شناسهٔ خبر: 26832947 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بهترین سن برای رفتن به مهدکودک

صاحب‌خبر -

یک متخصص و روانشناس کودک گفت: مهدکودک در رشد و افزایش رشد اجتماعی و اجتماعی شدن کودکان موثر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سمیه بابایی متخصص و روانشناس کودک و نوجوان نقش مهدکودک را در تربیت اجتماعی کودکان انکار ناپذیر دانست و گفت: نقش مهدکودک ها در رشد و پرورش شخصیت اجتماعی کودکان موضوعی انکار ناپذیر است. این تصور اشتباه است که اگر مادری توانایی نگهداری کودک را تا 6 سالگی دارد، بهتر است او را به مهدکودک نفرستد و تنها مادری که شاغل است باید کودک خود را به مهد بسپارد؛ زیرا مهدکودک، کلاس های های مهارتی و آموزشی برای رشد اجتماعی کودک لازم است.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر کودکی تا قبل از دو سالگی با مادرش بیشتر احساس امنیت می کند لازم است به مرور زمان یاد بگیرد که در حضور افراد نا آشنا و غریبه هم احساس امنیت کند. مهدکودک این موضوع که کودک با همسالان خودش چگونه رفتار کند و اینکه بتواند با فردی به غیر از پدر و مادرش ارتباط برقرار کند را به کودک آموزش می دهد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه محیط مهدکودک ها باید برای کودک محیطی امن و سالم باشد، گفت: مهدکودک در راستای اجتماعی کردن کودک و مستقل شدن شخصیت او از والدین نقش موثری خواهد داشت. خانواده ها باید از محیط مهدکودک اطمینان حاصل کنند. اگر قرار است کودک به مهدکودکی با محیطی نا امن و آسیب زا برود، بهتر است که به مهد کودک نرود.

بابایی تشریح کرد: والدینی هستند که به دلیل شاغل بودن و دلایل دیگر مجبور هستند نگهداری کودک را از بدو تولد به مهدکودک ها بسپارند. این در حالی است که بهترین سن برای رفتن به مهدکودک در شرایط معمولی برای کودکان بین دو تا سه سالگی است؛ اما نه به صورتی که هر روز به مهدکودک برود؛ دو الی سه روز در هفته کافی است که به مرور این بازه زمانی بیشتر می شود.

وی در خصوص اصلاح سیستم مهدکودک ها اظهار کرد: کودک به محبت پدر و مادر بیشتر از هر سن دیگری احتیاج دارد؛ به همین دلیل باید مهدکودک هایی در نزدیکی محل کار پدر و مادر وجود داشته باشند تا والدین بتوانند در طول روز به کودک سر بزنند.

بابایی تاکید کرد: متاسفانه امروزه مهدکودک ها بیشتر به سمت خصوصی سازی رفته اند و غالب مهدکودک ها خصوصی هستند؛ بنابراین باید نظارت های بیشتری بر نحوه کار آنها وجود داشته باشد.

نظر شما