شناسهٔ خبر: 26831021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز به کار اولین آزمایشگاه نانو در سازمان مدارس دانشگاه آزاد

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

اولین آزمایشگاه آموزشی نانو در سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی (سما) با حضور مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان ‌شرقی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آزمایشگاه آموزشی نانو در آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای سمای تبریز با حضور دکتر نماینده، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی افتتاح شد. 

دکتر نماینده در مراسم افتتاح اولین آزمایشگاه نانو در سازمان مدارس دانشگاه آزاد اسلامی از این آزمایشگاه در آموزشکده‌ سمای تبریز بازدید و از شروع به‌کار آن ابراز خرسندی کرد.

از سال 1391 تاکنون 83 مرکز آموزشی با هدف ترویج و آموزش عملی علوم و فناوری نانو به دانش‌آموزان، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو اقدام به تجهیز آزمایشگاه علوم و فناوری نانو با تجهیزات ساخت ایران کرده‌ است. این آزمایشگاه‌ها در حال حاضر با عنوان آزمایشگاه‌های شبکه‌ توانا در حال فعالیت و آموزش به دانش‌آموزان علاقه‌مند است. با راه‌اندازی آزمایشگاه نانو در مرکز سمای تبریز، در حال حاضر استان آذربایجان شرقی مجهز به 6 آزمایشگاه نانوی عضو شبکه‌ توانا است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، سازمان سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. تجهیزاتی نظیر دستگاه الکتروریسی، اسپاترینگ رومیزی، همگن‌ساز فراصوت، لایه‌نشانی دورانی، طیف‌سنج مرئی-فرابنفش (اسپکتروفتومتر) و دستگاه رسوب شیمیایی بخار (CVD) در آزمایشگاه نانو مستقر در مرکز سمای تبریز برای ارائه‌ خدمات آزمایشگاهی به دانش‌آموزان و دانشجویان آماده فعالیت هستند. تمام تجهیزات مستقر در این آزمایشگاه ساخت ایران هستند.

سازمان سما مدارس مختلفی را  تحت پوشش خود داشته و وظیفه‌ خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان را به عهده دارد. این سازمان به دلیل در اختیار داشتن چندین آموزشکده، مسئولیت آموزش دانشجویان در مقطع کاردانی فنی‌وحرفه‌ای  را نیز بر عهده دارد.

انتهای پیام

نظر شما