شناسهٔ خبر: 26826802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز

تعلل نکنید؛ لوازم خانگی مورد نیاز را بخرید

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در توصیه‌ای به مردم می‌گوید که افراد به این بهانه که لوازم خانگی ارزان می‌شود برای خرید کالا تعلل نکنند چرا که از ابتدای سال جاری تاکنون تمام مولفه‌ها در حوزه تولید افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

دبیر کل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره وضعیت بازار لوزام خانگی به تجارت‌نیوز گفت: بازار لوزام خانگی و گرانی‌های اخیر را باید از دو جنبه نگریست. جنبه اول باید دید که اساسا افزایش قیمت در لوازم خانگی به واحدهای صنعتی ارتباط دارد یا فعالان بازار با توجه به نوسانات نرخ ارز کالای مورد نظر را گران می‌فروشند. مس، فولاد، پتروشیمی و آلومینیوم مواد اولیه پُرکاربرد در صنایع لوازم خانگی هستند که به دلیل نوسانات ارزی ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه داشته‌اند. از این رو تولیدکنندگان این عرصه محصولات خود را ۱۰ درصد افزایش دادند.

حبیب الله انصاری در پاسخ به این پرسش که چرا برخی واحدهای صنفی در بازار نسبت به فروش برخی کلاها دست نگه داشته‌اند، افزود: یکی از دلایل این موضوع به غیرپیش‌بینی بودن مولفه‌های تولید باز می‌گردد. عده‌ای نسبت به آینده قیمتی مواد اولیه تولید ابراز نگرانی می‌کنند و در این مسیر تردیدهایی دارند. عده‌ای نیز معتقدند که باید ثباتی در بازار ایجاد شود. ما هم به این اصل باور داریم اما متاسفانه باید گفت که تمام عوامل تولید از جمله میزان دستمزد، قیمت بیمه و… نیز گران شده و بنابراین افزایش قیمت در واحدهای تولیدی لوازم خانگی دور از انتظار نیست.

او در توصیه‌ای به مردم عنوان کرد: افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی مقولانه به نظر می‌رسد و از آن سو کالای لوازم خانگی نیز برای مردم جز آن دسته اقلام ضروری است. بنابراین اینکه مردم زمان خرید خود را به دلیل کاهش قیمت‌ها به تاخیر بیاندازند، رفتار درستی نیست؛ چرا که این روزها قیمت تمام شده تمام کالاها افزایش یافته و تولیدکنندگان نیز بنا به توجیهاتی که وجود دارد قیمت خود را با درصد سود اندک به فروش می‌رسانند.

انصاری همچنین در پاسخ به این پرسش که در آینده شاهد افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی خواهیم بود؟ گفت: در شرایط رکودی قرار داریم و در این بازار تقاضایی وجود ندارد. بنابراین افزایش چند برابری قیمت‌ها به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود چرا که با افزایش یک باره قیمت‌ها دیگر خریداری وجود ندارد و مردم ترجیح می‌دهند برای خرید کالای نو از لوازم دست دوم استفاده کنند. بنابراین افزایش قیمت ۳۰ درصدی در بازار لوازم خانگی غیرمنطقی است.

این فعال بازار همچنین به شائبه‌های مطرح شده در فضای مجازی که در انبار کارخانه‌ها کالای لوازم خانگی دپو شده است، این گونه پاسخ داد: با نوسانات قیمت در مواد اولیه واحدهای تولیدی از ظرفیت خود کاسته‌اند بنابراین از ابتدای سال جاری تاکنون نه تنها افزایش تولید نداشته‌ایم بلکه شاهد کاهش ظرفیت‌ها در تولید بوده‌ایم. از این رو چنین شائبه‌هایی مبنی بر دپوی کالاهای لوازم خانگی در انبارها صحت ندارد.

نظر شما