شناسهٔ خبر: 26825432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بررسی تجارت‌نیوز از روند بدهی‌های دولت طی سال‌های 1392 تا 1396 :

بدهی دولت به بانک‌ها ۵ ساله ۱۵۰ درصد بیشتر شد

بدهی دولت به سیستم بانکی در سال گذشته در حالی با رشد 23.3 درصدی همراه بود که در بخش بدهی به بانک مرکزی با کاهش مواجه شد و توانست 780 میلیارد تومان بدهی خود را کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بدهی‌ دولت به سیستم بانکی (بانک‌ها و بانک مرکزی) بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

بدهی‌ دولت به سیستم بانکی در سال ۱۳۹۲ از ۸۸٫۶ هزار میلیارد تومان به ۲۲۹٫۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید، یعنی طی این سال‌ها بدهی دولت به سیستم بانکی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

طی پنج سال اخیر بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک‌ها به ترتیب با رشد ۶۸ و ۱۷۸ درصدی همراه بوده است.

 بدهی‌ دولت به سیستم بانکی از دو بخش بدهی به بانک مرکزی و بدهی به بانک‌ها ایجاد می‌شود که در سال گذشته دولت ۲۶٫۶ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته که نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۲٫۸ درصد کاهش داشته است.

همچنین در سال گذشته بدهی دولت به بانک‌ها با ۲۷٫۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰۲٫۵ هزار میلیارد بوده است.

در مجموع بدهی دولت به سیستم بانکی از ۱۸۵٫۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ با ۲۳٫۳ درصد رشد به ۲۲۹٫۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ رسید.

بررسی آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بیشترین رشد بدهی دولت به سیستم بانکی متعلق به سال ۱۳۹۳ بوده که در این سال بدهی دولت به سیستم بانکی با ۳۴ درصد رشد از ۸۸٫۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۱۱۸٫۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۳ رسیده است.

نظر شما