شناسهٔ خبر: 26825299 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

خرافات در دنیای باستان‌شناسی:

آیا نفرین فراعنه حقیقت دارد؟

سیناپرس: باستان شناسان در پی کشف یک مقبره و تابوت سنگی باستانی در شهر اسکندریه مصر، درصدد باز کردن آن هستند که این موضوع موجی از واکنش‌های کاربران دنیای مجازی را در پی داشته است که نسبت به نفرین فراعنه هشدار داده‌اند.

صاحب‌خبر -

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در رابطه با حفاری‌های باستان‌شناسی در مصر، حدود دو هفته پیش یک مقبره باستانی ساخته‌شده از سنگ گرانیت سیاه‌رنگ در این کشور کشف شد. این مقبره در حین کاوش‌های مناطق ساحلی شهر اسکندریه شناسایی‌شده است و برخی کارشناسان اعتقاددارند احتمال دارد مقبره اسکندر مقدونی نیز در این شهر باستانی قرار داشته باشد.

ازنظر علمی بحث نفرین فراعنه و یا اصولاً هر نوع نفرین و طلسم در محوطه‌های باستانی، فاقد اعتبار بوده و بیشتر ناشی از شاخ و برگ دادن به داستان‌ها و وقایع رخ‌داده در این رابطه است. برای مثال مرگ هوارد کارتر، باستان‌شناسی که در سال ۱۹۲۲ میلادی  مقبره توت عنخ آمون را کشف کرده بود، به همراه مرگ چند نفر از اعضای گروه تحقیقاتی وی در فاصله کوتاهی پس از کشف جسد فرعون، بر این باور دامن زده و شایعه نفرین فراعنه را قوت بخشید.

در این مقبره، یک تابوت سنگی به طول ۱۰ فوت در حدود ۳ متر به دست آمد که تاریخ آن به دوره حکومت بطالسه در مصر و حدفاصل سال‌های ۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این تابوت در حدود ۲ متر ارتفاع داشته و وزن آن نیز حدود ۳۰ تن تخمین زده می‌شود.

کارشناسان هنوز نمی‌توانند به‌طور دقیق اعلام کنند که این تابوت به چه کسی تعلق داشته و امیدوارند به کمک مطالعه اشیا داخل تابوت، هویت این فرد را کشف و شناسایی کنند. برخی از باستان شناسان احتمال می‌دهند که این تابوت سنگی به یکی از مقامات بلندمرتبه در سلسله بطالسه تعلق داشته باشد. در این قبر علاوه بر تابوت سنگی فوق‌الذکر،  یک سردیس مرمری هم کشف‌شده است که  احتمالاً چهره فرد دفن شده در آرامگاه را نشان می‌دهد.

اعضای این گروه تحقیقاتی اعلام کردند که به‌زودی عملیات باز کردن این تابوت اجرا خواهد شد و احتمالاً محتویات داخل تابوت به آن‌ها برای کسب اطلاعات بیشتری از این مقبره مرموز کمک کند.علی‌رغم شایعات مبتنی بر تعلق این مقبره به اسکندر مقدونی، باستان شناسان اعتقاددارند که احتمالاً این مقبره متعلق به یکی از اشراف‌زادگان و مقامات بلندپایه محلی است.

سایه شایعات مجازی بر مطالعات علمی

فارغ از بحث‌های فنی و نظرات مختلف باستان شناسان درباره این مقبره و هویت فرد مدفون در آن؛ هم‌زمان با اعلام خبر باز کردن قریب‌الوقوع این تابوت باستانی، موجی از اظهارنظرها و شایعات در دنیای مجازی شکل‌گرفته که عمدتاً بر مبنای موضوعاتی خرافی از قبیل نفرین فراعنه است. در نظر داشته باشید که در تمدن مصر، سنت مقبره‌سازی بسیار رونق داشته و هزاران مقبره در کاوش‌های باستان‌شناسی این کشور کشف‌شده‌اند اما در بین این مقابر، تعداد بسیار محدودی به فراعنه و افراد بلندمرتبه تعلق داشته و تنها یک مقبره با جسد فرعون و اشیا داخل آن به دست باستان شناسان کشف‌شده است و مابقی در طول تاریخ توسط دزدان مقابر، غارت‌شده‌اند.

بیشترین نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی در رابطه با بازگشایی این تابوت، مبتنی بر ترس و وحشت آن‌ها از وجود نفرین فراعنه و مومیایی داخل تابوت است. در این میان باید اذعان داشت که این رویداد واقعی و علمی دقیقاً مشابه فیلم‌های تخیلی مانند مجموعه مومیایی است که حوادثی عجیب پس از باز کردن یک تابوت مصری رخ‌داده است و احتمالاً این نظرات مبتنی بر تأثیرات فیلم‌های ترسناک و تخیلی با موضوع مصر باستان و مومیایی‌ها است.

اعضای این گروه تحقیقاتی در توییتر، فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی، پیام‌هایی مبنی بر هشدار نسبت به مرگ قریب‌الوقوع و جدی بودن نفرین فراعنه داده‌اند.

ریشه اعتقادات خرافی و نفرین فراعنه

ازنظر علمی بحث نفرین فراعنه و یا اصولاً هر نوع نفرین و طلسم در محوطه‌های باستانی، فاقد اعتبار بوده و بیشتر ناشی از شاخ و برگ دادن به داستان‌ها و وقایع رخ‌داده در این رابطه است. برای مثال مرگ هوارد کارتر، باستان‌شناسی که در سال ۱۹۲۲ میلادی  مقبره توت عنخ آمون را کشف کرده بود، به همراه مرگ چند نفر از اعضای گروه تحقیقاتی وی در فاصله کوتاهی پس از کشف جسد فرعون، بر این باور دامن زده و شایعه نفرین فراعنه را قوت بخشید. باید بر این نکته تأکید کرد که این موضوع مطلقاً ریشه علمی نداشته و تنها بر اساس حدس و گمان افراد عامی شکل‌گرفته است. در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که قاچاقچیان اموال فرهنگی و گنج یابان در پی کشف یک مجموعه، دچار مرگ ناگهانی می‌شوند که در بسیاری از مواقع این موضوع به دلیل استنشاق گازهای سمی موجود در یک حفره باستانی یا موارد مشابه؛ رخ‌داده و معمولاً این مسئله با شایعات متعددی پروبال گرفته و درباره آن اغراق می‌شود.

ترجمه و تهیه گزارش: احسان محمدحسینی

منبع: dailystar

no-alt

ازنظر علمی بحث نفرین فراعنه و یا اصولاً هر نوع نفرین و طلسم در محوطه‌های باستانی، فاقد اعتبار بوده و بیشتر ناشی از شاخ و برگ دادن به داستان‌ها و وقایع رخ‌داده در این رابطه است.

no-alt

بیشترین نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی در رابطه با بازگشایی این تابوت، مبتنی بر ترس و وحشت آن‌ها از وجود نفرین فراعنه و مومیایی داخل تابوت است.

no-alt

در تمدن مصر، سنت مقبره‌سازی بسیار رونق داشته و هزاران مقبره در کاوش‌های باستان‌شناسی این کشور کشف‌شده‌اند

no-alt

مرگ هوارد کارتر، باستان‌شناسی که در سال ۱۹۲۲ میلادی مقبره توت عنخ آمون را کشف کرده بود، به همراه مرگ چند نفر از اعضای گروه تحقیقاتی وی در فاصله کوتاهی پس از کشف جسد فرعون، بر این باور دامن زده و شایعه نفرین فراعنه را قوت بخشید.

no-alt

در بین این مقابر، تعداد بسیار محدودی به فراعنه و افراد بلندمرتبه تعلق داشته و تنها یک مقبره با جسد فرعون و اشیا داخل آن به دست باستان شناسان کشف‌شده است و مابقی در طول تاریخ توسط دزدان مقابر، غارت‌شده‌اند.

لینک کوتاه

نظر شما