شناسهٔ خبر: 26824980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رکود اقتصادی سراغ بازار تاریخی ارومیه هم آمد

R41361/P1361/S6,48/CT7

افزایش قیمت کالاها که ناشی از تبعات بازار ارز و سکه است در کنار واردات بی رویه محصولات چینی سبب رکود بازار تاریخی ارومیه نیز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، بازار تاریخی ارومیه نامی آشنا برای ساکنان این شهر است، تمام اقلام اساسی زندگی در راسته ها، تیمچه ها و گوشه و کنار این بازار به فروش می‌رسد، اما این بازار قدیمی که روزگاری، رونق سرتاسر آن‌را فراگرفته بود و ازدحام جمعیت نشان از شور و شوق بازار کهن ارومیه داشت این روزها چندان وضعش رو به راه نیست. 

بازار تاریخی ارومیه پس از نوسانات ارز و سکه طی ماههای اخیر در سکوتی معنادار فرورفته است، به هر سوی بازار نگاه می‌کنی، فروشندگان به سبب نداشتن خریدار در حال چرت زدن  و یا مشغول بازی با موبایل هایشان هستند، از هر فروشنده که وضعیت بازار را جویا می‌شوی با لبخندی تلخ می‌گوید: هیچ مشتری نداریم  وضعیت خراب است.

محصولات کشاورزی چین در بازار ارومیه

یکی از فروشندگان کالا در بازار تاریخی ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم گفت: بازار از چند ماه گذشته و با گران‌شدن ارز که سبب افزایش قیمت ها شده به این وضعیت رکود دچار شده است.

علی شریفی فروشنده حبوبات در بازار قدیمی ارومیه افزود: با وجود اینکه بر روی حبوبات اسم شهرهای کشورمان نوشته شده و مردم آن را محصول داخلی می‌دانند اما به غیر از لوبیا سفید تمام حبوبات از چین، پاکستان و هندوستان وارد شده است و همین موضوع سبب شده حبوبات افزایش قیمت چشمگیری داشته باشند و مردم نیز از خرید آن خودداری کنند.

وی گفت: با وجود اینکه برنج و حبوبات از کالاهای اساسی زندگی افراد محسوب می‌شود، اما متاسفانه رکود بازار و افزایش قیمت سبب شده بسیاری از مردم از خرید این کالای اساسی چشم پوشی کنند.

یکی از فروشندگان میوه نیز با اشاره به اینکه گرانی تقریبا هر سال وجود داشته ولی امسال افزایش قیمت ها بی سابقه است، گفت: افزایش قیمت های امسال سبب شده مردم از خرید میوه خودداری کنند زیرا خرید یک میوه به قیمت کیلویی 15 هزار تومان در حد توان افراد نیست و همین سبب شده برخی از مغازه داران، اقدام‌ به تعطیلی مغازه هایشان کنند چون میوه از کالاهایی است که اگر به فروش نرسد، خراب شده و باید دور ریخته شود.

فقدان نظارت مشکل رکود در بازار ارومیه را تشدید کرد

عباس رستمی فروشنده جوان میوه نیز از نبود نظارت در بازار هم گلایه کرده و ابراز کرد: هیچ گونه نظارتی حداقل در میدان میوه و تره بار ارومیه وجود ندارد و بازار تماماً در دست دلالان است و در این میان کشاورز و خریدار زیان می‌بینند، این مشکل سالهاست وجود دارد اما سرمازدگی و تگرگ و گرانی‌های بی‌سابقه سبب شده امسال بازار میوه روزهای سختی را تجربه کند.

یک فروشنده فرش بازار تاریخی ارومیه نیز به خبرنگار تسنیم گفت: دو هفته است، هیچ فروشی نداشته‌ام، طی 4 ماه گذشته قیمت فرش حدود 400 هزار تومان گران شده و همین سبب شده مردم که از خرید مایحتاج روزانه خود عاجزند از خرید فرش نیز چشم‌پوشی کنند و الان تمام راسته فرش فروشان بازار ارومیه دچار ضرر شده است، و حتی دو نفر از همکاران مغازه دار  نیز مغازه خود را تعطیل کرده اند.

دست چین در صنعت فرش ایران

وی افزود: نخ‌های فرش از کشور چین خریداری می‌شوند و با افزایش قیمت ارز، نخ نیز گران و به تبع آن فرش هم افزایش قیمت داشته است.

علی نعمتی، پسر جوانی که در مغازه مسگری پدرش مشغول است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم و وضعیت بازار فروش ظروف مسی ابراز کرد: هیچ فروشی نداریم، تنها هزینه رفت‌وآمد و غذا را از جیبمان پرداخت می‌کنیم، زمانی که اجاره بها، کرایه تاکسی و اقلام اساسی با چنین افرایش قیمتی روبه رو شده اند واقعا چطور زندگی کنیم؟

وی گفت: من با داشتن مغازه پدری نمی‌توانم امرار و معاش کنم دیگران و مخصوصاً مستاجرها چه شرایطی دارند خدا داند، نمی‌دانم دولت چرا این وضعیت را می‌بیند و کاری برای مردم انجام نمی‌دهد.

نعمتی افزود: در نزدیکی مغازه، پیرمردی بود که اقلام خریداری مردم را با خود تا درب ماشین حمل می‌کرد و دستمزد ناقابلی گرفته و به قولی صورتش را باسیلی سرخ می‌کرد، از وقتی بازار به این وضعیت دچار شد، این مرد نیز بیکار شد تا اینکه یک هفنه پیش باخبر شدیم به سبب داشتن بیماری و ناتوانی در خرید دارو فوت کرده است.

وی گفت: پیرمرد دفترچه بیمه سلامت داشت و دلش خوش بود اما نمی‌دانم چرا این دفترچه ها هیچ جا کاربردی ندارد و نداشتن پول و بیمه به راحتی سبب مرگ این مرد شد. کاش مسئولین و دولت ببینند و چاره‌ای بیندیشند.

نعمتی تصریح کرد: به نظرم بسیاری از مردم و جوانان از زندگی نا امید شده‌اند چون تحمل این شرایط خیلی دشوار است، فکر نمیکنم در این شرایط فردی بخواهد و بتواند ظرف مسی که افزایش قیمت 3 برابری داشته را خریداری کند.

گزارش: نرگس آقازاده

انتهای پیام/ش

نظر شما