شناسهٔ خبر: 26831482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

در سینماهای آمریکای شمالی روی داد

پرواز هتل ترانسیلوانیا بر فراز آسمانخراش جهنمی

صاحب‌خبر -

بانی فیلم، گروه سینمای جهان:همان طور که پیش بینی می شد قسمت سوم انیمشین پرطرفدار «هتل ترانسیلوانیا» به صدر آثار پرفروش سینماهای آمریکای شمالی صعود کرد اما برخلاف برخی ملاحظات و محاسبات، برتری اقتصادی اش بر «آسمانخراش» جدیدترین فیلم پرماجرا و اکشن دنیا که رل اول آن را دوواین جانسون بازی می کند، به حد قابل ملاحظه ای رسید و برای «Sky Scraper» رتبه ای بالاتر از سومی و ارقام فروشی بسیار اندک تر به ثبت نرسید.
رقمی که «هتل ترانسیلوانیا۳» را در صدر آثار سودساز سینماهای آمریکای شمالی نشاند ۱۸۳/۴۴ میلیون دلار بود و اگر قیاس بین این رقم و مبلغ «آغاز اکران» قسمت نخست این کارتون صورت پذیرد، می بینیم که ارقام حاصله چندان از یکدیگر دور نیست.
هتل ترانسیلوانیا از مصادیق بزرگ کارتون هایی است که در دهه های اخیر براساس سلایق مخاطبان ساخته شده و خط و خطوط کارش چیزی است که استودیوها به این نتیجه رسیده اند که به بهترین شکل خواسته های علاقمندان و دوستداران انیمیشن ها را تأمین می کند.
از موج اول تا امواج بعدی
موج بزرگ ارائه مستمر کارتون های موفق از نسل ۱۹۸۹ و با پری دریایی کوچک آغاز شد و این روند ابتدا با عرضه سه تا چهار کارتون بزرگ و پرهزینه در هر سال سپری شد اما به آرامی و به سبب توفیق های مالی عظیم به ۸ تا ۱۰ فیلم در سال افزایش یافت و هتل ترانسیلوانیا از آنها است که باید محصول موج های بعد از موج نخست انیمیشن سازی تلقی شود. بررسی ها نشان داده است از بینندگان هفته نخست این کارتون شیک و در عین حال پرتحرک، ۵۲ درصد زن و ۴۸ درصد مرد بوده اند و ۴۶ درصد از کل تماشاگران زیر ۲۰ سال سن داشته اند با اینکه هنر کارتون سازی به گونه ای مدیون والت دیسنی این استودیوی ۹۰ و اندی ساله است و در سه دهه اخیر شریک پراستعدادش یعنی پیکسار این معادله را کامل کرده، اما ابعاد توفیق کارتون ها به حدی رسیده که سالها است کمپانی های دریم وورکز، فاکس و کلمبیا هم بخش های انیشمین سازی خود را فعال ساخته اند و سالی نیست که در آن حداقل یکی- دو کارتون بسیار خوب از جانب این استودیوها روانه بازار نشود و به گونه ای شانه به شانه محصولات عالی و استثنایی والت دیسنی و پیکسار نساید. ابعاد محبوبیت و توفیق انیمیشن ها را می توانید در جداول امسال و به واقع هر هفته پرفروش های سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان بیابید. آنجا که کمتر هفته ای حداقل یک فیلم کارتونی موفق را در جمع درآمدسازان این هنر پیدا نمی کنید.
دوری دوواین جانسون از اهدافش
اگر تنزل یک پله ای کمیک استریپی «مرد مورچه ای و زنبور» پس از فقط یک هفته صدرنشینی واقعه ای قابل پیش بینی با احتساب به نمایش درآمدن ورسیون تازه «هتل ترانسیلوانیا» بود، سوم شدن فیلم اکشن و پرتحرک و سرشار از هیجان و دلهره «آسمانخراش» نوعی شکست برای آن و دور ماندن دوواین جانسون از اهدافش تلقی شده است. این فیلم اگر چه ۵/۲۵ میلیون دلار پولسازی کرد اما این کار در سطح ۳۱۱۵ سالن در آمریکا و کانادا دستاورد مهم و رقم بالایی به شمار نمی آید و از طرف دیگر بودجه فراوان ساخت فیلم که به رغم پرهیز سازندگان فیلم از اعلام رسمی مخارج تولید ظاهراً از ۹۰ میلیون دلار هم فراتر می رود سبب می شود کمبودهای این رقم بیشتر به چشم بخورد و هرگونه سود و منفعتی را برای این فیلم لااقل در خاک آمریکا و دست کم در دو- سه هفته نخست اکران دور از ذهن نشان می دهد و چنین امری را منتفی می سازد ولی سازندگان «آسمانخراش» به لطف استقبال بیشتری که از این فیلم در خارج از مرزهای آمریکا صورت پذیرفته، به جبران نقص مذکور امیدوارند و بر این باورند که رقم کلی فروش «Sky Scraper» در معادلات نهایی به آسانی از ۵۰۰ میلیون دلار سر خواهد زد.
ناگفته نماند که فیلم تازه «آسمانخراش» به گونه ای بازسازی یا مدرن سازی «آسمانخراش جهنمی» فیلم معروف و پرفروش سالهای میانی دهه ۱۹۷۰ هالیوود نیز به شمار می آید و پرواز هتل ترانسیلوانیا بر فراز این آسمانخراش مشتعل را با ارزش تر می سازد.

نظر شما