شناسهٔ خبر: 26831348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یک مقام بلندپایه ناتو اصل دفاع جمعی را به ترامپ یادآور شد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، یک مقام بلندپایه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) روز جمعه تعهد آمریکا را در برابر اصل دفاع متقابل در صورتی که یکی از کشورهای عضو هدف تجاوز قرار گیرد یادآور شد. 

به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این تعهد را در مورد مونته نگرو زیر سؤال برده است.
این مقام بلندپایه ناتو در پاسخ به سؤال خبرگزاری فرانسه گفت: بند دفاع جمعی ناتو ( ماده پنج ) بی قید و شرط و مستحکم است. این به معنای آن است که حمله علیه یکی از کشورهای عضو، حمله علیه همه است. 
این مقام بلندپایه ناتو که خواست نامش فاش نشود گفت: ترامپ آشکارا گفته است که آمریکا در قبال ناتو کاملا متعهد و ائتلاف ما قدرتمند است. 
به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه ای که سه شنبه شب با شبکه فاکس نیوز انجام داد اصل دفاع جمعی را زیر سؤال برده است. در این مصاحبه خبرنگار از ترامپ پرسید: اگر برای مثال مونته نگرو هدف قرار گیرد چرا برای دفاع از مردم مونته نگرو، پسر من باید به این کشور برود؟ رئیس جمهور آمریکا در پاسخ گفت: من آنچه را شما می گوئید می پذیرم. من هم همین سؤال را می کنم. 
ترامپ گفت: مونته نگرو یک کشور بسیار کوچک با مردمان بسیار قوی و تهاجمی است. وی تا آنجا پیش رفت که گفت: اگر قرار باشد دیگر کشورهای عضو ناتو به کمک مونته نگرو بروند این خصلت تهاجمی بودن ممکن است جنگ جهانی سوم را به راه اندازد.
مونته نگرو بهار 2017 به ناتو پیوست و بیست و نهمین عضو ناتو شد. مونته نگرو روز پنجشنبه در واکنش به سخنان رئیس جمهور آمریکا گفت: این کشور نه تنها در قاره اروپا بلکه در کل جهان در برقراری صلح و ثبات مشارکت داشته است. 
ماده پنج ناتو تاکنون تنها یک بار مورد استفاده قرار گرفته است و آن هم برای حمایت از آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر 2001 بود.
این مقام ناتو خاطرنشان کرد: اجرای این ماده به مهمترین عملیات ناتو در افغانستان منجر شد و در این عملیات صدها هزار نظامی اروپایی از جمله نظامیان مونته نگرویی و همچنین کانادایی، نیروهای آمریکایی را همراهی کردند. در این عملیات بیش از یکهزار نفر قربانی شدند.
دونالد ترامپ پیش از این در نخستین حضور خود در نشست ناتو در ماه مه 2017، با نخست وزیر مونته نگرو بدرفتاری کرده بود. وی طی دیدار سران ناتو در مقر جدید این سازمان در بروکسل، دوسکو مارکوویچ نخست وزیر مونته نگرو را هل داده بود.

نظر شما