شناسهٔ خبر: 26824963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کدام شهر، کدام دانشگاه؟

دانشگاه آزاد شیروان؛ باشگاهی برای پژوهشگران جوان و نخبه/ تمامی دانشجویان دختر می‌توانند از خوابگاه استفاده کنند

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در سال ۱۳۶۶ با سه رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی، الهیات و جغرافیا راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-حسین اکبری؛* داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند. دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند. خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.

 

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در سال ۱۳۶۶ با سه رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ادبیات فارسی، الهیات و جغرافیا راه اندازی شد. خرداد ۱۳۶۹ با تحویل زمینی به مساحت ۲۸۱۷۳ از اداره اوقاف و امور خیریه عملیات ساخت فاز اول ساختمان آموزشی واحد با مساحت حدود ۲۶۰۰ متر مربع آغاز شد و آبان سال ۱۳۷۱ به بهره‌ برداری رسید.

واحد شیروان با دارا بودن ۷۵۰۰ متر مربع فضای آموزشی، ۲۱۰۰ متر مربع خوابگاه و ۲۵۰۰ متر مربع آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۶۰ هکتار مزرعه آموزشی و تحقیقاتی و ۲۵۶۰ متر مربع اعیان مجتمع ورزشی و ۸۰۰۰ متر مربع عرصه آن، آماده ارائه خدمات و پذیرش دانشجویان مشتاق به تحصیل است.

امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و دستگاه‌های مدرن و برگرفته از آخرین تکنولوژی‌های دنیا در‌های دانش را به‌سوی دانشجویان علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش گشوده است؛ به‌طور مثال در بخش تحصیلات تکمیلی کشاورزی وجود دستگاه‌هایی همچون کروماتوگرافی گازی و مایع، الایزاریدر، میکروسکوپ پیشرفته فلورسانس و... راه را برای نگارش مقالات معتبر علمی فراهم کرده است.


۴ رشته تحصیلی جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، ادبیات فارسی، مهندسی کشاورزی علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی و ادویه‌ای و مهندسی کشاورزی گرایش زراعت در مقطع دکتری، ۲۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ازجمله مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر، حسابداری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، تربیت بدنی، مدیریت بازرگانی، مهندسی کشاورزی در تمامی گرایش‌ها، فقه و حقوق اسلامی و ۵۵ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از جمله؛ پرستاری، حقوق، معماری، مهندسی عمران، گرافیک و... و ۲۳۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و ۶۷ نفر هیات علمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان را تبدیل به بزرگترین دانشگاه در شهرستان و یکی از اصلی‌ترین دانشگاه‌ها در استان کرده است.

 

این دانشگاه دارای یک خوابگاه دخترانه با 113 اتاق است که می تواند بیش از 350 دانشجو را در خود جای دهد. درواقع می توان گفت تمامی دانشجویان دختر این دانشگاه می توانند از خوابگاه استفاده کنند. همچنین باید گفت خوابگاه در داخل دانشگاه مستقر است که جزو مزیت های این خوابگاه به شمار می آید. به علاوه این خوابگاه دارای امکانات مناسب ورزشی و رفاهی برای استفاده دانشجویان است.

تشکل‌ها و کانون‌های دانشگاه آزاد شیروان
در حوزه دانشجویی فعالیت تشکل سیاسی دانشجویی فرهیختگان، پایگاه بسیج دانشجویی خواهران و برادران، ۹ کانون دانشجویی فعال از جمله هنر، دوستداران محیط زیست، هلال احمر، دادجو و... نشان از اعتماد دانشجویان به دانشگاه انتخابی آنان است.

مریم ریحانی، مدیر روابط‌عمومی واحد شیروان درخصوص فعالیت‌های دانشجویی در قالب برنامه‌هایی مانند کرسی‌های آزاد اندیشی می‌گوید: هیات‌رئیسه دانشگاه نه تن‌ها با چنین برنامه‌هایی مخالف نیست بلکه در برگزاری هرچه باشکوه‌تر چنین مراسمی استقبال و همیاری می‌کند، البته این مهم مستلزم همکاری و فعالیت بیشتر دانشجویان، تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی است که چنین مطالباتی از مسئولان داشته و برای برگزاری آن سایر دانشجویان را هم به میدان بطلبند.

افتخارات دانشگاه
انتخاب روابط عمومی برتر کشوری از سوی خبرگزاری آنا، کسب مقام اول داستان نویسی کشور، انتخاب استاد برتر کشوری در گروه معارف، رتبه ۱ کشوری آزمون کارشناسی ارشد گروه پرستاری، قهرمانان کشوری و جهانی در رشته‌های مختلف ورزشی، برگزاری چندین همایش کشوری و منطقه‌ای در زمینه‌های گوناگون، ثبت نرم افزار ارتباط جمعی وطنی به نام پروسیس از سوی عضو هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد گروه کامپیوتر، همه و همه مولود تلاش هماهنگ استادان، کارکنان و دانشجویان این واحد دانشگاهیست.

Image result for ‫تصاویر دانشگاه آزاد شیروان‬‎


امروزه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان نخستین واحد دانشگاهی استان خراسان شمالی است که با داشتن ۸۲ رشته مقطع تحصیلی، رتبه نخست تحصیلات تکمیلی را بین موسسات آموزش عالی شهرستان دارد و در واقع به عنوان یکی از سند‌های افتخار آموزش عالی کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در شیروان به حساب می‌آید. تا کنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل داده است.

امکانات ورزشی
مجتمع ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به اجارۀ سالن‌های ورزشی و نیز فراهم کردن امکانات تفریحی – ورزشی برای خانوادۀ بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و کسب درآمد غیرشهریه‌ای نیمه شهریور ۹۴ و با حضور نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی و رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی کلنگ زنی شده با وجود کمبود‌های مالی شدید در آبان سال جاری به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع ۸ هزار مترمربع مساحت دارد که ۲ هزار و ۵۶۰ مترمربع آن مربوط به یک سالن چند منظوره است و دو سالن جانبی نیز در کنار آن ساخته می‌شود.

این سالن ورزشی چند منظوره، بسیار مجهز و برای رشته‌های ورزشی فوتسال، بسکتبال، والیبال و نیز دیواره صخره نوردی، دارای رخت‌کن مجزا برای داوران و شرکت کنندگان در مسابقه، با سکوی ۵۰۰ نفره تماشاچی و مساحت ۱۳۰۰مترمربع بوده که دارای ساختمان الحاقی در دوطبقه با در نظر گرفتن سالن‌های مربوط به کشتی، ورزش‌های رزمی و سالن چند منظوره دیگر برای بدن‌سازی و تنیس است که در مجموع مساحت کل سالن‌ها ۲۵۶۰ مترمربع خواهد بود.



مرکزی برای آموزش‌های کاربردی تخصصی در زمانی کوتاه
یکی از مسائلی که بسیاری از مراکز دانشگاهی به‌خصوص واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در پی آن هستند، درآمدزایی از توانایی‌ها و امکانات‌شان است تا بتوانند از این طریق هزینه‌های خود را پوشش دهند. در این بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان با مبنا قرار دادن نیاز‌های جامعه دست به ایجاد مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت کاربردی تخصصی زده است که موجب کسب درآمد غیرشهریه‌ای در این واحد شده است.

 

مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت تخصصی - کاربردی واحد شیروان شامل ۱۲ بخش و دپارتمان است که کالج زبان انگلیسی، دوره‌های آموزشی مربوط به کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار، هنر و اوقات فراغت، کلاس‌های آمادگی المپیاد‌ها و تیزهوشان، کلاس‌های آمادگی کنکور برای مقاطع ارشد و دکتری، دپارتمان حسابداری، کلاس‌های آموزشی در زمینه رشته کشاورزی، آموزش نرم‌افزار‌های رشته مهندسی عمران و آب و فاضلاب، آموزش نرم‌افزار‌های مهندسی کامپیوتر، حقوق، برگزاری دوره‌های ورزشی و مشاوره تحصیلی از ابتدایی تا کنکور را شامل می‌شود.

Image result for ‫تصاویر دانشگاه آزاد شیروان‬‎


باشگاهی برای پژوهشگران جوان و نخبه
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد شیروان، تا کنون موفق به کسب مقام فعال‌ترین دفتر باشگاه به مدت پنج سال متوالی در منطقه ۹ (خراسان بزرگ) و انتخاب به‌عنوان فعال‌ترین دفتر باشگاه در کشور در سال‌های ۸۴ و ۸۵ و کسب درجه دفتر بسیار فعال در سال ۸۷ شده است.

کسب مقام فعال‌ترین دفتر باشگاه پژوهشگران جوان کشور در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان، در ششمین اجلاس سراسری روسای شعب و دفاتر باشگاه در ۳۰ آذر ۱۳۸۴ واحد بندرعباس و نیز کسب مقام فعال باشگاه پژوهشگران جوان کشور در هفتمین اجلاس سراسری روسای دفاتر و شعب باشگاه پژوهشگران جوان در واحد ارسنجان درتاریخ ۶ دی ۱۳۸۵ از دیگر افتخارات این واحد است.

باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان موفق به کسب مقام دوم مسابقات بین‌المللی اختراعات در کشور مالزی از سوی آزاده عوض‌پور، عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد شیروان در سال ۱۳۸۶، کسب مقام دفتر بسیار فعال باشگاه پژوهشگران جوان کشور از سوی مجید رفیعی، رئیس باشگاه شیروان از طرف ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان در سال ۱۳۸۷، کسب مقام اول جشنواره «سایت‌های برتر مدارس هوشمند کشور» از سوی حسین کفایتی‌راد در سال ۱۳۸۶، کسب مقام دوم کشور از سوی گروه رباتیک واحد شیروان در مسابقات سراسری رباتیک شاهین‌شهر اصفهان در اسفند ۱۳۸۸ و کسب مقام اول کشوری و منطقه‌ای مسابقات ماکارونی در گرایش راندمانی شده است.

نظر شما