شناسهٔ خبر: 26828692 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قاضی عسکر در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران:

حج می‌تواند جهان اسلام را از ذلت دور کند /روابط سیاسی ایران و عربستان نباید مانع سفر حج شود

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت گفت: شخصیت‌های سیاسی و دینی جهان اسلام اگر از فرصت حج استفاده می‌کردند ما شاهد این ذلت در جهان اسلام نبودیم، این سفر می‌تواند زمینه تقویت روابط اقتصادی و سیاسی جهان اسلام باشد و نباید از این ظرفیت غافل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ول‌فقیه در سازمان حج و زیارت امروز جمعه(29تیرماه) در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه حج به عنوان یکی از ارکان دین در اسلام مطرح است، اظهار داشت: حج جایگاه بسیار رفیعی دارد به گونه ای که پایداری دین با کعبه پیوند خورده است، تا زمانی که کعبه برپاست دین هم برقرار خواهد بود.

وی ادامه داد: خداوند کعبه را وسیله قوام جامعه اسلامی قرار داده است، در قرآن خداوند گفته است « کعبه این مکان مقدس اولین خانه برای عبادت وضع کرده است وسیله ای برای قوام جامعه اسلامی است»، همچنین امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «خداوند حج را وسیله تقویت دین قرار داده است»، بنابراین جایگاه حج رفیع و بلند است، رسول اکرم(ص) نیز برای مسجدالحرام و کعبه احترام خاصی قائل بودند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت تاکید کرد: خداوند ابراهیم خلیل الله را مامور کرد که به مردم جهان فراخوان دهد تا به زیارت خانه کعبه بیایند، بسیاری از مردم در خصوص این سفر اعلام می‌کردند که این سفر بار مالی هم دارد و خداوند به حضرت ابراهیم(ع) گفت این سفر هم بعد معنوی و هم مالی دارد و خیلی می‌توانند مشکلات اقتصادی را هم حل کنند و حق را هم عبادت کنند.

قاضی عسکر یادآور شد: امام رضا(ع) در مورد حج می‌فرمایند « در حج فقط منفعتش برای حجاج نیست، همه آنهایی که در شرق و غرب عالم هستند و در خشکی و آب زندگی می‌کنند اگرچه حج را به جا نمی‌آورند باید از برکات آن بهره ببرند»، امام صادق(ع) نیز بیان کردند « مسلمانان باید به حج بروند تا آثار رسول خدا و دین پایدار بماند و محلی برای وحدت بیشتر مسلمانان شود».

وی افزود: در روایات ما نسبت به تعطیلی حج سفارش شده است، اگر یک عده‌ای از مردم حج را تعطیل کنند و به حج نروند امری اشتباه است و حاکم اسلامی باید مردم را به سوی حج سوق دهد، در واقع حاکم شرع باید در صورت بی‌پولی مردم باید از بیت‌المال خرج کند و مردم را به حج بفرست تا خانه کعبه خالی نماند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت بیان کرد: در این میان خیلی در سال گذشته به گونه‌ای رفتار کردند که حج زیر سوال برود، البته همچنان هم به رویه خود ادامه می‌دهند، برخی از این افراد اعلام می‌کردند برای چه باید پول خود را به کشوری دیگر ببریم و در آنجا خرج کنیم، این افراد از اهمیت حج غافل هستند.

 

 اگر از ظرفیت حج بهره نبریم دیگران علیه ما استفاده خواهند کرد

قاضی عسکر ابراز داشت: قرار نیست هر اتفاقی در روابط سیاسی ما می‌افتد حج را تعطیل کنیم زیرا ظرفیت‌های زیادی در حج داریم که اگر ما استفاده نکنیم دیگران از آن بهره می‌برند و علیه ما استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به آنچه در حج نهفته است گفت: اولین اثر حج ایجاد تغییر و تحول روحی در مردم است، اگر امروز این 85هزار زائری که به حج می‌روند دچار تحول روحی شوند دیگر ما شاهد آسیب‌های اجتماعی نخواهیم بود، از طرفی باورهای دینی تعمیق پیدا می‌کند و سطح آگاهی حجاج بالا می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه با بیان اینکه حج می‌تواند اخوت و برادری دینی را گسترش دهد و این امر هم در داخل و هم خارج رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: خیلی از حجاج قائل به این هستند که در این سفر حج بهترین دوستان خود را پیدا کرده‌اند و بعد از حج این پیوند می‌تواند ادامه داشته باشد، رهبری در خصوص ضرورت حج می‌فرمایند « امروز مهم‌ترین نیاز ما وحدت است و دشمن می‌خواهد اختلاف ایجاد کند تا از این رهگذر سود ببرد در حالی که ما در حج وحدت را بین خود و دیگران برقرار می‌کنیم».

قاضی عسکر با بیان اینکه در این سفر ارتباط بین شخصیت‌های دینی و علمی جهان اسلام رخ می‌دهد، تصریح کرد: در این دیدارها انتقال تجربه رخ می‌دهد و برای برافراشته ماندن این پرچم یعنی اسلام تلاش می‌کنیم، بنابراین این شرایط یک فرصت است، همچنین در بسیاری از جلسات خیلی از شبهات برطرف می‌شود و خیلی از نسبت‌هایی که بین شیعه و سنی می‌گذارند از بین می‌برد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شخصیت‌های سیاسی و دینی جهان اسلام اگر از فرصت حج استفاده می‌کردند ما شاهد این ذلت در جهان اسلام نبودیم، توضیح داد: اگر همه از این شرایط استفاده می‌کردند می‌توانستیم اقتصاد جهان اسلام را گسترش دهیم و قدرت جوامع اسلامی را در جهان بالا می‌بردیم، فلسفه حج تنها طواف کردن نیست بلکه فراتر از اینها باید به حج نگاه کرد.

نظر شما