شناسهٔ خبر: 26831000 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شرایط مصرف داروی «والزارتان» در ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره شرایط مصرف داروی "والزارتان" در ایران و جمع آوری آن در بازار دارویی کشورمان توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، کیانوش جهانپور گفت : طی هفته‌ای که گذشت داروی "والزارتان" تولیدی یک شرکت چند ملیتی که داروی رایج برای کنترل فشار خون است و به پیشگیری از نارسایی قلبی هم کمک می‌کند، به‌ علت داشتن یک ماده شیمیایی در ماده اولیه که احتمال ابتلا به بیماری در افراد مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد ، از بازار 22 کشور جهان ریکال (​ جمع آوری ) شد، تاکنون این جمع آوری مختص 21 بازار اروپایی بود که اکنون این ریکال به بازار دارویی ایران هم رسیده است.
وی افزود: در جریان آزمایش‌های بچ‌های API ، «والزارتان» یکی از عمده ترین تأمین‌کنندگان API این دارو شرکت چینی « ژیجیانگ هواهای فارماکوتیکالز» است که این شرکت و همچنین آژانس دارویی اروپا (EMA) اعلام کرده که ناخالصی با احتمال ایجاد مشکلات بعدی در مصرف کنندگان در API تولیدی این شرکت تولید کننده ماده موثره دارو ، در نتیجه یک تغییر در فرایند تولید رخ داده است.
جهانپور اضافه کرد: جمع آوری این دارو فقط برای والزارتان تولید شده از مواد موثره و محصول خاص شرکت چینی مذکور است و طبیعتا فقط شامل محصول والزارتان شرکت‌هایی خواهد شد که ماده اولیه خود را از این شرکت تامین کرده اند.
وی افزود: در بررسی های عاجل سازمان غذا و دارو ، مشخص شد که از میان ۱۷ شرکت تولیدکننده والزارتان در ایران ، 7 شرکت​ ماده اولیه خود را از این شرکت تامین کرده اند و دستور جمع آوری محصول والزارتان این 7 شرکت صادر شده است و طبق فرآیند معمول از بازار دارویی جمع آوری و مرجوع خواهند شد.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: دستور جمع آوری صادر شده است و این دستور تنها متوجه والزارتان تولیدی 7 شرکت مورد اشاره بوده و داروی والزارتان تولیدی 10 شرکت دیگر داخلی کماکان در بازار دارویی کشور در دسترس خواهد بود و مشکلی برای مصرف نخواهند داشت.
 

نظر شما