شناسهٔ خبر: 26829339 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه بوعلی برای حل چالش های ملی آزمایشگاه مرکزی می سازد

تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینای همدان با تاکید بر اهمیت پرداختن به چالش های منطقه ای که گاه به معضلات ملی تبدیل شده اند، گفت: اجرای پروژه ای برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه مرکزی جهت حل این چالش ها در دانشگاه بوعلی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

دکتر غلامحسین مجذوبی روز جمعه در خصوص توجه دانشگاه بوعلی سینا به چالش های ملی گفت: برای انجام طرح های پژوهشی در این زمینه آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه بوعلی سینا می سازیم.
وی ادامه داد: البته دانشگاه آزمایشگاه های غیرمتمرکز دارد اما آزمایشگاه مرکزی غیر از اینکه همه نیازهای دانشگاه را پاسخ می دهد، می تواند نیازهای همه منطقه 4 (براساس نظام منطقه بندی وزارت علوم) یعنی استان های قزوین، اراک و قم را نیز تامین کند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی همچنین با یادآوری بازدید اخیر نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این پروژه در حال ساخت، افزود: این نهادها و وزارتخانه ساخت آزمایشگاه را تایید کرده و پذیرفته اند و انتظار داریم تا یک سال بعد به نتیجه برسد.
وی در مورد مختصات آزمایشگاه یاد شده توضیح داد: این آزمایشگاه در حقیقت متشکل از سه آزمایشگاه تخصصی است که به معضلات استانی و ملی می پردازد.
دبیر شورای معاونان پژوهش و فناوری منطقه 4 اظهار داشت: یک بخش این آزمایشگاه در مورد آب و مسائل مرتبط با آن است که طرح را دانشکده شیمی ارائه داده اما به موضوع های بین رشته ای می پردازد و محققان و استادان از دانشکده های شیمی، مهندسی کشاورزی و دیگر رشته ها می توانند در آن کار کنند.
وی ادامه داد: دومین بخش «زلزله» است که دانشکده مهندسی پیشنهاد داده و رسالت آن انجام طرح های پژوهشی در مورد زلزله و نکات پیرامونی آن و سومین آزمایشگاه برای بحث درباره امنیت مواد غذایی است که به سلامتی افراد، تهیه مواد غذایی ارگانیک، حذف سموم نباتی از محصولات کشاورزی، تهیه آفت های زیستی یا دشمن طبیعی می پردازد.
استاد مکانیک برجسته سال 1395 با تاکید بر انجام پژوهش های هدفمند در کشور افزود: مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال به دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجازه داده است یک میلیارد دلار به صورت فاینانس صرف خرید تجهیزات آزمایشگاهی کند و از این مبلغ به همه دانشگاه ها میزانی تعلق می گیرد که قصد داریم آن را برای خرید تجهیزات هدفمند این سه آزمایشگاه و مجهز کردن آزمایشگاه مرکزی هزینه کنیم.
وی اضافه کرد: آزمایشگاه مرکزی سه رسالت برای حل چالش ملی برعهده می گیرد و باعث می شود پژوهش را کور نکنیم و طرح های پژوهشی هدفمند انجام شود.

** هسته های پژوهشی در دانشگاه ها
مجذوبی در مورد وجود هسته های پژوهشی در دانشگاه به ویژه با تاکید وزارت علوم بر تشکیل این هسته ها نیز گفت: اکنون این هسته ها را در دانشگاه داریم اما تعدادشان زیاد نیست و بیشتر با گروه های متناظر خود در داخل کشور همکاری دارند؛ به طور نمونه در رشته شیمی دکتر «محمدعلی زلفی گل» فعالیت های خوبی دارد و یا بتازگی چند دانشجو که عضو یک گروه پژوهشی هستند توانسته اند چاپگر سه بعدی با فناوری برتر بسازند.
وی در مورد تعداد شرکت های دانش بنیان این دانشگاه نیز گفت: سه شرکت دانش بنیان داریم و در مرکز رشد دانشگاه نیز 30 شرکت مستقرند که سه شرکت دانش بنیان هستند و در زمینه های مختلف از جمله تسویه پساب ها کار می کنند.

** در علم و پژوهش مناقصه نداریم
مجذوبی یکی از مشکلات در انجام طرح های پژوهشی را همکاری نکردن سازمان های متولی دانست و افزود: سازمان های متولی باید بخواهند دانشگاه وارد این قضیه شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا تاکید کرد: بسیاری از سازمان ها موضوع های تحقیقاتی را با بسیاری از نیازهای دیگر خود به مناقصه می گذارند اما در علم و پژوهش مناقصه نداریم.
وی توضیح داد: این سازمان ها در نهایت موضوع پژوهشی را به این شکل به ارزان ترین شیوه ممکن انجام می دهند و مجری ارزان تر را انتخاب می کنند اما در علم ابتدا باید پژوهش انجام شود و نتیجه کار معلوم نیست؛ بنابراین نمی توان مناقصه برگزار کرد؛ در نهایت کسی بررسی نمی کند نتیجه این کار پژوهشی چه شد.
مجذوبی با تاکید بر ضرورت حل این مشکل افزود: قصد داریم این مشکل را در کارگروه آموزش پژوهش و فناوری استان طرح و حل کنیم؛ زیرا مانع مشارکت استادان در حل بسیاری از مشکلات استان مانند اشتغال روستایی شده است.
وی ادامه داد: اشتغال روستایی یکی از مشکلات ما در همدان است؛ بر اساس طرحی که وجود دارد حدود 600 روستا باید بررسی شوند و استادان دانشگاه می توانند در این زمینه بسیار مفید باشند.
دانشگاه بوعلی سینای همدان با قدمتی بیش از 40 سال، ۱۳ دانشکده شامل چهار دانشکده در شهرهای رزن، کبودراهنگ، تویسرکان و بهار و ۹ دانشکده در پردیس دانشگاهی دارد. همچنین آموزش ها در 57 گروه آموزشی در ۳۱۷ رشته و گرایش در این دانشگاه انجام می شود.
علمی**9157*2017** 2023

نظر شما