شناسهٔ خبر: 26826640 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در حمله هوایی نیروهای ناتو در شمال افغانستان

R36461/P36447/S8,87,1413/CT10

مقامات محلی در شمال افغانستان اعلام کردند که بر اثر حمله هوایی نیروهای ناتو در ولایت «قندوز» ۱۴ غیرنظامی کشته شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «رویترز»، «نعمت‌الله تیموری» سخنگوی والی «قندوز» خبر داد که در یک حمله هوایی در نزدیکی مرکز ولایت «قندوز» 14 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته شدند.

وی افزود: این رویداد همچنان در دست بررسی قرار دارد، هنوز مشخص نیست که این تلفات توسط هواپیماهای آمریکایی برجا گذاشته شده است.

گفتنی است که گزارش تازه دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به «یوناما» حاکی از افزایش شدید تلفات غیرنظامیان افغان بر اثر حملات هوایی نیروهای افغان و خارجی است.

تیموری اظهارداشت: این حمله در شهرستان «چهار دره» صورت گرفته است، شهرستانی که از دیر باز محل درگیری نیروهای امنیتی افغان و طالبان بوده است.

این حمله همچنین بر خطرات تشدید حملات هوایی و استراتژی ترامپ تاکید دارد که با افزایش اتکا به نیروی هوایی در نظر دارد تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

براساس گزارش یوناما در شش ماه نخست سال جاری میلادی در نتیجه افزایش حملات هوایی، قربانیان این حملات نیز افزایش 52 درصدی داشت. در این دوره 6 ماهه حملات هوایی منجر به کشته و زخمی شدن 353 غیرنظامی افغان شد.

«محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز کشته شدن شماری از غیرنظامیان افغان در این حمله را تایید کرد اما در ادامه گفت که جزئیات این حادثه هنوز مشخص نیست.

فرماندهی نیروهای آمریکایی در کابل نیز با انتشار بیانیه‌ای نیز اعلام کرد که در پشتیبانی از نیروهای زمینی افغان در این منطقه حمله هوایی انجام داده است اما هیچ نشانه‌ای از ایجاد تلفات به غیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

طالبان اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا مسئول انجام این حمله است.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی بارها پس از کشتار غیرنظامیان افغان در حملات هوایی ابتدا وقوع رویداد را تکذیب کرده و پس از گزارش سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در رد ادعای نیروهای آمریکایی و مسئول شناخته شدن این نظامیان فرماندهان ارشد نظامی آمریکا تنها به ابراز «تاسف» و اینکه تلاش می‌شود چنین وقایعی تکرار نشود اکتفا کرده‌اند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

نظر شما