شناسهٔ خبر: 26825088 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سه کالای که ۴هزار سال پیش از ایران به چین صادر می‌شد

R1014143/P1361/S2,23,1416/CT12

یک مقام چینی گفت: در قرن یکم میلادی فرستاده دولت چین به ایران سفر کرده بود، سفری غیرقابل تصور چرا که در آن زمان امکانات حمل و نقل وجود نداشت این در حالی است که هم اکنون حتی سفر هوایی بین این دوکشور نیز طولانی و سخت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید محمد بهشتی در ملاقات با هیات کمیسیون  فرهنگ، تاریخ فرهنگی و مطالعه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین اظهار داشت: همکاریهای سال های اخیر ایران و چین باعث نزدیکی خوبی بین باستان شناسان این دو کشور شده است و  به نظر می‌رسد ایران و چین بتوانند فعالیت های عمیق تر و گسترده تری داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اعلام آمادگی کامل برای گسترش و تعمیق بخشیدن به همکاریهای دو کشور به توضیح و معرفی فعالیت های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت.

بهشتی با اشاره به اینکه فعالیت های این پژوهشگاه همه علوم مرتبط با میراث فرهنگی را در بر می‌گیرد، گفت: مسولیت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دارای مقیاس ملی است و همه فعالیتهایی که در حوزه هایی مانند باستان شناسی، تاریخ معماری و شهرسازی، میراث طبیعی، گردشگری، هنرهای سنتی و حفاظت و مرمت انجام می شود را در بر می گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به وجود 5 پژوهشکده و 3 گروه پژوهشی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این در حالی است که بخشی از فعالیت های میدانی و پژوهشی در پایگاه های سطح کشور در همکاری با پژوهشگاه و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود. 

بهشتی با ابراز تاسف از کمرنگ شدن روابط ایران و چین از نظر تاریخی گفت: شاید علت این امر کمرنگ شدن ارتباطات زمینی و گسترش روابط دریایی بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه از اینکه بار  دیگر موضوع جاده ابریشم، موضوعیت پیدا کرده است، گفت: با توجه به این امر می توان توقع داشت که دوباره ارتباطات خیلی نزدیک و عمیقی بین ایران و چین همانند آنچه در طول تاریخ بوده است، برقرار شود.

بهشتی با تاکید بر اینکه روابط ایران و چین در طول تاریخ همراه با صلح، دوستی و مودت بوده است، گفت: در ایران آثار بسیاری وجود دارند که یادگاری از چین و ارتباط ما با این کشور است و فکر کنم در چین نیز آثار زیادی به یادگار از ارتباط با ایران وجود داشته باشد و همین امر تکیه گاه محکمی برای همکاری این دو کشور خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگرچه ممکن است نسل های فعلی در ایران و چین متوجه این سرمایه عظیم و تکیه گاه محکم نباشند اما اگر ما در رشته های خودمان درست کارمان را انجام دهیم مردم ایران و چین متوجه این ثروت عظیم که از گذشته های دور همراه مودت و دوستی بوده است، خواهند شد.

بهشتی با بیان این نکته که با توجه به پیشینه روابط ایران و چین، توقع عمیق تر و وسیع تر شدن روابط دو کشور، توقعی بی جا نیست، گفت: هراندازه  همکاری ما در حوزه های مربوط به میراث فرهنگی وسیع تر باشد شرایط پایدارتری برای همکاری در سایر عرصه ها ایجاد خواهد شد.

چین خواستار احیا جاده ابریشم است

همچنین یه شیاون - نائب رییس کمیسیون فرهنگ، تاریخ فرهنگی و مطالعه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، حفاظت از آثار باستانی و فرهنگی و توسعه گردشگری را از اهداف سفر این هیات چینی به ایران اعلام کرد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی ایران و چین و تبادلات دوستانه این دو کشور با قدمتی بیش از 2هزار سال گفت: در قرن یکم میلادی فرستاده دولت چین به ایران سفر کرده بود، سفری غیرقابل تصور چرا که در آن زمان امکانات حمل و نقل وجود نداشت این در حالی است که هم اکنون حتی سفر هوایی بین این دو کشور نیز طولانی و سخت است.

وی با اشاره به اینکه چین یک کشور با کشاورزی باستانی است، گفت: این کشور به تبادلات زمینی اهمیت زیادی می دهد.

یه شیاون با اشاره به خواست رییس جمهور چین مبنی بر احیا جاده ابریشم گفت: بنابراین نه تنها باید در حوزه اقتصادی و هماهنگی سیاسی قوی تر عمل کنیم بلکه باید در زمینه تبادلات فرهنگی و نزدیکی دل های مردم نیز گام های موثری برداریم. 

وی همچنین بر لزوم  گسترش و تعمیق روابط در حوزه میراث فرهنگی با ایران تاکید کرد و گفت: به طور حتم تبادلات فرهنگی به تحکیم روابط در حوزه های مختلف کمک خواهد کرد.

قدمت روابط ایران و چین مربوط به بیش از 4هزار سال پیش است

در ادامه یوآن جینگ، عضو کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، پژوهشگر موسسه باستان شناسی و آکادمی علوم اجتماعی چین و مدیر موسسه علوم باستان شناسی دانشگاه فودان گفت: مدارک و مستندات نشان می دهد که بیش از 2هزار سال پیش دو کشور ایران و چین تبادلات داشتند اما مطالعات باستان شناسی معاصر در چین بیانگر این است که در بیش از 4هزار سال پیش گندم، گوسفند و گاو از ایران و از طریق جاده ابریشم به چین منتقل می شده است.

وی با اشاره به قدمت تبادلات بین دو کشور گفت: چین برای روشن شدن این گوشه تاریکی از تاریخ نیاز به مطالعه و بررسی های بیشتری دارد و در همین راستا بسیار مایل هستیم که بتوانیم در این زمینه با نهادهای مربوطه در ایران همکار ی های لازم را داشته باشیم.

زمینه های همکاری باستان شناسی  ایران و چین

در این نشست منیر خلقی - مدیر امور بین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز اشاره ای به فعالیت های مشترک ایران و چین داشت.

وی از جمله فعالیت های مشترک ایران و چین  به امضای تفاهمنامه ای با دانشگاه نانجینگ چین و آغاز فصل دوم همکاری در محوطه تپه نادری خراسان شمالی اشاره کرد.

خلقی برگزاری سومین کنفرانس بین المللی حفاظت و باستان شناسی در امتداد راه ابریشم را از دیگر فعالیتهای مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و چین اعلام کرد و گفت: این کنفرانس با همکاری آکادمی علوم اطریش و دانشگاه نانجینگ چین در آبان سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد.

وی همچنین به همکاری ایران و چین در زمینه باستان شناسی زیر آب از دو سال پیش تاکنون اشاره کرد و گفت: طرف چینی در حوزه باستان شناسی زیر آب، دوره های آموزشی  را برگزار کردند که از همکاران ایرانی در این دوره ها حضور داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما