شناسهٔ خبر: 26833346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

هشدار آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

وضعیت آب آذربایجان شرقی بحرانی است

صاحب‌خبر -



تبریز- خبرنگار کیهان:
سرپرست آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران مطبوعات گفت: هیچ‌کس بحران آب را جدی نگرفته است.
«یوسف غفارزاده» افزود: به دلیل مصارف بالا و عوامل دیگر آب‌های زیرزمینی و مخازنی که در طول هزاران سال تشکیل شده‌اند، به سرعت در حال از بین رفتن است که چنین امری مخاطره‌آمیز است.
وی در همین حال با عنوان اینکه تراز تالاب «قوری گل» در این استان 23 سانت افزایش یافته و به رغم رشد بارش‌های استانی نسبت به سال قبل تا 50 درصد هنوز با کمبود 28 درصد میزان روان‌آب در سطح آذربایجان شرقی مواجه می‌باشیم، از نیاز این تالاب به 250 میلیارد ریال برای 13 کیلومتر لوله‌گذاری خبر داد و اظهار داشت: به دلیل تبدیل برف به باران، روان‌آب‌ها کاهش پیدا کرده‌اند و سدهای علویان با 7 درصد، نهند با 27 درصد و ستارخان با 20 درصد کاهش آب روبرو هستند و ادامه این روند یک تهدید کاملا جدی برای تامین آب آشامیدنی آذربایجان شرقی است.
غفارزاده با تاکید بر دشوار بودن تامین آب شهر 2 میلیون نفری تبریز به دلایل فوق خواستار رشد سواد مصرف آب و کشاورزی و نیز 15 درصد صرفه‌جویی مردم در مصارف آبی شد و گفت: وضع آب استان بحرانی است. هر سال 40 میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی آب استان مصرف می‌شود و تاکنون 1 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آن مصرف شده است. در استان 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که تاکنون 7391 چاه شناسایی شده است. وی افزود: طرح انتقال آب ارس به تبریز بصورت فاینانس 4 سال است اجرا می‌شود و 700 میلیون یورو برای آن در نظر گرفته شده و در قالب احیای دریاچه ارومیه سال قبل 1580 میلیارد ریال برای طرح‌های آب منطقه‌ای در نظر گرفته شد که 750 میلیارد ریال آن تخصیص یافت و 10 هزار و 900 میلیارد ریال برای توسعه پایدار منابع آبی، هزینه شده است.

نظر شما