راه يافتند.

رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اضافه شدن سه رشته روانشناسي، مهندسي بافت و سلول‌هاي بنيادي و مهندسي صنايع به اين دوره از المپياد علمي دانشجويي کشور خاطرنشان کرد: نتايج اين المپياد اواسط شهريور ماه 97 در سايت سازمان سنجش اعلام مي‌شود.

امسال المپياد علمي دانشجويي در بخش بين‌الملل برگزار نمي‌شود

خدايي درباره برگزاري المپياد علمي دانشجويي در بخش بين‌الملل تصريح کرد: با توجه به اينکه المپياد علمي دانشجويي در دو رشته رياضي و آمار به صورت بين‌المللي و با مشارکت ساير کشورها برگزار مي‌شد، امسال به دليل کم‌ متقاضي بودن کشورها، بخش بين‌الملل نداريم.

وي درباره گسترش رشته‌هاي المپياد اظهار داشت: سياست سازمان سنجش، گسترش رشته‌هاي المپيادهاي علمي است که اين موضوع پس از اعلام آمادگي انجمن‌هاي علمي، بررسي و در نهايت تصميم‌گيري مي‌شود؛ البته به دليل هزينه برگزاري اين المپياد، لازم است دانشگاه‌ها و نهادهاي ذيربط، حمايت بيشتري از برگزاري المپياد داشته باشند.

رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره تسهيلات برگزيدگان المپياد علمي دانشجويي کشور يادآور شد: ورود بدون آزمون 15 نفر اول به دوره کارشناسي ارشد، يکي از اين تسهيلات است و ديگر اينکه سه نفر اول در هر رشته، عضو بنياد ملي نخبگان مي‌شوند و از تسهيلات بنياد استفاده خواهند کرد.

خدايي در مورد زمان اعلام نتايج اوليه کنکور سراسري سال 97 گفت: ما در انتظار تکميل ظرفيت‌هاي اعلامي از سوي دانشگاه‌ها هستيم و پيش‌بيني مي‌کنيم زودتر از دوازدهم مرداد ماه، نتايج اوليه و کارنامه کنکور سراسري را اعلام کنيم.

وي درخصوص ظرفيت‌هاي پذيرش در گروه علوم پزشکي افزود: ظرفيت‌هاي پذيرش تقريباً مشابه سال گذشته است و در سه رشته پزشکي، دندانپزشکي و داروسازي نيز ظرفيت همانند سال گذشته خواهد بود.

رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره اعلام نتايج کنکور کارشناسي ارشد نيز گفت: نتايج کنکور کارشناسي ارشد هفته اول شهريور ماه 97 اعلام خواهد شد.

کنکور 98 با 2 نوع سؤال برگزار مي‌شود

خدايي همچنين گفت: با توجه به وضعيت فعلي ظرفيت پذيرش در دانشگاه‌ها و تأثير سوابق تحصيلي، 87 درصد پذيرش دانشگاه‌ها بدون کنکور شد.دکتر خدايي در پاسخ به پرسش مهر درباره وضعيت برگزاري کنکور 98 اظهار داشت: در کنکور سال 98 به دليل اينکه يکسري از داوطلبان خروجي نظام جديد متوسطه و عده‌اي ديگر، خروجي نظام قديم متوسطه هستند، دو نوع سؤال طراحي مي‌شود.

وي افزود: افرادي که خروجي نظام جديد متوسطه هستند، سؤال‌هاي دروسي که خوانده‌اند را پاسخ مي‌دهند و افرادي که خروجي نظام قديم متوسطه هستند نيز سؤالات مربوط به خود را پاسخ مي‌دهند، اما اينکه کنکور در دو زمان متفاوت براي اين افراد برگزار شود، اين‌گونه نيست و قطعاً در يک زمان برگزار خواهد شد.

رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور درباره صحبت‌هايي که در زمينه تأثير قطعي سوابق تحصيلي در کنکور 98 بيان شده نيز گفت: صحبت‌هاي متعددي در اين زمينه شده، اما براساس آنچه که قانون مي‌گويد، عمل کرده‌ايم.

خدايي خاطرنشان کرد: قانون به ما مي‌گويد بايد بخشي از ظرفيت دانشگاه‌ها بدون کنکور پذيرفته شود و به تدريج اين ميزان به 85 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها برسد که البته امسال با احتساب ظرفيت فني‌حرفه‌اي و علمي کاربردي، اين ميزان از 90 درصد رد مي‌شود، اما اگر آنها را در نظر نگيريم، بالاي 87 درصد ظرفيت دانشگاه‌ها بدون کنکور شده است.

وي گفت: در حال حاضر با همين ميزان سوابق تحصيلي ناقصي که وجود دارد، 17 درصد رشته‌هاي روزانه و حدود 40 درصد رشته‌هاي دوره‌هاي شبانه يا نوبت دوم، بدون آزمون پذيرش دارند؛ اين در حالي است که دانشگاه آزاد و پيام‌نور نيز بيش از 95 درصد ظرفيتشان بدون کنکور است.

رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور تصريح کرد: يک قسمت ديگر اين قانون مي‌گويد سوابق تحصيلي بايد در پذيرش افراد در دانشگاه‌ها تأثير داشته باشد، به اين ترتيب از سال 92 تأثير سوابق تحصيلي با 25 درصد شروع شد و قرار بود به تدريج افزايش پيدا کند.

خدايي اظهار داشت: از سال 90 به دليل اينکه پوشش سوابق تحصيلي فقط چهار درس پيش‌دانشگاهي را اضافه کرد، ما نيز پنج درصد تأثير سوابق تحصيلي را به آن 25 درصد قبلي اضافه کرديم.وي يادآور شد: برداشت غيرمستقيم موضوع افزايش تأثير سوابق تحصيلي اين است که اين 25 درصد تأثير طي چهار، پنج سال به 100 درصد مي‌رسد، اما اين‌گونه نبود. البته در قانون نيز صراحتاً گفته نشده است که به 100 درصد تأثير برسد.رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: بنابراين ما منع قانوني در زمينه افزايش تأثير سوابق تحصيلي در کنکور نداريم.

برچسب‌ها:

نظر شما