شناسهٔ خبر: 26832797 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترکیه و هلند برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک توافق کردند

آنکارا- ایرنا- کشور ترکیه و هلند برای عادی سازی مناسبات و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک توافق کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی با اعلام تصمیم آنکارا و آمستردام برای عادی سازی روابط میان دو کشور گفت که در این زمینه با استف بلاک همتای هلندی خود در حاشیه نشست سران اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) مذاکره کرده است.
وی بیان کرد: در این دیدار در مورد حوادثی که در 11 مارس 2017 در هلند رخ داده و موجب تیره شدن روابط دو کشور شد، گفت و گو کردیم.
چاووش اوغلو روابط دو جانبه ترکیه و هلند را ریشه دار و دارای شراکت راهبردی خواند و افزود: در این گفت و گو هر دو بر رفع معضلات موجود در روابط همه جانبه دو کشور تاکید کردیم.
وی اضافه کرد: بر اساس این گفت و گو، همتای هلندی در راستای عادی سازی روابط دو کشور نامه ای به وزارت امور خارجه ترکیه ارسال و بر برقراری روابط بین دو کشور تاکید کرد و من نیز پس از این نامه، در تماسی تلفنی درباره گام های عملی عادی سازی روابط مذاکره کردم و توافق لازم در این زمینه حاصل شد.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد که دو کشور قرار است طی روزهای آینده در نخستین گام یک بیانیه ای صادر و سفرای جدید خود را معرفی کنند.
وی با اشاره به دعوت همتای هلندی خود به آنکارا گفت: این دیدار در مدت کوتاهی انجام خواهد شد.
وی سفر وزیر خارجه هلند به ترکیه را گامی مهم در مسیر عادی سازی روابط ترکیه با هلند به عنوان کشوری که بیشترین سرمایه گذاری مستقیم در آن انجام شده است، عنوان کرد و افزود: ترکیه همواره در راستای منافع ملی خود اقدام خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در جریان همه پرسی اصلاحات قانونی اساسی ترکیه، هلند اجازه فرود به هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه را که قصد حضور در گردهمایی انتخاباتی ترک تبارهای مقیم این کشور داشت، نداد.
در پی این اقدام، دولت هلند در تاریخ 11 مارس 2017 از ورود فاطمه بتول سایان کایا وزیر وقت خانواده و تامین اجتماعی ترکیه به کنسولگری ترکیه در روتردام جلوگیری کرده، محافظان وزیر ترکیه دستگیر شده و خود وی نیز با اسکورت پلیس هلند به صورت اجباری از هلند اخراج و راهی آلمان شد.
ترکیه پس از این حوادث، سفیر هلند در آنکارا را اخراج کرد و روابط دو کشور به سطح کاردار کاهش یافت.
بیش از 450 هزار ترک تبار در هلند زندگی می کنند و ترک تبارها بزرگترین گروه قومی خارجی ساکن در این کشور اروپای غربی هستند.
خاورم/1905

نظر شما