شناسهٔ خبر: 26829436 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

انتقاد از استارت‌آپ‌های ایرانی : نوآوری ندارند و کپی‌کارند

صاحب‌خبر -

یک مقام دولتی از استارت‌آپ‌های ایرانی انتقاد کرده که نوآوری ندارند و کپی کار هستند. 

بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی که نهاد مطبوعش زیرمجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری است می‌گوید: پرسش اصلی ما از این شرکت‌ها نیز این است که نوآوری شما چیست!؟ این در حالی است که استارت‌آپ‌ها از طریق کپی‌کاری طرح‌های خارجی در زمینه فناوری جلوتر از شرکت‌ها هستند، اما این نوآوری‌ها در بخش بازار اتفاق می‌افتد.

انتقاد یک مقام دولتی از استارت‌آپ‌ها که خود در زمینه حمایت از استارت‌آپ‌ها فعالیت دارد کم سابقه است و در شرایطی عنوان می‌شود که فشار اقتصادی شدید بر کسب و کارهای نوپا باعث نگرانی گسترده در این فضا شده است. 

طی ماه‌های اخیر خود صندوق نوآوری شکوفایی از سوی برخی استارت‌آپ‌ها مورد انتقاد قرار داشته است.

بهزاد سلطانی که در نشست سالانه کارگروه "چرخه نوآوری الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت"  صحبت می‌کرد به نوآوری در سه بخش توسعه محصول، تکنولوژی تولید و بازار پرداخت و با اشاره به اینکه در توسعه فناوری طرح‌های چندان قوی وجود ندارد، تصریح کرد: علت این موضوع آن است که طرح‌های موجود وصل به دانشگاه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی نیستند.

چند درصد دانش‌بنیان‌ها نوآوری دارند؟

سلطانی خاطر نشان کرد: بر طبق این آمار یک سوم شرکت‌های دانش بنیان در توسعه محصول، نوآوری داشته و یک چهارم آن‌ها نیز در حوزه استانداردسازی خدمات دریافت کرده‌اند.

وی سپس به بخش تولید پرداخت و گفت: در بخش پیش از تولید ۱۹۲ شرکت، ۱۳۷ میلیارد تومان و در بخش تولید نیز ۱۷۴ شرکت، ۴۸۰ میلیارد تومان حمایت دریافت کرده‌اند. این در حالی است که تعداد خط تولید راه‌اندازی شده ۷۴ شرکت بوده و در تجهیز کالای قبل از تولید صنعتی تعداد ۷۰ شرکت مشمول دریافت خدمات شده‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: از میان ۳۶۶ شرکتی که در تکنولوژی تولید مورد حمایت صندوق قرار گرفته‌اند تولید ۱۴۴ شرکت خاتمه یافته و ۲۲۲ شرکت نیز در حال تولید هستند.

سلطانی تصریح کرد: در تولید محصول، نوآوری چندان پررنگ نبوده و نوعا خریدار هستیم. همچنین شرکت‌های فنی و مهندسی ما در نصب و راه‌اندازی نیز ضعف‌های زیادی دارند.

وی در بخش بازار به استفاده ۲۵۵ شرکت از صندوق در مرحله ورود به قرارداد و اخذ ضمانت تا سقف ۳۴ میلیارد تومان و نیز لیزینگ ۴۱۳ محصول به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان خبر داد و تصریح کرد: صادرات این محصولات نزدیک به صفر است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در همین زمینه نوآوری شرکت‌های دانش بنیان را در بخش بازار ضعیف توصیف و اضافه کرد:‌ از ۲۶۳۰ طرح در حال اجرا با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان، ۱۱۱۸ طرح خاتمه موفق داشته است.

سلطانی در پایان به تأثیر محیط بیرونی از جمله فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این موارد اشاره و تأکید کرد: هنر سیاست‌گذاران در اکوسیستم نوآوری و فناوری این است که تعارض‌های بین خود را برطرف کرده و توسعه فضای نوآوری را در فضای کنونی جامعه، که فضایی مأیوس است، رقم بزنند.

منبع: ایسنا

نظر شما