شناسهٔ خبر: 26826838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخرین تحولات عراق؛

تاکید بر کنترل اوضاع در استانهای عراق/ پایان شمارش دستی آرا در الانبار

کشور عراق در ۲۴ ساعت اخیر شاهد تحولات مختلفی در زمینه سیاسی و امنیتی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی اوضاع امنیتی در بغداد و سایر استانها را به خوبی تحت کنترل دارند.

سرتیپ "یحیی رسول" سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق تصریح کرد: وقتی تظاهرات آغاز شد؛ فرماندهی کل نیروهای مسلح دستور داد که با درایت با شهروندان و تظاهرات کنندگان برخورد شود و از آنها حفاظت صورت گیرد و از زور یا گلوله جنگی استفاده نشود.

وی افزود: 262 نفر از نیروهای امنیتی زخمی شده اند که بسیار بیشتر از تعداد تظاهرات کنندگان زخمی است. این امر نیز از طرف عناصر اخلالگر صورت گرفته است.

رسول گفت: وضعیت امنیتی در بغداد و استانها به خوبی تحت کنترل نیروهای امنیتی است و به جوانان عراق می گویم که شما حق دارید که تظاهرات کنید زیرا قانون اساسی این امر را تضمین کرده است. اماکنی خاص و هماهنگی و موافقت ها قبل از آغاز تظاهرات وجود دارد.

برخی مناطق و استان های عراق بویژه استان های جنوبی این کشور در روزهای گذشته برای درخواست جهت بهبود خدمات عمومی از جمله برق شاهد تظاهرات بوده است.

پایان شمار دستی آرای استان الانبار

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از پایان شمارش دستی آرای استان الانبار خبر داد.

"لیث جبر" سخنگوی رسمی کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه ای اعلام کرد: شمارش دستی آرای مراکز و حوزه های انتخاباتی استان الانبار که شکایت علیه آنها مطرح شده است؛ به پایان رسید.

وی افزود: شورای کمیسیون انتخابات متشکل از قضات و قاضی نماینده استان الانبار بر روند بازشماری دستی آرا نظارت داشتند.

لیث جبر گفت: شورای کمیسیون انتخابات بازشماری دستی آرای مراکز و حوزه های انتخاباتی استان کربلا را که شکایت علیه آنها مطرح شده است، فردا شنبه در نمایشگاه بین المللی بغداد آغاز خواهد کرد.

صندوق های رای گیری شماری از استانها به بغداد منتقل شده و در آنجا نگهداری می شود.

کمیسیون انتخابات تاکنون شمارش برخی استانها از جمله کرکوک ، اربیل و الانبار را به پایان برده است.

دیدار رئیس دفتر سازمان ملل با العبادی

رئیس دفتر سازمان ملل متحد با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

دفتر اطلاع رسانی العبادی گفت: در دیدار العبادی و یان کوبیچ رئیس دفتر سازمان ملل اوضاع کلی عراق و پرونده خدمات رسانی به شهروندان و بازگرداندن ثبات و حمایت سازمان ملل از عراق در همیه زمینه ها بررسی شد.

این دفتر افزود: کوبیچ از پاسخ مثبت دولت به خواسته های شهروندان و اقدام جدی آن از طریق تشکیل هسته بحران و دستورات و تصمیمات صادره ستایش کرد.

العبادی نیز گفت: گوش دادن به خواسته های مردم امری بسیار مهم است و ما در مسیر تامین نیازهای خدماتی برای همه استانها گام بر می داریم.

انتقاد جبهه ترکمان عراق از دعوت نشدن به نشست تشکل ها

رئیس جبهه ترکمان های عراق از دعوت نشدن این جبهه به نشست اخیر تشکل های سیاسی این کشور انتقاد کرد.

ارشد الصالحی به شبکه السومریه نیوز گفت: ما به شدت به دعوت نشدن جبهه ترکمان به نشست تشکل های سیاسی که به دعوت رئیس جمهور انجام شد، انتقاد داریم.

برپایه این گزارش، وی همچنین هدف از انفجارهای اخیر در شمال عراق را "جلوگیری از تظاهرات کردن ترکمان ها در رد نتایج بازشماری دستی آرا" دانست.

وی افزود: رئیس جمهور از سران تشکل های سیاسی با هدف تایید نتایج انتخابات دعوت کرد که نشستی برگزار شود اما جبهه ترکمان ها دعوت نشد و نخست وزیر در آن حضور نداشت. این پیام خطرناک و به حاشیه راندن عمدی یک قشر اساسی عراق است که ما مخالفت و محکومیت خود را در قبال این نشست و نتایج آن را ابراز می داریم.

وی افزود: بهتر بود که در این نشست خواسته های مردم برای خدمات رسانی و اعتراض به نتایج انتخابات مطرح می شد. درحالی که حاضران در نشست نتایج دستی شمار آرا و مشروعیت بخشیدن به دستکاری در آن را که همگان شاهد آن بودند، بررسی می کردند؛ خون ترکمان ها و فروشگاهها و خانه های آنها هدف تروریسم و دشمنان امنیت قرار گرفته بود تا این پیام را برسانند که کرکوک امن نیست و نمی توان در اعتراض به نتایج دستی بازشماری آرا اعتراض کرد.

مقر ریاست جمهوری عراق روز چهارشنبه شاهد نشست فواد معصوم رئیس جمهور و شماری از رهبران سیاسی بود. ریاست جمهوری عراق اعلام کرد که نشست رهبران تشکل های سیاسی به "قبول" نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اخیر بعد از بازشماری دستی آرا اذعان کرد. آنها همچنین بر حمایت خود از دولت در زمینه تحقق خواسته های تظاهرات کنندگان و نیز حفظ امنیت و جلوگیری از اغتشاش و خرابکاری تاکید کردند.

اولویت های دولت آینده عراق از نگاه حکیم

رئیس ائتلاف ملی عراق خدمات رسانی و از بین بردن فساد را از اولویت های دولت آینده توصیف کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات، در بیانیه دفتر عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق آمده است: حکیم در جریان دیدار جان ویلکس سفر انگلیس در عراق راههای تقویت روابط دو جانبه بین دو کشور و تحولات داخلی و منطقه ای عرصه سیاسی و آخرین تحولات مربوط به گفت وگوهای جاری برای تشکیل دولت را بررسی کرد.

وی بر لزوم "تداوم این گفت وگوها و نشست ها بین نیروهای سیاسی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی تا رسیدن به مرحله تشکیل دولت اکثریت ملی " تاکید کرد.

حکیم بار دیگر لزوم جهش در زمینه خدمات رسانی و توسعه عراق، از بین بردن انواع فساد و تامین زندگی شرافتندانه برای شهروندان را از مهمترین اولویت های دولت آینده" عراق توصیف کرد و گفت: این اولویت ها امروز خواسته های اساسی همه ملت عراق بویژه تظاهرات کنندگان را تشکیل می دهد.

واکنش آمریکا به تحولات عراق

وزارت خارجه آمریکا به تظاهرات جاری در عراق برای تامین خدمات عمومی واکنش نشان داد.

"هیذر ناورت" سخنگوی وزارت خارجه عراق در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: ما از حق مردم برای تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم. طبعا درک می کنیم که موارد قطع برق و کمبود سوخت از نظر مردم اذیت کننده است.

به گزارش پایگاه خبری المسله، ناورت افزود: دولت عراق گفته است که برحق شهروندان برای تظاهرات تاکید می کند و بر عزم خود برای کار بیشتر به منظور حل و فصل مشکلات معترضان از جمله در زمینه کمبود خدمات و برق و فرصت های اقتصادی تاکید کرده است.

ناورت گفت: آمریکا روابط خوبی با دولت عراق دارد.

کشف انبار مهمات داعش

نیروهای امنیتی عراق توانستند یک انبار مهمات گروه تروریستی داعش را در بخش فلوجه در استان الانبار کشف کنند.

مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای اطلاعاتی فرماندهی عملیات شرق الانبار توانستند یک انبار مهمات را کشف کنند که در آن از جمله 25 بمب، 13 خمپاره انداز و پنج راکت وجود داشت.

نظر شما