شناسهٔ خبر: 26826382 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

«سگ دعوا»، تجارتی خونین

پدیده «سگ دعوا» تجارتی خشونت آمیز است که در قالب آن صاحبان سگ ها با بوی خون حیوانات را تحریک می کنند و با نادیده گرفتن حقوق حیوانات آنها را برای دعوا و مبارزه به میدان مسابقه می فرستند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / این در حالی است که مدافعان حقوق حیوانات بر این باورند که ایجاد درد و رنج برای حیوانات نادرست است و نباید این موجودات حتی برای توسعه زندگی انسان مورد آزار و اذیت قرار گیرند. اما عده ای نه تنها این موضوع را نادیده گرفته اند بلکه پا را فراتر گذاشته و با آزار و اذیت حیوانات به دنبال تجارت و یا تفریح هستند و برای هیچ و پوچ حقوق حیوانات را زیر پا می گذارند.
مسابقات سگ دعوا به عنوان یکی از مصادیق نادیده گرفتن حقوق حیوانات به شمار می رود که بارها از سوی دوستدارن طبیعت و حامیان حقوق حیوانات سخت مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است. اقدامی که طی آن صاحبان سگ ها حیوانات خود را به میدان می آورند و بعد از پیدا کردن رقیب آنها را به جان هم می اندازند و تا زمانی که یکی از سگ ها فرار نکند، کشته نشود و یا صاحب آن شکست را نپذیرد جنگ خونین ادامه دارد.
«علی قرایی» کارشناس محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست سبزوار در این باره گفت: گرچه مسابقات سگ دعوا بر مبنای قانون حیوان آزاری جرم محسوب می شود اما قانونی مصرحی برای مقابله سازمان حفاظت محیط زیست با پدیده سگ دعوا یا دعوای دیگرحیوانات وجود ندارد. برگزاری هر نوع مسابقه برای حیوانات که منجر به آزار آنها شود از سوی سازمان حفاظت محیط زیست محکوم است. این سازمان با بازدیدهای مکرر تا حد امکان اجازه برگزاری چنین مسابقاتی را نمی دهد اما به دلیل وسعت منطقه و اطلاع رسانی غیررسمی، برگزاری این نوع مسابقات از دید ما پنهان می ماند.
وی ادامه داد: فصل مبارزه و دعوای سگ ها پاییز و زمستان است زیرا در طول پنج ماه نخست سال سگ ها بی حالند و فقط برای دعوا و درگیری تربیت می شوند. این مسابقات در فصل پاییز و زمستان تماشاچیان زیادی دارد که هریک از آنها به دلایل حیثیتی و یا موضوعات مالی به طرفداری از یکی از سگ ها می پردازند.

بنا بر اعلام سازمان دامپزشکی سبزوار دو هزار و 700 قلاده سگ در این شهرستان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها به صورت دوره ای مراقبت و واکسینه می شوند. /ایرنا

نظر شما