شناسهٔ خبر: 26831325 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شایعاتی که در طول جام‌جهانی دست‌به‌دست شدند+ عکس

منبع: فارس

در اواخر خردادماه برخی کاربران شبکه های اجتماعی شایعه پخش نشدن دیدارهای جام جهانی و حتی بازی ایران به دلیل خریداری نشدن حق پخش این رقابت‌ها را در فضای مجازی منتشر کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،‌ پیش از سوت شروع رقابت های جام جهانی 2018 روسیه توسط نستور پیتانا، داور آرژانتینی شایعات زیادی پیرامون بزرگرین رویداد فوتبالی جهان در کشورمان آغاز شد؛ شایعاتی که به لطف گسترش شبکه های اجتماعی بیش از هرجام جهانی دیگری به وجود آمد.

* شایعه پخش نشدن دیدارهای جام جهانی

در اواخر خردادماه برخی کاربران شبکه های اجتماعی شایعه پخش نشدن دیدارهای جام جهانی و حتی بازی ایران به دلیل خریداری نشدن حق پخش این رقابت‌ها را در فضای مجازی منتشر کردند.

علی اصغر پورمحمدی رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی ورزش صداوسیما همان زمان در گفت‌وگو با رسانه‌ها کرد: اینکه گفته‌اند رسانه ملی حق پخش تلویزیونی را نخریده از پایه غلط است چرا که سازمان این پخش تلویزیونی را با قیمتی پایین‌تر از آن چیزی که معمول بود، خریداری کرده است.

پخش با کیفیت تمام دیدارهای این تورنومنت هم شاهد مثال دیگری بر شایعه بودن این موضوع داشت.

* شایعه عدم حمایت فلسطین از فوتبال کشورمان

هنوز سوت «چاکر» داور دیدار تیم‌های ملی ایران و مراکش به صدا در نیامده بود که شبکه‌های اجتماعی پر شد از این پیغام که صفحه رسمی فلسطین از تیم مراکش و رقبای ایران در جام جهانی حمایت کرده است.

 حتی مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی هم توئیتی را در پاسخ به این توئیت غیررسمی منتشر کرد.

اما صفحه ای که بسیاری از چهره ها و کاربران بر اساس آن علیه فلسطین قضاوت کردند نه تنها صفحه فدراسیون فوتبال فلسطین نبود بلکه صفحه رسمی هیچ مقام فلسطینی نیست و آن طور که در بیو(بیوگرافی) صفحه نوشته شده است: این تنها صفحه یک دونده فلسطینی است. و حتی جستجوی مطالب وی نشان می‌دهد که وی بارها از ایران هم حمایت کرده است.


* شایعه مخالفت دادستانی با حضور زنان در ورزشگاه

در آستانه دیدار ایران برابر اسپانیا که مجوز حضور خانواده ها هم برای تماشای بازی در استادیوم آزادی فراهم شده بود، برخی‌ها برای ایجاد نارضایتی شایعه عدم اجازه خانم ها در ورزشگاه توسط دادستانی را بازنشر دادند.

اما یک منبع آگاه در دادستانی در مصاحبه با تسنیم تصریح کرد:دادستانی به هیچ وجه ممانعتی برای حضور خانواده ها در استادیوم ندارد.

همچنین زنان وارد ورزشگاه آزادی شدند و این شایعه هم به فرجام شایعات قبلی دچار شد.

* شایعه حضور اولین داور زن در جام جهانی 2018

در روزهای ابتدایی جام، تصاویر فرناندو کلومبو کمک داور زن بزریلی در بین کاربران ایرانی دست به دست شد و برخی ها او را تنها کمک داور زن رقابت های جام جهانی معرفی کردند و این شبهه را ایجاد کردند که اگر این زن، داور بازی ایران شود واکنش صداوسیما چه خواهد بود.

علاوه بر اینکه علیرضا فغانی داور ایرانی حاضر در جام، وجود داور زن برای مسابقات مردان را تکذیب کرد ، لیست داوران دعوت شده در جام جهانی هم نشان داد که هیچ داور زنی در این رقابت ها برای داوری حضور ندارد.

* شایعه عدم حضور پویول به خاطر موهای بلند!

کارلوس پویول کاپیتان سابق بارسلونا و تیم اسپانیا برای حضور و کارشناسی در برنامه 2018 شبکه سه وارد ایران شد اما از حضور وی ممانعت به عمل آمد در سایه سکوت مسئولان، بی بی سی علت این عدم حضور را موهای بلند پویول و تتوهای دستش عنوان کرد.

این درحالی بود که گادوین منشا، مهاجم نیجریه ای پرسپولیس با  مدل موهای عجیب و غریبش برای کارشناسی دیدار نیجریه در جام جهانی در صداوسیما حضور پیدا کرده بود.

همچنین در سال 94 نیز روبرتو کارلوس(با خالکوبی های دستش) و سالگادو (با موهای بلندش) در برنامه 90 بدون مشکل حاضر شده بودند.

* تصویری که به سردار نسبت دادند

همزمان با برگزاری جام جهانی، فاز دوم پروژه عظیم ستاره خلیج فارس به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افتتاح  شد اما برخی ها برای به حاشیه کشاندن این موضوع، تصویر دختر و پسر ایرانی را با  شایعه  «حضور نامتعارف پسر و عروس سردار عبدالهی در مسکو» پخش کردند.

دقت در فن آیدی این فرد نشان داد که نام این تماشاگر « میلاد سوهان‌فروشان‌مقدم » است و طبیعتا نمی تواند فرزند سردار عبادالله عبدالهی رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء باشد.

* شایعه ممنوع التصویری علی انصاریان

برنامه اینترنتی زابی واکای با اجرای علی انصاریان و مجید یاسر بر سر زبان ها نیافتاده بود که شایعه ممنوع التصویری مجریان این برنامه به دلیل نام بردن مهمان برنامه از یکی از خوانندگان لس آنجلسی منتشر شد.

اما حامد جوادزاده تهیه کننده این برنامه، شایعه ممنوع التصویری انصاریان و یاسر را در اینستاگرامش رد کرد. همچنین این برنامه با حواشی ای که داشت تا آخرین شب ادامه پیدا کرد.

* شایعه عدم اجازه پخش دیدارهای ایران در کافی شاپ های مشهد

شایعه عدم اجازه پخش مسابقات فوتبال در کافی شاپ های مشهد هم از آن دست شایعاتی بود که هر از چندگاهی از این شهر به گوش می‌رسد ولی هیچ وقت تایید نمی شود.

* شایعه ممنوع التصویر بودن حمید استیلی

حمید استیلی هم پایش به این شایعات باز شد. پس از استیلی مصاحبه با شبکه ماهواره ای من و تو در مسکو، شایعه ممنوع التصویری وی در فضای مجازی منتشر شد.

فشارها بر صداوسیما درحالی ادامه داشت که بسیاری نمی دانستند استیلی در برنامه ورزشگاه شبکه تهران حضور داشته و عملا ممنوع التصویری وی صحت نداشته است.

* شایعات پرشمار پیرامون فغانی

علیرضا فغانی، هم از پایه های ثابت شایعات ایرانی ها در طول برگزاری رقابت های جام جهانی بود. از انتخابش به عنوان برترین داور گروهی انتخابش به عنوان داور بازی فینال گرفته تا شایعه ممنوع التصویری اش و یا خداحافظی اش از جامعه داوری که همه ان ها تکذیب شد.

در روزهای اخیر برخی از رسانه ها شایعه کردند فغانی به دلیل خوش و بش با داور زن در جام جهانی ممنوع التصویر شده است.

اما بلافاصله احسان شیعه مدیر شبکه ورزش در گفت و گو با رسانه ها این شایعه را تکذیب کرد و قول داد تا در روزهای آتی فغانی مهمان یکی از برنامه های ورزشی شود.

همچنین برنامه فصل داغ فوتبالی شبک ورزش، دوشنبه شب کلیپی از فغانی و همکارانش را  پخش کرد  تا نشان دهد وی ممنوع التصویر نبوده است.

اگر به این لیست زلزله در مکزیک به دلیل شادی مردم به خاطر پیروزی برابر آلمان، پاره شدن رباط صلیبی روزبه چشمی، شایعه خداحافظی فردوسی پور از تلویزیون و یا مثبت اعلام شدن دوپینگ سعید عزت‌الهی را هم اضافه کنیم، می‌توان این جام را پرشایعه ترین جام جهانی برای ایرانیان نامید.

نظر شما