شناسهٔ خبر: 26827723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی روسیه:

ترامپ توان برهم زدن روابط دوستانه ایران و روسیه را ندارد

مسکو - ایرنا - کارشناس ارشد انستیتو خاورشناسی آکادمی علوم روسیه به روابط خوب تهران و مسکو اشاره کرد و گفت: ترامپ نمی تواند روابط دوستانه روسیه و ایران را برهم بزند و تلاش های وی در این عرصه بیهوده است.

صاحب‌خبر -

«ایرینا فئودوروا» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: پوتین در هلسینکی بار دیگر بر حمایت از برجام تاکید کرد.
فئودوروا افزود: کشورهای اروپایی عضو برجام و چین نیز رویکرد مشابهی دارند و ترامپ در این عرصه نتوانست به موفقیتی دست بیابد، در این شرایط حساس بقیه کشورهای عضو برجام باید با ایران همکاری های خود را گسترش بخشند و برای حفظ این توافق بین المللی تلاش کنند.

**عصر جهان یک قطبی پایان یافته است
کارشناس انستیتو شرق شناسی روسیه با اشاره به نتایج اجلاس هلسینکی افزود: این اجلاس یک بار دیگر بوضوح نشان داد عصر نظام تک قطبی جهان پایان یافته و قدرت های جدید وارد عرصه شده اند و آمریکا هم جزوی از آنهاست.
فئودوروا خاطرنشان کرد: قدرت های جدید همچون روسیه، چین، ایران، برزیل و هند با افزایش توانمندی در عرصه های سیاسی و اقتصادی، نظام جدید چند قطبی جهانی را پایه ریزی کرده اند که بر اصول احترام متقابل و منافع یکسان و خودداری از یکجانبه گرایی استوار شده است و آمریکا مجبور به پذیرش این نظام است.

** ترامپ به دلیل دیدار هلسینکی تحت فشار است
این کارشناس روس در ادامه با نتایج دیدار سران روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند اشاره کرد و گفت که انتقادها از ترامپ در کشور خود پس از این نشست شدت یافته است و حتی جمهوریخواهان نیز از عملکرد وی ناراضی هستند.
وی ادامه داد: بدیهی است که ترامپ به کسب امتیاز از دیدار با پوتین برای افزایش محبوبیت خود در جامعه آمریکا و بویژه داشتن برگ برنده جمهوریخواهان در انتخابات کنگره آمریکا در پاییز آینده امید بسته بود اما همه چیز برعکس شد.
کارشناس روس افزود: شدت انتقادات از ترامپ و بویژه مجادله وی با سران کشورهای اروپایی و کانادا که همپیمانان سنتی آمریکا محسوب می شوند، نشان می دهد رئیس جمهوری آمریکا در وضعیت دشواری قرار گرفته است و روز به روز ضعیف تر می شود.

**سیاست های آمریکا در خاورمیانه و سوریه موجب نارضایتی شده است
فئودوروا خاطرنشان کرد: امروز بر هیچکس پوشیده نیست که آمریکا بخشی از سیاست های خود را در خاورمیانه با حمایت از تروریست ها پیش می برد و حوادث عراق و سوریه و کمک های تسلیحاتی گسترده به گروه های تروریستی این واقعیت را به خوبی نشان داد و برای همه برملا کرد.
وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا اگر چه در ظاهر ژست پیروزی می گیرد اما با مشکلات مختلفی در عرصه های متفاوت روبرو است و هر روز خود را در وضعیت دشوار تری می بیند.
اروپام*391* 1346**15865

نظر شما