شناسهٔ خبر: 26829828 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از آخرین آمار بیماری کشنده تب کنگو تا توصیه‌های حیاتی برای زائران خانه خدا

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

آخرین وضعیت ابتلا به تب کنگو در کشور/ علائم این بیماری کشنده را جدی بگیرید

حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: ایران روی کمربند جغرافیایی تب کریمه کنگو یا  CCHF  قرار گرفته است، تب خون ریزی دهنده کنگو یک بیماری ویروسی بوده که کنه عامل انتقال آن است.

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به آمار ابتلا به تب کنگو در سال ۹۷، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۲ نفر به ویروس تب کریمه کنگو در ۱۱ استان مبتلا شده‌اند و و متاسفانه ٧ مورد فوتى داشته ایم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۵ مورد ابتلا به تب کنگو گزارش شده است، گفت: سال ۹۶ دو طغیان ابتلا به تب کنگو را شاهد بودیم که ۳۱ مورد ابتلا بر اثر این ۲ طغیان گزارش شد.

نیمی از مبتلایان به سرطان پستان در ایران زیر ۵۰ سال هستند

معاون اجتماعى وزارت بهداشت در خصوص سرطان پستان و آمار ابتلا به این بیماری در سنین جوانی گفت: آمارها نشان مى دهد كه ٥٠ درصد موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان ايرانى در سنين پايين تر از ٥٠ سالگى رخ مى دهد در حالى كه در كشورهاى توسعه يافته اين آمار ٢٢ درصد است؛ در واقع آمار ابتلا به اين بيمارى در اين رنج سنى ٢ برابر كشورهاى توسعه يافته است.

ایازی تصریح کرد: نسبت ٢ برابری ابتلا به سرطان پستان در سنین زیر٥٠ سالگی  در مقایسه با کشورهای توسعه یافته آمار تکان دهنده ای محسوب می شود و وزارت بهداشت در این راستا اجتماعی شدن سلامت را مطرح کرده است.

معاون اجتماعى وزارت بهداشت با بیان اینکه پس از بیماری های قلبی عروقی دومین علت مرگ زنان ایرانی ناشی از سرطان پستان است، اظهار کرد: اغلب این سرطان در خانم های ایرانی زمانی تشخیص داده می شود که بیماری متاستاز داده و درمان بیماری در این مرحله دشوار است اما این به معنای ان نیست که سرطان پستان درمان ندارد.

وى در ادامه به آمار ابتلا به سرطان پستان در زنان جوان ايرانى اشاره كرد و گفت: آمار ابتلا به سرطان پستان در زير ٤٠ سال ٢٥ درصد بوده در حالى كه اين آمار در كشورهاى توسعه يافته ٤.٥ درصد است، اين آمار نشان مى دهد كه خانم هاى جوان ايرانى برخلاف باورها كمتر به سلامتى خود توجه مى كنند.

پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر چشم دنیا در بیمارستان لبافی‌نژاد راه‌اندازی شد

عین‌اللهی رئیس قطب چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم افتتاح اتاق عمل لیزیک بیمارستان لبافی‌نژاد با بیان اینکه امروز پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر چشم در دنیا برای رفع عیوب انکساری راه‌اندازی شده است، بیان کرد: بیمارستان لبافی‌نژاد 40 سال قدمت معادل عمر انقلاب اسلامی سبقه دارد و رزیدنت‌ها و فلوشیپ‌های بسیاری در این مرکز تربیت شده‌اند و در اقصی نقاط کشور به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

عین‌اللهی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تامین اجتماعی پیشرفته‌ترین دستگاه لیزر دنیا در این مرکز راه‌اندازی شد که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد.

وی در ادامه سرعت بالای این دستگاه لیزر را یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن دانست و گفت: سرعت دستگاه لیزیک چشم 1050 است و اگر در حین عمل بیمار چشم خود را حرکت دهد می‌تواند لیزر چشم بیمار را دنبال کند و حتی اگر بیمار سر خود را حرکت دهد عملکرد لیزر متوقف می‌شود این در حالی است که در برخی لیزرها این امکان ویژه وجود ندارد.

خطراتی که سلامتی زائران خانه خدا را تهدید می‌کند!

محمد حسین فرقانی پزشک عمومی در خصوص توصیه‌های بهداشتی به حجاج اظهار کرد: افرادی که قصد سفر به عربستان و زیارت را دارند باید حتما به برخی نکات بهداشتی توجه کنند تا بتوانند سفری سلامت را پشت سر بگذارند لذا حتما حجاج باید رژیم غذایی مناسب را رعایت کنند، همچنین  آب ناشناخته به هیچ وجه استفاده نشود؛ به دلیل اینکه در عربستان برخی ساعات به شدت گرم است و باید حتما در این ساعت در هتل بمانند  تا هوا کمی خنک شود و بعد به زیارت بروند.

این متخصص عمومی بیان کرد: حجاج باید مسائل بهداشتی مانند مسواک زدن، دوش گرفتن روزانه و شستشوی پاهای خود را در طول روز رعایت کنند، همچنین در مواقعی که تابش نور خورشید زیاد است حتما از کلاه استفاده کنند و به نحوی برنامه‌ریزی داشته باشند تا دچار خستگی مفرط نشوند.

فرقانی ادامه داد: رعایت پیاده‌روی مخصوصا زمانی که به مسجد‌الحرام می‌روند باید به نحوی باشد که قبل از ورود به این مکان‌ها تمرینات لازم را داشته باشند تا در این مسیر دچار خستگی مفرط نشوند، به این معنا که قبل از شروع پیاده‌روی تمریناتی را داشته باشند تا در طول پیاده روی خسته نشوند.

از راه‌اندازی کارخانه‌های جدید محصولات دخانی جلوگیری کنید/ گزارشی از وضعیت تولید و واردات دخانیات به وزارت بهداشت ارسال شود

سیدحسن هاشمی در این نامه با اشاره به نامه قبلی خود به این وزارتخانه مبنی بر ابراز نگرانی از تاسیس کارخانجات تولید سیگار در کشور و مخالفت با ابتکار عمل صنعت بین‌المللی دخانیات فیلیپ موریس، خواستار جلوگیری از احداث و راه اندازی کارخانجات جدید شد.

هاشمی در این نامه یاد آور شد: در اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه که بر اساس آن دولت مکلف شده بود اقداماتی را برای برقراری توازن تولید سیگار با مصرف انجام دهد، آن وزارت نسبت به راه‌اندازی کارخانجات با ظرفیتی به مراتب فراتر از تقاضای داخل اقدام کرده است.

وزیر بهداشت تاکید کرده است که با توجه به پایان یافتن برنامه پنجم توسعه و اقدامات انجام شده در این راستا، ترتیبی اتخاذ شود تا از راه‌اندازی کارخانجات جدید محصولات دخانی در کشور جلوگیری شود و گزارشی از آخرین وضعیت تولید دخانیات و واردات کالای دخانی در کشور، همچنین درخواست جلوگیری از ورود محصولات دخانی نوپدید به ستاد کشوری کنترل دخانیات این وزارت ارسال شود.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد تولید سیگار مارلبورو در کشور با رسمیت بخشیدن به شرکت بین المللی آمریکایی فیلیپ موریس پس از خروج این کشور از برجام و اعمال فشار برای وضع تحریم های بین المللی علیه ج . ا. ایران، حاکی از راهبرد مخوف صنایع دخانی در هدف قراردادن سلامت جوانان و زنان که بازار مستعدی برای توسعه این صنعت مرگ بار است، می باشد.

خارج از کشور کار ویژه‌ای براى دانش آموزان شین آبادى انجام نمى شود/ بیمارستان جدید تروما در منطقه ١٥ تهران راه اندازى مى شود

سید حسن قاضى زاده هاشمى وزیربهداشت در خصوص درمان دختران شین آبادى گفت:براى این دانش آموزان حادثه غمبارى پیش آمد و کارهاى بسیارى در امور درمانى براى آن‌ها انجام شده است.

وى ادامه داد: سوختگى عوارض بسیارى دارد و برخى از دختران شین آبادى تا 50 نوبت جراحى شده اند و در ٢ دولت گذشته هزینه‌هاى این دانش آموزان را پرداخت کرده اند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برخى از دانش آموزان درخواست دارند تا درمان آن‌ها در خارج از کشور ادامه پیدا کند، اما پزشکان حاذق ایرانى صلاح نمى دانند که این دانش آموزان براى درمان به خارج کشور اعزام شوند زیرا درمان آنها در یک خدمت خلاصه نمى شود و در خارج از کشور کارى بیشتر از این انجام نمى شود.

روغن‌های تراریخته از اول مرداد برچسب دار می‌شوند/ مردم باید بدانند در چه غذا‌هایی تراریخته استفاده شده است

غلامرضا اصغری معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات غذایی تراریخته گفت: در ادامه الزامات قانونی و بخشنامه‌های پیشین، تمام روغن‌های موجود در بازار کشور از اول مردادماه ملزم به درج لوگوی تراریخته با فرمت اعلامی اداره کل فرآورده‌های خوراکی و آشامیدنی این سازمان هستند و علیرغم همه دقت نظر‌ها بر موضوع ایمنی و سلامت محصولات مجاز تراریخته، فرصت و امکان انتخاب باید برای مصرف کننده فراهم شود و تمام تولیدکنندگان یا واردکنندگان روغن‌های خوراکی با منشا تراریخته ملزم به رعایت این موضوع و اطلاع رسانی با شکل یکسان به مشتری هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: از اول شهریور ماه پیش رو هم تمام فرآورده‌ها و محصولاتی که در اجزای آن از روغن و یا سایر محصولات با منشا تراریخته استفاده شده باشد، ملزم به اطلاع رسانی روی محصول به مشتریان می باشند.

رایگان شدن داروی گران قیمت بیماران پیوند کلیه

محمد سعید الموسوی عضو هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت  از بیماران کلیوی ایران در خصوص رایگان شدن داروی بیماران پیوند کلیه که اخیرا  افزایش قیمت چند برابری داشت، گفت:با پیگیری هایی که صورت گرفت بنابر هماهنگی وزارت بهداشت و  رفاه،  داروی راپامیوم برای بیماران پیوند کلیه  از امروز در داروخانه های سراسر کشور  رایگان توزیع می شود.

وی ادامه داد:  از وزیر بهداشت و وزیر رفاه برای این اقدام مناسب تشکر می کنیم و امیدواریم فرانشیز سایر داروهای بیماران پیوند کلیه نیز کاهش یابد یا صفر شود زیرا بیماران پیوند کلیه از  یک دارو استفاده نمی‌کنند وهزینه آزمایشات دوره‌ای، ویزیت پزشکی یا مشکلات پیراپزشکی که اغلب بیماران دچار آن هستند، موجب می شود این بیماران با مشکلات مالی روبرو باشند و به همین دلیل بسیاری از بیماران دیالیزی تمایلی برای انجام پیوند کلیه ندارند.

ماجرای نبود دارو‌های خارجی بیماران سرطانی در داروخانه‌ها چیست؟

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص برخی اخبار مبنی بر نبود داروی خارجی بیماران سرطانی گفت: بر اساس قانون ششم توسعه ما مکلف هستیم از داروهای تولید داخل حمایت کنیم و حمایت از برند خارجی خلاف قانون است.

وی درپاسخ به این سوال که برخی بیماران اظهار می کنند پس از مصرف داروی ایرانی دچار عارضه می شویم، در این موارد تکلیف بیماران چیست؟ گفت: در این موارد پزشک بیمار باید کارت زرد عوارض دارویی را پر کند و به مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته داروها (ADR)ارسال کند تا ما در سازمان غذا و دارو عارضه ناشی از دارو را مورد بررسی قرار دهیم.

جهانپور تصریح کرد: در صورتی که عارضه خاص ناشی از داروی ایرانی باشد سازمان غذا و دارو از تولید دارو با فرمولاسیون کنونی جلوگیری می‌کند اما اگر این عارضه ناشی از عوارض عام دارو باشد در این صورت نمی توان کاری کرد و ما نمی توانیم به دلیل عارضه عام داروی خارجی وارد کنیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما