شناسهٔ خبر: 26825490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ششم ذیقعده روز بزرگداشت شاهچراغ(ع)

شاهچراغ چلچراغ راه ولایتمداران عالم

شیراز-ایرنا- ششم ذیقعده سالروز بزرگداشت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)، فرزند امام هفتم،امین ولایت و برادر امام رضا(ع) است که حرم مطهر ایشان چون نگینی درخشان در دل شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) می درخشد.

صاحب‌خبر -

گنبد فیروزه ای حرم مطهر احمد ابن موسی (ع) مانند نگینی درخشان در دل شهر شیراز می درخشد و ولایتمداری حضرت شاهچراغ نیز چلچراغ راه تمام شیعیان عالم در طول تاریخ بوده است.
وجود حرم های مطهر امام رضا (ع ) در مشهد، حضرت معصومه(ع) در قم و حضرت احمد بن موسی(ع) در شیراز به ایران رنگی دیگر بخشیده و دهه کرامت با نام این سه بزرگوار معنایی عمیق پیدا کرده است.
پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) و شروع امامت امام رضا(ع) و هجرت اجباری ایشان به توس، حضرت احمد بن موسی(ع) به همراه دو تن از برادرانش به نام های محمد و حسین و گروه زیادی از برادرزادگان، خویشان و شیعیان، که بالغ بر دو یا سه هزار نفر بودند از طریق بصره عازم خراسان شدند و از هر شهر و دیاری که می گذشتند، بر تعداد همراهانشان افزوده می شد، تا جایی که برخی تعداد یاران شاهچراغ را پانزده هزار نفر دانسته اند.
پس از شهادت امام رضا علیه السلام و به دنبال فرمان مامون، حضرت احمد ابن موسی مورد تعقیب دشمن قرار گرفت و به دست قتلغ خان حاکم شیراز به شهادت رسید.
تاریخ دقیق تولد حضرت احمد بن موسی شاه چراغ سلام الله علیه مشخص نیست و به همین دلیل در سال 86 شورای فرهنگ عمومی استان فارس تصمیم گرفت یک روز را به نام آن حضرت نامگذاری کند که در پی آن محققان و مورخان تحقیقات خود را برای مشخص شدن روز دقیق تولد وی آغاز کردند اما به دلیل وجود نقل های متفاوت نتیجه این تحقیقات موفقیت آمیز نبود و از این رو تصمیم بر نامگذاری ششم ذیقعده به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) گرفته شد که این روز در دهه کرامت و حد فاصل تولد حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام قرار دارد.

** بارزترین ویژگی شاهچراغ (ع) ولایتمداری است
امام جمعه شهر جدید صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،ضمن اشاره به دهه کرامت و برشمردن ویژگی های بارز احمد ابن موسی (ع) گفت: یکی از ویژگی های ارزشمند و والای شاهچراغ که توجه به آن برای جامعه امروز ما نیز ضروری به نظر می رسد ولایت مداری ایشان است.
حجت الاسلام غلامعلی حسین نژادیان افزود: امام موسی کاظم فرزندان متعددی داشت که احمد ابن موسی(ع) در میان آنها ویژگی های برجسته ای داشته و حتی به امین ولایت نیز معروف بود.
وی ادامه داد: به دلیل بهره مندی حضرت شاهچراغ از کراماتی ارزشمند،عده ای بعد از رحلت امام هفتم شیعیان با ایشان بیعت کردند که احمد ابن موسی که به روایتی از علی ابن موسی الرضا (ع) نیز به لحاظ سنی بزرگتر بود به مردم اعلام می کند که من در بیعت برادرم امام رضا(ع) قرار دارم و شما نیز باید با آن حضرت بیعت کنید.
امام جمعه صدرا افزود: در چنین شرایطی بسیاری از افراد لغزش خواهند داشت ،همانگونه که در بین برادران امام رضا(ع) نیز این اتفاق افتاد و دو تن از آنها ادعای امامت کردند اما شاهچراغ اینگونه عمل نکرد و به همین دلیل مشمول دعای برادر بزرگوار خود امام رضا(ع) قرار گرفت.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات جامعه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بوده که دشمن همیشه سعی داشته گروهک های انحرافی و دو دستگی در جامعه ایجاد کند و حتی مرجع سازی و راه اندازی عرفان های کاذب نیز انجام دهد تا نهضت ایجاد شده مردم ایران را منحرف کند و همچنین مهدویت و انتظار را به چالش بکشد.
حجت الاسلام حسین نژادیان اظهار داشت: یکی از مسائلی که بعد از شهادت موسی ابن جعفر (ع) ظهور کرد این بود که بعضی از کسانی که وکلای امام هفتم و مورد وثوق و سرشناس بودند بعد از فوت آن حضرت از بیعت با علی ابن موسی الرضا سرباز زدند و اموال اسلامی را به امام رضا(ع) تحویل ندادند و حتی شایعه ای را نیز دامن زدند که امام هفتم شیعیان فوت نکرده و کماکان زنده است که در دوره کنونی نیز دشمنان داخلی و بی بصیرت جمهوری اسلامی نیز شبیه این کارها را انجام می دهند.
حجت الاسلام حسین نژادیان اضافه کرد: عده ای از پیروان از امام رضا(ع) پرسیدند که در قبال اینگونه افراد چه عکس العملی باید انجام داد که آن حضرت فرموداین افراد از حق دور و در حالت سرگردانی هستند و اگر در این حالت بمیرند کافر از دنیا خواهند رفت.
وی با بیان اینکه در زمان حال نیز عده ای مانند منحرفین زمان امام رضا(ع) وجود دارند، گفت: اینجا است که نقش کسانی مانند شاهچراغ(ع) بیشتر به چشم می آید،احمد ابن موسی علیرغم اینکه در مقابل انحرافات نلغزید بلکه روشنگری نیز انجام داد و ولایتمداری را در آن برهه حساس که بسیاری مردد بودند، محکم اعلام کرد.
امام جمعه شهر جدید صدرا گفت: در زمانی که فتنه در جامعه بروز می کند و موجب می شود عده ای گمراه شوند باید کسانی که عالم هستند و بصیرت لازم را نیز دارند، روشنگری کنند و سکوت نکنند.
جشن‌های مردمی دهه کرامت از یکشنبه 24 تیرمصادف با یکم ذی‌القعده همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در سومین حرم اهل بیت آغاز شد و تا 11 ذی‌ القعده، مصادف با میلاد امام رضا (ع) ادامه دارد؛ همچنین ششم ذی‌القعده روز بزرگداشت حضرت احمد بن‌ موسی شاهچراغ نام گرفته است.
9873 / 1876

نظر شما