شناسهٔ خبر: 26828548 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فضای مجازی ناجی زندگی ژیکال

سنندج - ایرنا - فضای مجازی زخم ها و فریادهای خاموش ژیکال دختر 2 ساله بانه ای بر اثر سوختگی شدید را آشکار کرد تا برای درمان او مردم و نهادها همدل و همراه شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ژیکال دختر 2 ساله اهل بانه چندی پیش هنگام بازی داخل قابلمه شیر می افتد و دچار سوختگی می شود، خانواده اش برای درمان او را به بیمارستان صلاح الدین بردند اما به دلیل هزینه های بالای درمان با رضایت پدر از بیمارستان ترخیص شد.
ژیکال حدود 45 روز در خانه توسط پزشک محلی با درمان های سنتی مداوا شد اما روز به روز زخم های این دختر 2 ساله بدتر شد تا در نهایت عکس ژیکال بطور اتفاقی توسط فردی با هدف کمک در فضای مجازی منتشر شد.
با انتشار این عکس ها در فضای مجازی راز رنج های کودک 2 ساله آشکار شد و خیرین و فعالان اجتماعی بانه برای کمک به او به تکاپو افتادند اما خانواده ژیکال مخالف هر گونه کمک شده و به آنها اجازه ورود به خانه را نمی دهند.
بعد از این ماجرا با تلاش فرماندار بانه و رئیس اداره بهزیستی و طی مراحل قانونی ژیکال در یک بیمارستان تخصصی سوختگی در اصفهان بستر شد.
پدر ژیکال روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: حدود 2 ماه پیش ژیکال در قابلمه شیر داغ افتاد و از ناحیه پشت 50 درصد دچار سوختگی شد.
هوشیار افزود: روز اول حادثه او را به بیمارستان بردیم و به علت شدت جراحات پزشکان دستور اعزام به بیمارستانی تخصصی تر صادر کردند اما به علت ناتوانی در پرداخت هزینه ها، مجبور شدیم ژیکال را با رضایت خودم از بیمارستان ترخیص و درمان را با داروهای سنتی که هزینه کمتری دارد در خانه ادامه بدهیم.
وی ضمن تقدیر از همدلی و همدردی مردم و مسئولان بانه اضافه کرد: اکنون حال ژیکال رو به بهبودی است و تاکنون سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته که موفقیت آمیز بوده است.
رئیس بهزیستی بانه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشکلات مالی خانواده و باورهای غلط رایج در جامعه سبب شد روند درمان ژیکال با تاخیر مواجه شود، گفت: خانواده این دختر حتی هزینه های پزشک محلی را هم به سختی تامین می کردند.
تافگه حسن پور اظهار داشت: در این مدت 2 پزشک محلی درمان ژیکال را ادامه دادند اما به جای بهبود جراحت زخم هایش بیشتر و خانواده اش موضوع را پنهان می کردند که امید به بهبودی وی روز به روز کمتر می شد.
وی افزود: بعد از انتشار عکس ژیکال در فضای مجازی افرادی با فرماندار بانه تماس می گیرند تا هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی، موسسه نیکوکاری احسان، قاضی کشیک و اورژانس اجتماعی برای ورود به موضوع انجام دهند.
حسن پور اضافه کرد: قبل از حضور اورژانس اجتماعی و نیروی انتظامی عده زیادی از مردم جلوی خانه آنها جمع شده بودند و خانواده ژیکال با ورود مردم به منزل خودداری می کرد ولی با دخالت 2 نفر از فعالان اجتماعی مردم محل را ترک کردند.
رئیس اداره بهزیستی بانه یادآور شد: خانواده ژیکال علاوه بر مردم مانع از ورود پلیس و عوامل اوژانس اجتماعی به منزل شدند که در نهایت پس از چند ساعت تلاش موفق به متقاعد کردن خانواده برای ورود به منزل و اعزام این دختر به بیمارستان شدیم.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه 45 روز از سوختگی ژیکال سپری می شد و احتمال زنده ماندنش ضعف بود ولی برای معالجه به سنندج اعزام و یک تیم تخصصی پزشکی وضعیت جسمانی اش را بررسی کرده در نهایت با نظر چند پزشک به بیمارستان تخصصی سوختگی در اصفهان اعزام شد.
حسن پور با شاره به اینکه تاکنون ژیکال سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است، گفت: هماهنگی های لازم با پزشک و مددکاران انجام شده و در نزدیک بیمارستان مکانی برای اسکان خانواده این دختر تامین شد و اکنون ژیکال تحت درمان و زخم هایش رو به بهبود است.
وی با بیان اینکه کمک به ژیکال برای زنده ماندن یک کار جمعی با همکاری مردم و مسئولان بانه بود، افزود: همه مردم و مسئولان تلاش کردند ژیکال درمان شود که این همبستگی و همدلی مردم و مسئولان را نشان می دهد.
حسن پور یادآور شد: موسسه خیریه احسان به نام ژیکال شماره حسابی باز کرده و تاکنون 640 میلیون ریال کمک های مردمی جمع آوری شده که بخش زیادی از هزینه های درمان را تامین می کند.
وی اظهار داشت: افرادی هم کمک های خود را به بهزیستی تحویل داند که این مبالغ نیز به حساب ژیکال واریز شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان بانه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: روزانه مواردی از این نوع به بیمارستان ها مراجعه می کنند اما به لحاظ قانونی نمی توان بیمار را بدون رضایت اولیا بستری و یا در بیمارستان نگه داشت.
حامد منصوری افزود: بیمارستان تنها موضوع زنان باردار را به حوزه مربوطه اطلاع رسانی می کند و بیمار اجازه ندارد از بیمارستان ترخیص شود ولی در موارد دیگر اولیا 100 درصد اختیار دارند و مسئولیتی متوجه مراکز درمانی نیست.
وی اظهار داشت: بیمارستان مواردی مانند کودک آزاری را به نیروی انتظامی اطلاع می دهد و با توجه به اینکه این مورد کودک آزاری محسوب نمی شد با اجازه و رضایت کامل اولیا دختر بچه دچار سوختگی از بیمارستان ترخیص شد.
به گزارش ایرنا، موسسه خیریه احسان یک نهاد مردمی است و با مجوز و تحت نظارت اداره بهزیستی فعالیت می کند.
ژیکال اسمی دخترانه است و به معنای کوچولوی دوست داشتنی ، زندگی نو رسیده، قطره باران و اسم یک منطقه در ترکیه است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102

نظر شما