شناسهٔ خبر: 26829625 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

ایمن‌ترین ظروف برای مصرف بانوان در دوران بارداری

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند استفاده از عطر و ادوکلن و مواد تشکیل شده از پلاستیک و مشتقات آن در دوران بارداری به وسیله مادران می‌تواند سبب ناتوانی کودکان در درک مسائل پیچیده و نوعی ناتوانی ذهنی بسیار خفیف، اما اثرگذار بر ضریب هوشی آن‌ها شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>برخی دلایل مخفیانه در کاهش سطح هوش کودکان اثرگذارهستند که می‌توان با رعایت مواردی در دوران بارداری از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

به گزارش شفا آنلاین، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند استفاده از عطر و ادوکلن و مواد تشکیل شده از پلاستیک و مشتقات آن در دوران بارداری به وسیله مادران می‌تواند سبب ناتوانی کودکان در درک مسائل پیچیده و نوعی ناتوانی ذهنی بسیار خفیف، اما اثرگذار بر ضریب هوشی آن‌ها شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند زنان در طی دوران بارداری(Pregnancy) از وسایل ساخته شده از جنس پلاستیک مانند ظرف یا لیوان‌های پلاستیکی استفاده نکنند، به طور مثال از گرم کردن مواد غذایی درظروف پلاستیکی و از نوشیدن مایعات به ویژه نوشیدنی‌های گرم در لیوان‌های پلاستیکی اجتناب کنند.

مختصصان اعتقاد دارند ظروف و لیوان‌های شیشه‌ای یا سرامیکی سبب انتقال مواد شیمیایی به بدن مادر باردار نمی‌شوند و ایمنی بهتری دارند.

محققان برای بررسی اثرگذاری مواد پلاستیکی و رایحه عطر‌های مختلف بر سلامت جنین انسانی، ابتدا بر روی موش‌های آزمایشگاهی پژوهش انجام داده اند و به موش‌های باردار، خوراکی‌های حاوی مقادیری از پلاستیک داده اند.
 
وقتی نوزاد موش‌ها به دنیا آمدند در دوران بلوغ نشانه‌هایی از ناتوانی در درک مسائل پیچیده و ناسازگاری نسبت به محیط را نشان دادند.
 
کارشناسان زمانی که سن موش‌ها به ۹۰ روزگی رسید (معادل با ۲۰ سالگی انسان) به بررسی عملکرد شناختی موش‌ها با موش‌هایی که مادران آن‌ها در معرض مواد شیمیایی نبودند؛ پرداختند و متوجه شدند میزان توانایی شناختی آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
 
این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه ایلینویز (the University of Illinois) انجام شده است و کارشناسان توصیه می‌کنند بانوان باردار در این دوران از وسایل پلاستیکی تا حد امکان کم استفاده کنند همچنین استفاده از انواع عطر و ادوکلن را بسیار محدود کنند حتی اگر برند‌های فوق العاده مشهور و گران قیمت خریداری کرده باشند.

محققان اعتقاد دارند مواد شیمیایی و رایحه عطر‌های صنعتی سبب دگرگونی در نورون و سیناپس‌های مغزی جنین در قشرپیشانی مغز او می‌شود و به این ترتیب اختلال‌های شناختی به وجود می‌آید.

نظر شما