شناسهٔ خبر: 26826014 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مخلَصین و مخلِصین در کلام آیت‌الله بهجت(ره) + فیلم

فیلمی از توصیه‌های آیت‌الله بهجت(ره) درباره مخلَصین و مخلِصین را مشاهده می‌کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛فیلمی از سخنان آیت‌الله بهجت(ره) درباره مخلَصین و مخلِصین را مشاهده می‌کنید.

گفتنی است؛ در توضیح آیه ۲۴ سوره یوسف، در این آیه کریمه، خدای متعال می‌فرماید: یوسف از بندگان مخلَص ما بود و به همین دلیل، او را از لغزیدن در وادی گناه نجات دادیم:

«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ كَذلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ»؛ آن زن قصد او كرد و او نيز -اگر برهان پروردگار را نمى‏‌ديد قصد وى مى‏‌نمود. اين چنين كرديم تا بدى و فحشا را از او دور سازيم چرا كه او از بندگان مخلَص ما بود.

دقت در آيات قرآن نشان مى‏‌دهد كه واژه «مخلِص»، بيشتر در مواردى به كار رفته است كه انسان در مراحل نخستين تكامل و در حال خود سازى بوده است؛ مانند: «فاذا اركبوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ هنگامى كه بر كشتى سوار مى‏‌شوند خدا را با اخلاص مى‏‌خوانند.

«وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ»؛ به آنها فرمان داده نشد مگر اينكه خدا را با اخلاص پرستش كنند.

واژه «مخلَص»، به مراحل عالى تکامل نفسانی كه پس از مدتى جهاد با نفس حاصل مى‏‌شود ـ گفته شده است؛ همان مرحله‏‌اى كه شيطان، دیگر از نفوذ وسوسه‏‌اش در فرد مخلَص نومید می‌شود. چنین کسی در واقع به گونه‌ای خود را با حفاظی قوی از عصمت عملی، در پناه حق تعالی، نگهداری نموده و از لغزیدن در ورطه گناه، بیمه می‌کند: «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلَّا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»؛ شيطان گفت به عزتت سوگند كه همه آنها را گمراه می‌كنم مگر بندگان مخلصت را.

بیشتر بخوانید: دغدغه حضرت آیت‌الله بهجت(ره) نسبت به فساد و انحراف مسئولان کشور + فیلم 

mp4
<div id="video-display-embed-code"><script src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/6603882/8339676?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام/
 

توصیه‌های آیت الله بهجت (ره) + فیلم

 

نظر شما