شناسهٔ خبر: 26828876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تظاهرات ضد فساد در پرو

مردم پرو علیه فساد در این کشور دست به راهپیمایی زده و بسیاری تصاویری از لاشخور یا موش در دست داشتند و خواستار ایجاد اصلاحات ضد فساد برای پاکسازی نهادهای کشور شدند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
این راهپیمایی ضد فساد در حالی در سراسر این کشور حوزه آند برگزار شد که وزیر دادگستری اخراج شد.

هزاران تن از مردم پرو در لیما، پایتخت این کشور دست به راهپیمایی زده و پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویشان "همه آنها را بیرون کنید‍" نوشته شده و فریاد می‌زدند "فساد را متوقف کنید! این یک شرم ملی است".

یکی از حاضران در این راهپمایی گفت:‌ این تنها مربوط به برکناری قضات نمی‌شود. ما به تغییر نیاز داریم. به یک اصلاح در تمامی سیستم سیاسی و قضایی.

مردم پرو در این تظاهرات در سایر شهرها نیز شرکت داشتند.

مارتین ویزکارا، رئیس جمهوری پرو، سالوادور ارسی، وزیر دادگستری را روز جمعه و پس از آن اخراج کرد که یک شبکه تلویزیونی مکالمه تلفنی میان وی و یک قاضی تحت بازجویی در ارتباط با فساد را منتشر کرد.

این مکالمه تلفنی بخشی از چندین مورد مکالمه ضبط شده قضات و نزدیکانشان است که توسط پلیس و به دستور یک قاضی به عنوان بخشی از رسیدگی به پرونده‌های کیفری ضبط شده است.

در این مکالمه‌ها، قضات به نظر به بحث درباره برنامه‌های مربوط به منافع تجاری، کمک به مجرمان محکوم و تضمین شغل‌ها برای دوستانشان می‌پردازند.

یک قاضی دستگیر شده و دیگری ممنوع‌الخروج شده است. همگی این افراد اتهاماتشان را انکار می‌کنند.

رسوایی فساد در دولت قبلی پرو باعث شد تا پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهوری، چهار ماه قبل استعفا دهد.

بحران سیستم قضایی آزمون اولیه سیاسی برای رئیس جمهوری جدید پرو است که در دوران کوچینسکی معاون بود؛ وی با روی کار آمدنش در مارس سال جاری میلادی قول داده تا با فساد به هر قیمتی مقابله کند.

ویزکارا وعده داده تا اواخر ماه جاری میلادی اصلاحات اساسی را در سیستم قضایی پرو آغاز کند و امروز (جمعه) نیز با هدف برکناری تمامی اعضای شورای ملی دادرسین جلسه کنگره را برای یک جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد؛ شورای ملی دادرسین گروهی هفت نفره است که قضات و دادستان‌ها را انتخاب کرده و بر آنها نظارت می‌کنند.

ویزکارا در یک رخداد مردمی روز پنجشنبه گفت:‌ تظاهرات امروز در پرو مورد حمایت کامل من است. ما شاهد خشم فراوان بودیم اما این پیامی از امیدواری است چون جامعه‌ای که خشمگین شود، جامعه‌ای است که می‌تواند تغییر کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما