شناسهٔ خبر: 26825641 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف ترویج کتابخوانی/ در اختتامیه جایزه ادبی پروین چه گذشت؟

هفته گذشته، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی از افزایش کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد «شیوه‌نامه امور انجمن‌های ادبی» را ابلاغ کرد/ اعلام مصوبات جلسات ۵۹۱ و ۵۹۲ هیات انتخاب و خرید کتاب

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین این رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

 

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد «شیوه‌نامه امور انجمن‌های ادبی» را ابلاغ کرد

پس از برگزاری نخستین «مجمع انجمن‌های ادبی» در اردیبهشت سال جاری «شیوه‌نامه‌ اجرایی امور انجمن‌های ادبی» از سوی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

در این شیوه‌نامه که در دو بخش «اقدامات ستادی – مدیریتی» و «راهبردهای توانمندسازی» تدوین شده است، موضوع پیگیری و تحقق کلیه امور اجرایی، همچنین ارتباط انجمن‌های ادبی و دبیر مجمع و خانه انجمن‌های ادبی مشخص شده است.

در بخش «اقدامات ستادی – مدیریتی» نظام حمایت از برنامه‌ها و طرح‌های انجمن‌های ادبی و شیوه برگزاری مجامع استانی و مجمع عمومی سالانه معین شده و در بخش «راهبردهای توانمندسازی» مواردی همچون شیوه‌های استعدادیابی و اولویت‌بخشی به برنامه‌های ادبی و توصیه به ادارات کل ارشاد استان‌ها برای سپردن برگزاری برنامه‌های ادبی به انجمن‌های ادبی آمده است.

اضافه شدن ۵۲۹ باب کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی کشور

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با وزیر ارشاد ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات این نهاد در سال‌های ٩٦ و سه ماهه نخست ٩٧ گفت: از خرداد سال ٩٣ تا ٩٧ تعداد ٥٢٩ باب کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی کشور افزوده شده است.

وی با اشاره به اقدامات ترویجی و فرهنگی این نهاد ادامه داد: در سال ٩٦ تعداد ٢١ هزار نشست کتابخوان از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است و پژوهش‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

پروانه فعالیت برای ۷۵ رسانه جدید صادر شد

سید علاءالدین ظهوریان دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: مجوز انتشار ۷۵ رسانه مکتوب و الکترونیک در جلسه اخیر این هیئت صادر شده است.

وی افزود: در جلسه مورخ ۲۵ تیر ۹۷ ضمن طرح موضوعات نظارتی در حوزه رسانه‌های مکتوب و الکترونیک، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که با نظر اعضا، با صدور مجوز فعالیت برای ۷۵ رسانه موافقت شد.

اعلام مصوبات جلسات ۵۹۱ و ۵۹۲ هیات انتخاب و خرید کتاب

هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۹۱ و ۵۹۲، خرید ۷۰۳ عنوان کتاب در ۹۵ هزار و ۷۵۰ نسخه به مبلغ کل ۲۳ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال را تصویب کرد.

هشتمین جایزه ادبی پروین برگزیدگانش را شناخت

اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی پروین اعتصامی و شرکت کنندگان این جایزه ادبی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پیام معصومه ابتکار مشاور رئیس جمهور در امور زنان قرائت شد.

سپس، حجت الاسلام و المسلمین مهدوی راد دبیر علمی جایزه ادبی پروین اعتصامی، در خصوص پروین اعتصامی گفت: پروین انصافاً شاعر بی نظیری است. هر وقت به دیوان پروین اعتصامی نگاه می‌کنم، با خود فکر می‌کنم او این مفاهیم ژرف انسانی را در شعرش از کجا آورده است. شعر پروین اعتصامی شایستگی جهانی شدن را دارد.

وی افزود: اقبال بسیاری به شعر پروین اعتصامی در کشور‌های عربی وجود داشته و دارد. تا جایی که شاعر عراقی آیت الله سید محمد جواد هاشمی، قصیده‌ای درباره این شاعر گفته است. چند روز قبل برخی از من پرسیدند، چرا نام پروین اعتصامی برای این جایزه ادبی انتخاب شد؟ گفتم: می‌خواستید چه کسی انتخاب شود؟ ارزش‌های انسانی و معنوی در شعر پروین اعتصامی موج می‌زند.

دبیر علمی جایزه ادبی پروین اعتصامی با اشاره به مضامین شعر‌های پروین اعتصامی از جمله خداجویی، خدانگری، آگاهی، فروزندگی، حکمت و دانش بیان کرد: باید به شعر پروین اعتصامی مراجعه کنید و دیوانش را بخوانید. وی نگاه خردمندانه‌ای در شعرش به زن داشته است. پیوند هستی با خدا و معرفت شناسی در شعرش موج می‌زند. پروین خداجو و خداگوی بود. کسانی که می‌خواهند پروینی زندگی کنند، باید اینگونه باشند.

آغاز اولین دوره تدریس مهارت های معلمی برای معلمان زبان فارسی

غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در نشست خبری هشتاد و پنجمین دوره دانش افزایی زبان فارسی که در بنیاد سعدی برگزار شد، با اشاره به دوره دانش افزایی گفت: از هفته آینده اولین دوره تدریس مهارت های معلمی را برای معلم های بومی زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه این دوره چهار هفته است و در تهران و در محل بنیاد سعدی برگزار می‌شود، ادامه داد: بنیاد سعدی با حدود 6 سال سابقه سعی کرده آموزش زبان فارسی را در جهان ساماندهی کند.

 

انتهای پیام/

مهمترین رویدادهای ادبی در هفته آخر تیر 97

 

نظر شما