شناسهٔ خبر: 26827198 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست خوزستان:

خاموش کردن آتش هورالعظیم در خاک عراق آغاز شد

اهواز - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز عملیات خاموش کردن آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، به وسیله بالگردهای آبپاش خبر داد.

صاحب‌خبر -

احمدرضا لاهیجان زاده جمعه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به ادامه آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم در 15 روز اخیر اظهار داشت: بعد از هماهنگی با مسئولان استان العماره در عراق و اخذ مجوزهای لازم، عملیات خاموش کردن آتش در این تالاب از امروز به وسیله بالگردهای آبپاش آغاز شده است.
وی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق از حدود ساعت 10 صبح امروز آغاز شده افزود: با توجه به اینکه این اولین تجربه اطفای حریق به وسیله بالگرد آبپاش در نیزارهای تالاب و شرایط فعلی است، باید منتظر نتایج آن باشیم و امیدواریم این عملیات در خاموش کردن آتش موثر واقع شود.
لاهیجان زاده اضافه کرد: بازدید کامل از بخش ایرانی هورالعظیم و تعیین محل های آبگیری و استقرار بالگردهای آبپاش از دیروز انجام شده و اداره کل محیط زیست استان تانکر سوخت رسان برای این بالگردها نیز تامین کرده است.
به گفته وی، یک هیات عراقی نیز برای هماهنگی در آن سوی مرز مستقر شده اند.
لاهیجان زاده با اشاره به وسعت محل آتش سوزی در هور، تصریح کرد: عرصه مستعد آتش سوزی در بخش عراقی تالاب حدود 150 هزار هکتار است و در دو هفته اخیر بیش از 16 هزار هکتار از آن دچار حریق شده است، بنابراین کار خاموش کردن این آتش بسیار دشوار است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است.
بخش عراقی این تالاب از حدود 15 روز پیش دچار آتش سوزی وسیع شده و دود غلیظ ناشی از آن، چندین شهر و روستای خوزستان را درگیر کرده و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.
ستاد بحران خوزستان مقرر کرده است که از بالگردهای آبپاش برای خاموش کردن این آتش سوزی استفاده شود.
آنطور که مسئولان محیط زیست استان گفته اند، اگر چه تامین حقابه تالاب بهترین راه خاموش کردن آتش است اما با توجه به کاهش شدید حجم آب رودخانه های کرخه در ایران و دجله در عراق که منابع اصلی تغذیه کننده تالاب هستند، در حال حاضر امکان تامین آب مورد نیاز هور وجود ندارد و اطفای حریق به وسیله بالگرد آبپاش در شرایط فعلی تنها راهکار به شمار می آید.
بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.
این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.
9754/6002

نظر شما