شناسهٔ خبر: 26832712 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در بازدید معاون وزیر راه از محلات خمینی شهر مطرح شد؛

وجود 66 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور/ خمینی شهر در اولویت بازآفرینی شهری قرار گرفت

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور در بازدید از محله های با بافت فرسوده خمینی شهر گفت: برنامه ملی باز آفرینی شهری ایران برای 66 هزار هکتار از اراضی شهری که یک هزار و 334 محله را شامل می شود و 10 میلیون جمعیت شهری در آن ساکن هستند، تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از محله های با بافت فرسوده خمینی شهر بازدید کرد و دو مرکز بهداشتی در محله های خدماتی که به همت ستاد بازآفرینی ساخته شده را تحویل شبکه بهداشت و درمان داد تا تجهیز شود؛ همچنین در خصوص آسفالت و معابر و طرح های بازسای محله های فرسوده تصمیماتی اتخاذ شد.

* 66 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

هوشنگ عشایری گفت: برنامه ملی باز آفرینی شهری ایران برای 66 هزار هکتار از اراضی شهری که یک هزار و 334 محله را شامل می شود و 10 میلیون جمعیت شهری در آن ساکن هستند، تدوین شده است.

وی افزود: سالانه 270 محله را باید در این طرح وارد شود تا برنامه ششم به اتمام برسد و شهرستان خمینی شهر در این اولویت ها قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشور اضافه کرد: این برنامه با سه رویکرد محله محوری، مشارکت مردمی، اقدام مشترک تدوین شده که امروز محور اصلی محله است و طرح بازآفرینی شهری محله ای مطرح است.

وی ادامه داد: امروز قرار بر این است که رویکرد محله محوری مبنای اصلی واقع شود که نیاز به مشارکت مردم است و مشارکت مردمی یعنی نیاز به سلیقه و تفکر مردم محله که شهرداران و مهندسان عمران شهری باید بر اساس نیاز و خواسته مردم ساکن در آن محله برنامه ریزی کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری خاطرنشان کرد: باید برای بخش خصوصی که سهم عمده ای در این طرح پیش بینی شده شرایطی فراهم شود تا توسعه گران شهری برای ساخت محله رغبت پیدا کرده و به نوعی جذب سرمایه گذار انجام شود که وجود آنان نقش حمایتی و تسهیل گری دارد.

* 1140 هکتار بافت فرسوده در شهرستان خمینی شهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی طرح بازآفرینی شهری، توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در مقیاس محله و شهر است، گفت: شهرستان خمینی شهر در اجرای طرح بازآفرینی شهری پیشتاز بوده و یک هزار و 140 هکتار بافت فرسوده در این شهرستان وجود دارد.

حجت الله غلامی با اعلام اینکه برای خمینی شهر چند پروژه در حوزه های مختلف پیش بینی شده، افزود: محله ها در این طرح، از ساخت و سازهای فرسوده به سمت بازسازی، نوسازی، مقاوم سازی حرکت می کنند و مردم نیز با مشارکت در این طرح تعاونی محله ها را تشکیل می دهند.

* خمینی شهر پس از تهران دومین شهر پرتراکم کشور با بافت فرسوده بسیار است

فرماندار خمینی شهر در ادامه با بیان اینکه شهرستان خمینی شهر جمعیتی بالغ بر ۳۱۹ هزار نفر را در مساحت ۱۷۶ کیلومتری خود جای داده و پس از تهران دومین شهر پرتراکم کشور است، گفت: سالن اجتماعات چند منظوره فرهنگی آموزشی خانه بهداشت محله قرطمان که حجم عملیات آن ۳۷۵ مترمربع ساختمان و ۲۰۰متر محوطه سازی داشت که با اعتباری بالغ بر ۴۷۵ میلیون تومان اماده بهره برداری شد که برای تجهیز آن نیز 150 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

محمود مسلم زاده افزود: ساختمان پایگاه سلامت فدک محله جوی آباد با مساحت ۴۷۵ متر ساخت در دو طبقه با هزینه ای بالغ بر ۵۷۰ میلیون تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که برای تجهیز آن نیز اعتباری حدود 130 میلیون تومان برآورد شده است.

وی با اعلام اینکه شهرستان خمینی شهر در محیط کسب و کار رتبه دوم را داراست، اضافه کرد: بازار بزرگ خمینی شهر (دوشنبه بازار) که از مغازه های بسیاری شکل گرفته و به اشتغالزایی کمک می کند، نیاز به توجه دارد تا بتوان این بازار 2 کیلومتری را مسقف و زمین آن را سنگ فرش کرده و با طراحی خاصی سر در مغازه ها را سامان بخشیده و سامان سازی و نوسازی مغازه ها انجام شود.

* ایجاد راه باعث رونق گلخانه های فصلی

بخشدار مرکزی خمینی شهر با اشاره به دو روستای تیرانچی و قلعه امیریه که در شهرستان خمینی شهر است، گفت: در روستای تیرانچی یک ورزشگاه نیمه کاره وجود دارد که زمین آن را دهیاری از طریق الحاق منفصل خریداری کرده که نیاز به حمایت برای تکمیل آن است.

مجید ترابی با بیان اینکه در صورت حمایت از پروژه ساخت ورزشگاه در روستای تیرانچی می توانیم همزمان با دهه فجر شاهد افتتاح سالن ورزشگاه باشیم، افزود: تقریبا بخش عمده ای از پرورش گل و گیاه در صحرای قرطمان بوده که با ایجاد یک راه در این منطقه از حالت بن بست خارج شده و رونق به گلخانه های فصلی و سرپوشیده این منطقه بر می گردد.

* برخی محله های خمینی شهر قدمت 7هزار ساله دارد

شهردار خمینی شهر در ادامه با بیان اینکه خمینی شهر روستاشهر بزرگی است که به اصفهان چسبیده است، گفت: قرطمان روستاشهر خمینی شهر است که ۲۰سال پیش به شهر پیوسته و این روستا نزدیک اصفهان است اما در قرطمان هنوز با مشکل آسفالت معابر مواجه هستیم.

اصغر حاج حیدری افزود: بیش از 600 هکتار بافت فرسوده در خمینی شهر وجود دارد و این ها از محله هایی تشکیل شده که اسامی با قدمت و دیرینه تاریخی دارند که می توان به قرطمان منطقه پرورش گل، آدریان منطقه آذریان زرتشت، هرستان، جوادیه، جوی آباد، ورنوسفادران، خوزان، فروشان، اندآن و... اشاره کرد که قدمت هفت هزار ساله را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در غالب طرح بازآفرینی شهری پنج هزار متر آسفالت در منطقه جوی آباد که یک منطقه محروم است و دو هزار متر آسفالت در منطقه قرطمان کشیده شد، اضافه کرد: بات وجه به اینکه وسعت کار زیاد است، آمادگی داریم تا دو ماه هزار متر آسفالت در بافت فرسوده انجام دهیم و بافت های فرسوده را تهدید نمی بینیم و می توانیم بافت های فرسوده را احیا کنیم تا به معضل تبدیل نشود و به یک شهر حاشیه ای برای اصفهان تبدیل نشود.

* 237 هکتار اراضی بافت فرسوده شهر درچه

شهردار درچه با اشاره به اینکه شهر درچه بر اساس آخرین سرشماری سال 95 حدود ۴۸ هزار نفر جمعیت دارد و بیش از ۱۵ هزار خانوار در آن ساکن هستند، گفت: در شهر درچه ۲۲۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۲۸ درصد محدوده قانونی شهر است و ۲۲ هزار نفر در این بافت فرسوده ساکن هستند.

رضا واعظ با بیان اینکه دو نوع سکونتگاه بافت غیررسمی و ناکار آمد میانی در این بافت وجود دارد، افزود: 10 محله درچه دارای بافت فرسوده است، ستاد بازآفرینی با اصلاحیه در هر شهر و با دبیری همان شهر فعال شود و از متمرکز شهرستانی خارج شود تا پروژه ها در شهر درچه نیز انجام شود و شاهد ساخت ورزشگاه، کتابخانه و دیگر مراکز باشیم.

* باغ شهر کوشک 60 هکتار بافت فرسوده دارد

شهردار شهر کوشک نیز در پایان گفت: باغ شهر کوشک دارای باغات بسیار زیبایی است اما متاسفانه با ۱۵ هزارنفر جمعیت از کمترین امکانات هم محروم است.

مجید قربانی تاکید کرد: ما حدود ۶۰ هکتار بافت فرسوده داریم و در چهار محله اصلی برای بافت فرسوده هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

تنتهای پیام

نظر شما