شناسهٔ خبر: 26829824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

فساد خوره هر نظامی است / نباید روابط خود با دنیا را قطع کنیم / دولت با مردم رو در رو شود/پایه گذاری دهه کرامت سلیقه خوبی بود

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: فساد خوره هر نظامی است و در هر نظام چه باطل و حق فرقی ندارد، فساد یک کار غیرقانونی و دور زدن قانون است، از این رو باید با هر نوع فسادی مقابله شود و با دست اندازان به بیت‌المال جدی برخورد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، آیت‌الله سید احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران امروز جمعه (29تیرماه) در خطبه دوم(سیاسی) با اشاره به خطبه 90 نهج البلاغه اظهار داشت: در این خطبه آمده است « وقتی مرگ شما فرا برسد شما باید با اعمال خودتان آماده باشید»، انسان در گرو اعمالی است که انجام داده است، هرآنچه در این دنیا انسان انجام می‌دهد باید تمام آن را پاسخ دهید، در برخی روایات آمده است در حدود پنجاه ایستگاه بازپرسی در آخرت وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به ایام دهه کرامت ادامه داد: در ایام دهه کرامت هستیم و هرکسی این پایگذاری را داشته است انصافا سلیقه خوبی را به خرج داده است، این ایام با میلاد حضرت معصومه(ع) آغاز می‌شود و در نیمه آن با تکریم امامزادگان و شاه چراغ(ع) ادامه میابد و در نهایت به میلاد امام رضا(ع) ختم می‌شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: ما میزبان امام رضا(ع) نیستیم بلکه میهمان ایشان به شمار می‌آییم، باید خودمان را برای میلاد ایشان آماده کنیم و فرهنگ رضوی را در زندگی خود گسترش دهیم، همچنین امروز روز تکریم شاه چراغ(ع) است و به نوعی استان شیراز خانه اهل‌بیت(ع) نامیده می‌شود زیرا بیش از 1400 امامزاده در آن قرار دارد.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: شاه چراغ(ع) مردی بسیار با تقوا بود و بارها مورد تکریم امام موسی کاظم(ع) قرار گرفت، ایشان در زمان حیات خود کتاب می‌نوشت و با پول آن برده آزاد می‌کرد که در نهایت حکومت مامون ایشان را دستگیر کردند و به شهادت رساندند، این امامزادگان ثروت‌های معنوی هستند و به نوعب مبلغان خاموش به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به دو دیدار رهبر معظم انقلاب در این هفته با دولت و کارگزاران حج گفت: رهبری در هردو دیدار مطالب مهمی را بیان کردند، در جلسه اول دیدار با رییس جمهور و کابینه رهبر معظم انقلاب مشخصا راه کارهایی برای بیرون رفتن از مشکلات را بیان کردند و اعلام کردند با متخلفان برخورد محکم شود، همچنین نکاتی همچون جدی گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی، اقدام پیش از علاج، حرف رو درو با مردم، تحرک بیشتر، انتقال تصویر درست اقدامات توسط صدا و سیما، نشان دادن اقتدار نظام در مقابل دشمن و استفاده از امکانات با توانایی های کشور را نیز مطرخ کردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ابراز داشت: مبارزه با فساد موضوع مهمی بود که رهبری هم بروی آن تاکید داشتند، فساد خوره هر نظامی است و در هر نظام چه باطل و حق فرقی ندارد، فساد یک کار غیرقانونی و دور زدن قانون است، اینکه آدم بیاید و کار غلط انجام بدهد و پوشش قانونی برای آن انجام دهد خیلی بد است، باید با هر نوع فسادی مقابله شود و با دست اندازان به بیت‌المال باید جدی برخورد شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به نامه‌های امام علی(ع) در نهج البلاغه تصریح کرد: بیشتر نامه‌های امام علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد مجازات با غارتگران بیت‌المال است، در برخودر با مفسدان تنها ملاک قانون است و هرکسی در هر نهاد و هر نسبتی که با هر فردی باشد باید قاطع با او برخود شود، خط قرمز جعلی برخی قابل قبول نیست و فقط قانون محور است.

وی بیان کرد: برای مبارزه با فساد نظارت یک ضرورت است، این نظارت هم باید ظاهری و هم مخفی صورت گیرد، همچنین باید گزارش شفاف و صریح به مردم داد، مردم صاحب این انقلاب و نظام هستند، اگر دیدید که رعیت سوال دارد باید افشاگری کرد و به مردم پاسخ داد و رهبری هم بروی صدا و سیما تاکید داشت این گزارشات را پخش کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: رویاروی با مردم باید انجام شود، نباید در این عرصه مبالغه کرد و زحمت کسانی که از جان مایه می‌گذارند را ضایع کرد، ما انبوه کارگزاران پاک را در سیستم‌های مختلف داریم، نباید به گونه‌ای رفتار کرد و نشان داد که فساد نظام را فرا گرفته است، پاکی هم بسیار زیاد است اما باید با مفسد در یک بخش باید بدون هیچ اغماضی با فرد خاطی برخورد شود.

آیت‌الله خاتمی خطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بروی تلاش‌های فعالیت دیپلماتیک تاکید داشتند، به جز موارد معدودی همچون آمریکا روابط ایران با شرق و غرب باید هرچه بیشتر شود و تحرک اجتماعی و هدفمند دیپلماسی ادامه پیدا کند، اصل 152 قانون می‌گوید دیپلماسی ما شش پایه دارد که اولین پایه آن نفی هر گونه سلطه و سلطه‌پذیری است.

وی عنوان کرد: تلاش ما براین است با همه ارتباط برقرار کنیم و تنها با رژیم جعلی اسرائیل و آمریکا رابطه‌ای نخواهیم داشت، آمریکا هم تا وقتی که آدم نشود با آن ارتباط نخواهیم داشت و تا الان هم ارتباط نداشتیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شعار « نه شرقی نه غربی» گفت: منظور از این شعار این است که شرق و غرب حق سلطه بر ما ندارد، لیکن ارتباط با کشورهای دنیا متن قانون اساسی کشور است، اینکه رهبری و رییس جمهور پیک ویژه به روسیه می‌فرستند و ما رابطه با چین و هند داریم یک رفتار کاملا قانونی است.

آیت‌الله خاتمی توضیح داد: وقتی اروپا و آمریکا ببیند ما در تنگنا هستیم بروی ما فشار بیشتری می آورند، ما با دنیا ارتباط خواهیم داشت ولی نمی‌گذاریم کسی به ما زور بگوید.

 

در زندگی فرعون صفت نباشید | خداوند به پنهان و آشکار ما آگاه است

وی در خطبه اول(عبادی) نماز جمعه با بیان اینکه قرآن کریم بروی علم خداوند تاکید بسیاری دارد، اظهار کرد: خداوند بعد از تقوا بر روی علم تاکید می‌کند و در سوره بقره آیه 233 می‌فرماید:« تقوا داشته باشید و بدانید خدا باطن همه را هم می‌داند».

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: قرآن بر روی علم خداوند به صورت آشکار و پنهان تاکید دارد و اشاره می‌کند که خداوند به پنهان و آشکار همه چیز آگاه است.

آیت‌الله خاتمی ابراز داشت: برخی ممکن است در طول زندگی فرعون صفت شوند، اگر انسان بداند که خدا او را می‌بیند دست از طغیان بر می‌دارد، پس مراقب باشید خود را نبازید که یکی از راه‌های نجات از این شرایط تقویت باورهای دینی است.

نظر شما