شناسهٔ خبر: 26825675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده قصرشیرین:

منطقه آزاد قصرشیرین بزودی در مجلس مطرح می شود

کرمانشاه - ایرنا - نماینده مردم شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی گفت؛ موضوع بررسی منطقه آزاد قصرشیرین به زودی در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فرهاد تجری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دولت پس از روی کار آمدن مجلس دهم چند منطقه را به عنوان مناطق آزاد تجاری به مجلس فرستاد که منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در میان آنها نبود.
وی افزود: پس از پیگیری های مجمع نمایندگان استان در سفر هیات دولت به کرمانشاه، قصرشیرین نیز در لیست مناطق آزاد تجاری پیشنهادی دولت به مجلس ارسال شد تا مورد بررسی قرار گیرد.
نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این شهرستان اکنون منطقه ویژه اقتصادی است، گفت: با توجه به اینکه اقدام های لازم به منظور ایجاد منطقه ویژه اقتصادی قبلا در قصرشیرین انجام شده بود، به منظور جلوگیری از دوباره کاری و بروز اشکالات قانونی همان منطقه قبلی را به عنوان منطقه آزاد اقتصادی مطرح کردیم.
تجری با اعلام اینکه مناطق آزاد تجاری پیشنهادی از سوی دولت اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی هستند، گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را بدون ایراد عنوان کرده اند، اما نسبت به دیگر مناطق ایرادهایی گرفته اند.
وی افزود: کمیته ای به منظور برطرف کردن ایرادهای مناطق آزاد تجاری پیشنهادی تشکیل شده و ایرادهای وارده را برطرف کرده از این رو به نظر می رسد که بزودی مناطق آزاد تجاری در صحن علنی مجلس مطرح شود.
نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس نیز مخالفت هایی در زمینه تصویب منطقه آزاد قصرشیرین وجود دارد اما در تلاشیم که پس از رسیدن این طرح به صحن آن را به تصویب برسانیم.
لایحه مناطق آزاد تجاری پیشنهادی را رئیس جمهوری تیرماه 95 تقدیم مجلس کرد و کلیات آن در همان سال به تصویب نمایندگان رسید.
براساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه - مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری - صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیات وزیران می رسد، ایجاد کند.
نام قصرشیرین پس از قول رئیس جمهوری در سفر استانی کرمانشاه (تیر 95) به این لایحه اضافه شد.

** مزایای منطقه آزاد
منطقه آزاد تجاری، موقعیت جغرافیایی مشخصی است که اغلب در محدودهٔ داخل یک بندر یا مجاورت آن قرار گرفته و تجارت در آن با سایر نقاط جهان محدودیت ندارد؛ به این معنی که می توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالا صادر یا وارد کرد یا آن ها را برای مدتی ذخیره و در صورت لزوم بسته بندی و دوباره صادر کرد.
هدف از ایجاد چنین تسهیلاتی، جذب سرمایه گذاران خارجی، توسعه صادرات، انتقال فناوری و رشد صنعت و اشتغال است.
هم اکنون هفت منطقه آزاد اروند، ماکو، ارس، انزلی، چابهار، قشم و کیش و 64 منطقه ویژه اقتصادی در کشور وجود دارد.
مناطق ویژه اقتصادی برخلاف مناطق آزاد از معافیت مالیاتی کامل برخوردار نیستند.
از سوی دیگر، سرمایه گذاران خارجی می توانند در مناطق آزاد به صورت صد درصدی مالکیت واحدهای تولیدی را در اختیار داشته باشند و ورود و خروج سرمایه نیز آزاد است.
برای ثبت موسسات صنعتی، فرهنگی و مالکیت معنوی نیازی به زمان زیادی نیست و در کوتاه ترین زمان ممکن این کار انجام خواهد شد.
همچنین در مناطق آزاد سهم دولت در عوارض صادرات و واردات کالا صفر است اما در مناطق ویژه این رقم به موضوع فعالیت تخصصی منطقه بستگی دارد.
خرده فروشی کالا در مناطق ویژه اقتصادی فقط برای اتباع خارجی امکان پذیر است، اما در مناطق آزاد محدودیتی ندارد.

** توافق دولت و مجلس
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس 25 دی از موافقت این کمیسیون با همه مناطق آزاد معرفی شده خبر داد و گفت که این تایید پس از توافق مجلس و دولت برای اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی صورت می گیرد.
توافق کمیسیون اقتصادی و دولت شامل اصلاح قانون فعلی با هدف 'جلوگیری از قاچاق کالا، جلوگیری از فرار مالیاتی، جلوگیری از تشکیل شرکت‌های صوری در مناطق آزاد، بحث کالای همراه مسافر، مشوق‌های صادراتی و کاهش حجم واردات' است.
به گفته فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ ذهاب و گیلانغرب در مجلس از هشت منطقه آزاد اقتصادی، کمیسیون اقتصادی تاکنون چهار منطقه از جمله قصرشیرین را بررسی و تایید کرده است.
انتظار می رود چهار منطقه دیگر و اصلاحات قانون اداره مناطق آزاد هم در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی تصویب شود و لایحه دولت در صف تایید نهایی در صحن علنی قرار گیرد.
شهرستان قصرشیرین با 27 هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده و 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
این شهرستان با 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان و بازارچه سومار، محور نیمی از صادرات 2 میلیارد دلاری ایران به همسایه غربی است که انتظار می رود این رقم با ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین جهش قابل توجهی داشته باشد.
کرمانشاه نزدیکترین و بهترین مسیر ایران به عراق است و در کمتر از 2.5 ساعت به حدود 18 میلیون نفر از جمعیت آن دسترسی دارد.
7445/8066

نظر شما