شناسهٔ خبر: 26825492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مرور هفتگی بر اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای:

اصلاح رابطه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی/ تاکید بر رسیدگی خارج از نوبت به مطالبات رانندگان/ لزوم اجرای دستورالعمل نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای

رایزنی با بانک‌ها برای طراحی ال‌سی داخلی، بیمه تکمیلی رانندگان جاده تا آخر تیر اجرایی می‌شود، تاکید بر تسریع پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان از سوی بانک‌های عامل، تاکید بر رفع مشکل اخذ عوارض بالا از کامیون‌های ایرانی متردد در خاک ارمنستان و حلقه مفقوده بخش حمل‌ونقل كالا گسست رابطه میان مثلت تولیدكننده، واردكننده و مصرف‌کننده است سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای درهفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

اصلاح رابطه رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن اقدامات مشترک دولت و انجمن‌های صنفی برای رفع مشکلات رانندگان و کامیون‌داران گفت: برای رانندگان تسهیلاتی در حوزه‌های بیمه، تامین قطعات پرمصرف، افزایش کرایه حمل بار، تخصیص سوخت و اصلاح رابطه با شرکت‌های حمل و نقلی در نظر گرفته شده است.

آخوندی بر نظارت کامل دولت بر این روند تاکید کرد و گفت: شماره ۳۰۰۰۱۴۱ برای اعتراض و شکایت رانندگان در نظر گرفته شد. تا روز دوشنبه ۱۲ هزار شکایت دریافت کرده و در کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ به این شکایت‌ها رسیدگی کردیم. ۶۵ مورد از این شکایت‌ها به لغو موقت پروانه شرکت‌های حمل و نقل و ۲۲۴ مورد به جریمه نقدی این شرکت‌ها منجر شد.

تاکید بر رسیدگی خارج از نوبت به مطالبات رانندگان

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، رسیدگی موثر به مطالبات رانندگان و پاسخگویی به مشکلات و رفع مسائل آنها را خارج از نوبت خواستار شد.

حسن نیا فعالیت در عرصه حملونقل و خدمات راهداری را نوعی فعالیت جهادی دانست و تصریح کرد: متولیان این حوزه و رانندگان با تلاش شبانه روزی خود در محورهای ارتباطی نقش موثری در خدمات رسانی به مردم دارند.

لزوم اجرای دستورالعمل نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان عمومی جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جریان سفر یک‌روزه به استان آذربایجان غربی بر لزوم اجرای دستورالعمل نوسازی ۳ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در یک دوره ۵ ساله تأکید کرد و گفت: امید است فعالان حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی هم باهدف کاهش میانگین عمر ناوگان، افزایش ایمنی ترددهای جاده‌ای و کاهش هزینه‌های نگهداری در این طرح مشارکت فعال داشته باشند.

بر اساس این گزارش فاز نخست پایانه رازی با مبلغ قرارداد ۸۱ میلیارد ریال و مدت‌زمان ۱۶ ماه در حال انجام بوده و در حال حاضر ازنظر فیزیکی ۶۲ درصد و ریالی ۶۴ درصد پیشرفت دارد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده و روند پیشرفت فاز نخست پایانه مرزی رازی زودتر از موعد و در شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رایزنی با بانک‌ها برای طراحی ال‌سی داخلی

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با برخی بانک‌ها برای طراحی و پیاده سازی روش هایی مانند ال سی داخلی رایزنی‌هایی صورت گرفته تا احقاق حقوق رانندگان به بهترین وجه ممکن انجام شود که البته پروژه ای زمان بر است اما مؤثر می‌باشد.

وی افزود: شخص رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با کانون شرکت‌های حمل‌ونقل مذاکراتی درخصوص بیمه تکمیلی رانندگان انجام داده است و گفتگوها در زمینه روش‌ها و نحوه پوشش بیمه‌ای ادامه دارد که نتایج به زودی  اطلاع‌رسانی می‌شود.

بیمه تکمیلی رانندگان جاده تا آخر تیر اجرایی می‌شود

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیونداران کشور گفت: توزیع لاستیک در برخی از استان ها به صورت محدود برای رانندگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای آغاز شده و بیمه تکمیلی رانندگان نیز تا آخر تیرماه امسال عملیاتی خواهد شد.

احمد کریمی گفت: در جلسه ای که با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، برای تامین برخی از خواسته های رانندگان راهکارهای مناسبی ارایه شد تا به تدریج مشکلات آنها در فضایی مناسب و با تعامل برطرف شود.

تاکید بر تسریع پرداخت ارز مورد نیاز رانندگان از سوی بانک‌های عامل

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی تصریح كرد: باتوجه به اهمیت موضوع و رسیدگی به مشكلات ارزی رانندگان، مقرر شد تا بانك‌های عامل هرچه سریعتر فاز عملیاتی اجرای سامانه را آغاز و از طریق شعب فعال در استان‌‌ها و پایانه‌های مرزی، ارز مورد نیاز رانندگان را پرداخت نمایند.

وی افزود: پس از ابلاغ بخشنامه بانك مركزی به بانك‌های عامل و ارایه ساز و كار اجرایی تخصیص ارز به شركت‌ها و رانندگان، تاكنون چندین جلسه با حضور مدیران امور بین‌المللی پنج بانك عامل (ملت، تجارت، ملی، پارسیان و سامان) برگزار شده و وب سرویس های مورد درخواست بانك های عامل كه در جلسات مشترك قبلی در خصوص آنها به تفاهم رسیده ایم در اختیار بانكها قرار گرفته  و تعدادی از بانكها در حال حاضر بصورت تستی از آنها استفاده می نمایند ، ولی تاكنون علیرغم سپری شدن مدت زمان سه ماه رانندگان موفق به دریافت ارزنشده اند.

تاکید بر رفع مشکل اخذ عوارض بالا از کامیون‌های ایرانی متردد در خاک ارمنستان

در دیدار سفیر جمهوری ارمنستان، با معاون وزیر راه و شهرسازی ، راهكارهای توسعه حمل و نقل جاده ای و مسائل فی‌مابین دوكشور و همچنین موضوعات مرتبط با فعال‌سازی كریدورهای حمل‌ونقلی عبوری از دوكشور، بررسی و بر ضرورت تعیین مناسبات حمل‌ونقلی تاكید شد.

وی در ادامه به  توانمندی‌های طرف ایرانی در زمینه بكارگیری سیستم‌های هوشمند اشاره كرد و آمادگی طرف ایرانی را در جهت انتقال دانش و تجربیات به طرف ارمنی بیان كرد.

حلقه مفقوده بخش حمل‌ونقل كالا گسست رابطه میان مثلت تولیدكننده، واردكننده و مصرف‌کننده است

ورود ناوگان بدون ظرفیت سنجی و نبود ارتباط منطقی بین تولیدكننده، واردكننده و مصرف‌كننده موجب شده تركیب بهینه و مطلوبی از ناوگان حمل كالا در كشور ما وجود نداشته باشد.

غلامحسین دغاغله مدیركل دفتر حمل‌ونقل كالا در نشست هم‌اندیشی و هماهنگی تشكل‌های صنفی حمل‌و‌نقل كالای استان اصفهان با اشاره به این‌که بیش از ۹۰ درصد بار كشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، اهمیت این بخش را یادآور شد و افزود:طی ۱۰ سال گذشته درحالی‌که میزان بار كشور ۴۰ درصد رشد داشته است، تعداد ناوگان حمل‌ونقل بار بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

منتظر مساعدت دولت در بحث یارانه بیمه هستیم

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان سواری و کرایه کشور گفت: مشکل اصلی که برای این صنف وجود دارد بحث امنیت شغلی است و شاهد خروج رانندگان خوب‌مان از گردونه هستیم.

عادل اردشیری، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان سواری و کرایه کشور در حاشیه جلسه نمایندگان کامیونداران و انجمن‌های صنفی رانندگان صنعت حمل و نقل جاده‌ای، درخصوص این جلسه گفت: روند جلسات با تاکید و پیگیری‌های وزیر محترم راه و شهرسازی خوب است و امیدواریم با تداوم و پیگیری‌های ایشان یک خروجی مثبت را شاهد باشیم.

نظر شما