شناسهٔ خبر: 26832974 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ابعاد پرونده موسسه ثامن الحجج فراتر از چند اسم است

آقای توکلی فهرست دریافت کنندگان تسهیلات را منتشر کنید

در آذر ماه سال گذشته بود که احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت به دریافت کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن الحجج هشدار داد که اقدامی کنند وگرنه اسامی آن ها را منتشر خواهد کرد. وی مدعی شد در این فهرست نام فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت های سیاسی به چشم می خورد. در چند روز اخیر یکی از روزنامه ها تنها نام چند نفر از این تسهیلات گیرندگان مشهور را به صورت اختصاری افشا نموده است.

صاحب‌خبر -

آقای توکلی فهرست دریافت کنندگان تسهیلات را منتشر کنیددر آذر ماه سال گذشته بود که احمد توکلی رئیس دیده بان شفافیت و عدالت به دریافت کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن الحجج هشدار داد که اقدامی کنند وگرنه اسامی آن ها را منتشر خواهد کرد. وی مدعی شد در این فهرست نام فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت های سیاسی به چشم می خورد. در چند روز اخیر یکی از روزنامه ها تنها نام چند نفر از این تسهیلات گیرندگان مشهور را به صورت اختصاری افشا نموده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، موسسه اعتباری ثامن الحجج در سال 1380 و پیش از قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی و بدون مجوز بانک مرکزی با عنوان "تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار" به ثبت رسید و از سال 1386 با عنوان خود خوانده تعاونی اعتبار آزاد به گسترش شعب و جذب سپرده های مردم اقدام کرد. تعاونی موصوف در سال 1389 در طرح ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی قرار گرفت لیکن تنها به پیش ­ثبت ­نام و واریز مبلغ مشخصی در بانک مرکزی از منشاء سپرده های مردم بسنده کرد و علی ­رغم اخطاریه­ های متعدد، سایر مراحل لازم برای تطبیق فعالیت­ های خود را با ضوابط و مقررات به منظور دریافت مجوز فعالیت طی نکرد و از ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خودداری کرد.

این موسسه که سال ها با مدیریت "ابوالفضل میرعلی" اداره می شد در شهریور ماه 1394 درگیر بحران های مالی و آشوب های درونی شد و کار به جایی رسید که این موسسه دیگر قادر به پرداخت سپرده سپرده گذاران خود نبود. بعد از این ماجرا و در آبان ماه سال 1394 بانک مرکزی اسم این موسسه را نیز در فهرست موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری قرار داد.

با گذشت زمان مشخص شد که این موسسه در مدت فعالیت خود تخلفات بسیاری مرتکب شده است و بخشی از این تخلفات مربوط به پرداخت سودهای غیرمتعارف 89 درصدی به سپرده برخی از سپرده گذاران و دادن تسهیلات چند میلیاردی با نرخ های سود سه الی 4 درصدی به برخی افراد می باشد. در چند روز اخیر روزنامه شرق، نام چند نفر از افرادی را که از این موسسه تسهیلات کلان میلیاردی با نرخ سودهای پایین دریافت نموده اند را منتشر کرده است که در این بین نام وزیر امور خارجه دولت نهم و دهم، "ح ص" یکی از افراد رده بالای نظامی و دو مجری مشهور تلویزیونی به چشم می خورد.   

البته باید گفت مطابق با مصاحبه مورخه 7 آذر ماه 1396 احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس دیده بان شفافیت و عدالت، ابعاد این پرونده فراتر از این چند اسم مشهور است و دامنه آن به افراد مشهور دیگری نیز ختم می شود. توکلی در این مصاحبه خود مدعی شد: در لیست افرادی که از ثامن الحجج وام گرفته اند، اسامی قضات باسابقه، فرزندان برخی از علما، شخصیت های سیاسی و ... به چشم می خورد. وی در ادامه همین مصاحبه خود دریافت کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن الحجج را تهدید کرد که اگر اقدامی نکنند، اسامی آن ها را منتشر خواهد کرد.

حالا و با رو شدن بخش کوچکی از پرونده موسسه ثامن الحجج توسط روزنامه شرق و مشخص شدن این موضوع که برخی از افراد رده بالا در این تخلفات موسسه ثامن الحجج سهیم بوده اند، باید از احمد توکلی خواست تا در راستای شفافیت و مبارزه با فساد، اسامی این افراد مشهور را منتشر نماید. وی همواره از فساد به عنوان عاملی جدی در سقوط نظام جمهوری اسلامی یاد کرده است و عدم افشای این فهرست می تواند به نوعی امنیت بخشیدن به این افراد فاسد و تقویت این عامل سقوط باشد.

نظر شما