شناسهٔ خبر: 26827309 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

توافق دمشق با کُردها برای فعال‌سازی میادین گازی و نفتی

گفته می‌شود که دولت سوریه با کُردها بر سر تولید و انتقال نفت و گاز در شرق این کشور به توافق رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، منابع خبری از توافق بین دمشق و یگانهای مدافع خلق کُرد در استان دیرالزور واقع در شرق این کشور خبر دادند.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از آنچه آنان را منابع آگاه می‌نامد، گزارش داد که این توافقات در زمینه نفت و تولید و انتقال آن است.

این خبرگزاری ادعا کرد که وزارت نفت سوریه با یک شرکت کانادایی برای حفاظت از لوله‌های انتقال نفت در مناطق تحت سیطره یگانهای کُرد در دیرالزور قرارداد شش ماهه‌ای امضا کرده است.

بنا بر این گزارش که شبکه خبری «روسیا الیوم» نیز آن را باز نشر داد، این شرکت روند تعمیر لوله‌هایی را آغاز کرده است که تا میادین نفت و لوله‌های منابع موجود در همان میادین امتداد دارد.

بر اساس این توافق که گفته می‌شود طی روزهای گذشته حاصل شده است، نفت و گاز تولیدی در مناطق تحت سیطره کُردها به پالایشگاهها و مخازن دولتی پمپاژ خواهد شد.

در ازای این مسئله، کُردها نیز در مناطق تحت سیطره خود از برق و سایر خدمات بهره‌مند خواهد شد و افزون بر این مسئله، به اندازه نیاز خود به منابع نفتی نیز از چاهها استخراج خواهند کرد.

مسیر انتقال نفت از میادین نفتی «العمر و التنک» -تحت کنترل کُردها- به میدان نفتی «التیم» -تحت کنترل دولت سوریه- و از آنجا به پالایشگاه حمص در مرکز سوریه انتقال داده خواهد شد.

در خصوص مسیر انتقال گاز باید گفت که این مسیر از میادین العمر، التنک و «الجفره» تا مرکز نفتی «کونکو» در دیرالزور و از کونکو به التیم و سپس به ایستادگاه حرارتی «جندر» در حمص وابسته به دولت سوریه خواهد بود.

در همین راستا، روزنامه الشرق الاوسط عربستان چند روز پیش به نقل از منابع کُرد گزارش داده بود که احتمالا توافق جدیدی بین دمشق و یگان‌های کُرد منعقد خواهد شد و بر اساس آن، دمشق مجددا مدیریت سازه‌های نفتی شرق این کشور به ویژه «الحسکه» و فروش نفت آن را بر عهده خواهد گرفت، ولی شورای دموکراتیک سوریه وابسته به کُردها این توافق را تکذیب کرد.

با این وجود، این شورا طی روزهای گذشته اظهاراتی را مطرح کرده است که نشان می‌دهد کُردها به سوی حل و فصل برخی از مشکلات خود با دمشق در حرکت هستند.

 

نظر شما