شناسهٔ خبر: 26825056 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش پایبندی به توافق نفتی اوپک و غیراوپک» تا «جدیدترین تصمیم گمرک برای واردات گوشی از سوی مسافران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش بهای نفت با رسیدن تولید نفت آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز، تضعیف یوآن در بازارهای خارج از چین، جهش ۱۲۳ هزار تومانی سکه برای ورود به کانال ۳ میلیون تومانی، کاهش بیش از ۱۰ دلاری قیمت جهانی طلا، کاهش تولید ون در خرداد ماه، حباب ۴۸۰ هزار تومانی قیمت سکه، سه برابر شدن کسری تجاری هند و چین و تمدید مهلت ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز را در بر دارد.

صاحب‌خبر -

از «کاهش پایبندی به توافق نفتی اوپک و غیراوپک» تا «جدیدترین تصمیم گمرک برای واردات گوشی از سوی مسافران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت نفت با رسیدن تولید نفت آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز، تضعیف یوآن در بازارهای خارج از چین، جهش ۱۲۳ هزار تومانی سکه برای ورود به کانال ۳ میلیون تومانی، کاهش بیش از ۱۰ دلاری قیمت جهانی طلا، کاهش تولید ون در خرداد ماه، حباب ۴۸۰ هزار تومانی قیمت سکه، سه برابر شدن کسری تجاری هند و چین و تمدید مهلت ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز را در بر دارد.

کاهش پایبندی به توافق نفتی اوپک و غیراوپک

منابع آگاه رویترز اعلام کردند، نرخ پایبندی کشورهای اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید از ۱۴۷ درصد در ماه می، به حدود ۱۲۰ درصد در ژوئن کاهش یافته است. کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو اوپک در نشستی که ماه ژوئن برگزار شد، توافق کردند، به تدریج نرخ پایبندی به توافق کاهش تولید را به ۱۰۰ درصد بازگردانند. این اقدام با هدف عرضه بیشتر به بازار بود که به دلیل سقوط تولید ونزوئلا، اختلالات متعدد عرضه در نقاط مختلف و تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران در معرض کمبود عرضه قرار گرفته است. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، اعلام کرده که تدارکات برای افزایش تولید را حتی پیش از برگزاری نشست ژوئن آغاز کرده بود و آمار روسیه نیز نشان داد تولید نفت این کشور در ماه میلادی گذشته افزایش یافته است.

کاهش بهای نفت با رسیدن تولید نفت آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز

روز پنجشنبه، بهای نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز چهارشنبه کاهش یافت. دلایل کاهش بهای نفت در روز جاری، انتشار آمارهای رسمی از افزایش موجودی نفت آمریکا و رسیدن میزان تولید نفت این کشور به بالاترین سطح خود، و همچنین افزایش تولید صادر کنندگان اصلی نفت عنوان شده است. به نقل از رویترز، روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۱.۰۷ دلار کاهش یافت و ۷۱.۸۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۸۵ سنتی، بشکه ای ۶۷.۹۱ دلار صورت گرفت. این در حالی است که در روز چهارشنبه، نفت برنت با قیمت بشکه ای ۷۱.۱۹ به پایین ترین نرخ خود در سه ماه گذشته رسید. این شاخص نفتی تقریبا از هفته گذشته که به بالای ۷۹ دلار به ازای هر بشکه رسیده بود، ۹ درصد کاهش قیمت داشته است که از مهمترین دلایل آن افزایش تولید عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت و همچنین افزایش تولید روسیه و آمریکا، و رفع برخی از اختلالات در عرضه نفت هستند. طبق آمار رسمی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اواخر روز چهارشنبه منتشر کرده است، تولید نفت این کشور برای اولین بار به ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. از ماه نوامبر تا کنون به خاطر افزایش حفاری های نفت شیل، تولید آمریکا حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.

تضعیف یوآن در بازارهای خارج از چین

روز پنجشنبه، در حالی ‌که انتشار درآمدهای خوب شرکت‌های وال‌استریت حال‌ و هوای سرمایه‌گذاران جهان را بهبود بخشید، سهام آسیایی رشد کردند، اما نگرانی‌های جنگ تجاری قیمت یوآن را در بازارهای خارج از چین تضعیف کرد. در بازار ارز، دلار از بالاترین نرخ سه هفته‌ای خود افت کرد؛ سرمایه‌گذاران برای نقد کردن سودی که دلار پس از شهادت رئیس فدرال‌رزرو در کنگره و مجلس نمایندگان و تقویت چشم‌انداز اقتصادی آمریکا به دست آورده بود، رو به فروش آن آوردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه به جز ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی ۰.۵۳ درصد رشد کرد. نیکی ژاپن و شاخص سهام استرالیا به ترتیب ۰.۴۳ درصد و ۰.۳۸ درصد بالا آمدند. در بازار ارزهای خارجی، ترس‌ از جنگ تجاری بین آمریکا و چین نرخ یوآن در بازارهای خارج از چین را به ۶.۷۶۵۰ در برابر هر دلار رساند که این پایین‌ترین سطح آن از جولای ۲۰۱۷ تا کنون است. شاخص دلار در برابر سبد ارزهای خارجی به رکورد ۹۵.۴۰ واحد رسید که بالاترین سطح ۳ هفته‌ای آن است؛ اما بعدا تا ۹۵.۰۸ واحد پایین آمد. در برابر ین دلار رکورد شش و نیم ماهه جدیدی را ثبت کرد و به نرخ ۱۱۳.۱۴۰ ین رسید. یورو ۰.۱۶ درصد افت کرد و به نرخ ۱.۱۶۴ دلار رضایت داد.

جهش ۱۲۳ هزار تومانی سکه برای ورود به کانال ۳ میلیون تومانی

روز پنجشنبه نرخ انواع سکه با افزایش همراه شد، به گونه ای که، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۳۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به رقم ۲,۷۳۰,۰۰۰ تومان رسید. کمترین نرخ این سکه در بازار دیروز، رقم ۲,۶۹۰,۰۰۰ تومان بوده است. هر سکه تمام طرح جدید که پیش از این در یازدهم تیرماه ۹۷ در محدوده بالاتر از ۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، دیروز نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه با جهش ۱۲۳ هزار تومانی، به رقم ۳,۰۱۵,۵۰۰ تومان رسید. البته بهای سکه تمام طرح جدید در بیشترین نرخ دیروز به در سطح ۳,۰۲۵,۵۰۰ قرار داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۳۵ هزار تومانی به قیمت ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۱۵ هزار تومانی به رقم ۷۲۵ هزار تومان رسید. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار پایان هفته، بدون تغییر، ۴۱۵ هزار تومان ارزشگذاری شد.

قیمت جهانی طلا بیش از ۱۰ دلار کاهش یافت

روز پنجشنبه در بازارهای جهانی، قیمت فلز زرد، بیش از ۱۰ دلار کاهش یافت و هر اونس از این فلز گرانبها به قیمت ۱۲۱۶ دلار و ۷۰ سنت معامله شد. قیمت فلز زرد دیروز در کمترین زمان ۱۲۱۵ دلار و ۵۰ سنت و در بیشترین زمان ۱۲۲۵ دلار و ۹۰ سنت به فروش رفت. قیمت طلا دیروز نسبت به یک ماه گذشته ۵۷.۷ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۲۴.۳ دلار با کاهش همراه شد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره کاهشی ۲۸ سنتی داشت و پلاتینوم و پالادیوم افزایش‌هایی به ترتیب ۱۶ و ۹ دلار را تجربه کردند. رویترز در این ‌باره نوشت: ارزش قیمت طلا به کمترین میزان یک سال گذشته رسید چرا که دلار تقویت شد.

تولید ون خرداد ماه کاهش یافت

خرداد ماه امسال تولید انواع ون به طور میانگین ۱۹.۳ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع ون از ۱۱۴ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به ۹۲ دستگاه رسید. خرداد ماه امسال تولید این محصول در ایران خودرو دیزل متوقف شده و از ۸۴ دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. بر خلاف این شرکت اما تولید انواع ون در دو شرکت دیگر با افزایش همراه بوده است. تولید این محصول در سروش دیزل مبنا صعودی بوده و از سی دستگاه در خرداد ماه سال گذشته به هشتاد دستگاه افزایش یافت. به گزارش ایسنا، خرداد ماه امسال تولید انواع ون در سایپا نیز به دوازده دستگاه رسید. این در حالی است که خرداد ماه ۱۳۹۶ تولید ون در این شرکت متوقف بود.

بهای سکه ۴۸۰ هزار تومان حباب دارد

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: سکه همچنان ۴۸۰ هزار تومان حباب دارد. به نقل از صدا و سیما، محمد کشتی آرای اظهار داشت: انتظار می رفت با توجه به واگذاری سکه‌های پیش فروش شده از روز سه شنبه و ورود این سکه ها به بازار قیمت سکه کاهش پیدا کند. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: ولی با تحویل سکه های پیش فروش و وارد نشدن آنها به بازار و همچنین بالا رفتن تقاضا در بازار برای خرید سکه و همچنین بالا رفتن ارزش دلار، قیمت سکه در بازار آزاد با افزایش روبرو بود. وی افزود: قیمت جهانی طلا در روز گذشته ۲۰ دلار کاهش یافت، ولی به دلایل ذکر شده قیمت ها در بازارهای داخلی افزایش یافت. کشتی آرای گفت: نوسانات و اتفاقات در بازار به سرعت اتفاق می افتد و امکان هرگونه تحلیلی را نمی دهد.

در یک دهه اخیر کسری تجاری هند و چین سه برابر شد

رسانه های هند روز پنجشنبه گزارش دادند: کسری تجاری هند با چین در سال 2017-18 با سه برابر افزایش نسبت به یک دهه گذشته به 63 میلیارد دلار رسیده است. این کسری در سال 2008-9 حدود 23 میلیارد دلار بوده است. در حالی که کالاهای هندی به سختی راه خود را در بازار های چین پیدا می کنند؛ اما دهلی نو به طور فزاینده به کالاهای چینی به خصوص تجهیزات الکترونیکی و ماشین آلات، دیگ های بخار و کود وابسته شده است. دیگر واردات بزرگ هند از چین شامل اقلام پلاستیکی، آهن، فولاد و عکاسی نوری است. از سوی دیگر، هند الماس، نخ پنبه، مس و روی در میان کالاهای دیگر به چین صادر می کند. هند هفتمین مقصد بزرگ صادرات چین است، اما در مقایسه با صادرات به چین، در رتبه 24 قرار دارد. هند به طور مداوم به چین فشار وارد کرده است تا بازار خود را برای ورود محصولات فناوری اطلاعات و دارویی هند باز کند. هند اعلام کرده این اقدام می تواند به کاهش کسری تجاری بین دو کشور کمک کند. هند اخیرا نگرانی های خود را نسبت به افزایش کسری تجاری با چین در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده است.

تمدید مهلت ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز

بر اساس اعلام سامانه جامع تجارت، مهلت انجام ثبت‌سفارش بدون انتقال ارز از محل بارنامه‌های پیش از ۲۳ فروردین ۹۷ تا تاریخ ۱۰ مرداد ۹۷ تمدید شده است. تاریخ اعتبار این نوع ثبت سفارش‌ها تا ۱۰ مرداد ۹۷ است، لذا واردکنندگان باید تا تاریخ مذکور، کالا‌های مربوطه را از گمرک ترخیص نمایند.

جدیدترین تصمیم گمرک برای واردات گوشی از سوی مسافران

طبق بخشنامه گمرک ج.ا.ا. شخص مسافر با رعایت مقررات مسافری و لحاظ شرایط غیرتجاری، تنها مجاز به اظهار اطلاعات یک دستگاه تلفن همراه در سامانه مسافری است. کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری دیروز در اطلاعیه‌ای خطاب به مسافرین، اصناف و بازرگانان اعلام کرد: سامانه همتا مداوم در حال شناسایی تخلفات (از انواع مختلف) است. شناسایی گوشی‌های‌ تلفن همراه مسافری که در سامانه گمرک اقدام به کم‌اظهاری کرده بودند و همچنین شناسایی تخلفات عامدانه برخی از افراد سودجو در هفته‌ای که گذشت، نمونه‌ای از اقدامات سامانه همتا در برخورد با متخلفین بود که رسانه‌ای نیز شد. بر همین اساس از این پس، گوشی‌های مسافری که بدون رعایت قوانین مندرج در بخشنامه گمرک در سامانه اظهار کالای مسافری ثبت شوند، به سرعت توسط سامانه همتا شناسایی و در لیست کالاهای غیرقانونی قرار خواهند گرفت. بدیهی است مبلغی که در این سامانه به عنوان هزینه گمرکی پرداخته شده نیز تحت هیچ‌عنوان به فرد متخلف مسترد نخواهد شد. به نقل از مهر، این اطلاعیه در پنجشنبه ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ صادر شده و منطقی است زمان اجرا از روز پنجشنبه محاسبه شود.

برچسب‌ها:

نظر شما