شناسهٔ خبر: 26828543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشت کنجد در هزار و ۳۰۰ هکتار مزارع خنج

شهرستان خنج بیشترین سطح زیر کشت کنجد را در استان به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -
تولید بیش از ۲ تن کنجد در خنج به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، معاون تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان با اشاره به اغاز برداشت کنجد در جنوب فارس گفت:کشاورزان این منطقه امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی خود را به کشت این دانه روغنی اختصاص داده اند .
کاظمی با بیان اینکه کشت کنجد با روش آبیاری نوین درمزارع این شهرستان انجام می‌شود، افزود: حدود ۴۰۰ هکتار از این زمین‌ها، به روش بی خاک ورزی کشت می‌شود .
وی با بیان اینکه در روش بی خاک ورزی، دانه کنجد بدون شخم زمین وبا حفظ بقایای گیاهی وخاک، کشت می‌شود، افزود: کاهش هزینه‌های کشت در روش بی خاک ورزی تا یک چهارم روش سنتی است.
او ادامه داد، کاهش مصرف آب زراعی، کاهش تبخیر آب و حفظ ذخیره رطوبتی، افزایش بهره وری آب و مواد آلی خاک، افزایش حاصلخیزی و پایداری خاک از دیگر مزایای کشت کنجد به روش بی خاک ورزی است.
نظر کاظمی گفت:پیش بینی می‌شود امسال کشاورزان این شهرستان افزون بر دو هزار و  ششصد تن دانه روغنی کنجد تولید کنند .
او با بیان اینکه شهرستان خنج با تولید ۲ تن کنجد درهکتار نخستین تولید کننده این محصول در فارس محسوب می‌شود گفت: به علت کیفیت و مرغوبیت بالای کنجد خنج، محصول این شهرستان به لار ، جهرم ، زرقان وشیراز و مازاد آن نیز به استان‌های اصفهان، یزد وهرمزگان صادر می‌شود.
وی گفت:کنجد در برابر خشکی وکم آب وشوری خاک در مقایسه با سایر تولیدات گیاهی مقاوم‌تر است .
شهرستان خنج در ۲۷۶ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد

نظر شما