شناسهٔ خبر: 26824941 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برق اکسیژنِ خوزستانی‌ها؛ نقش ‌مردم در کاهش مصرف برق در فصل خرماپزان

R41468/P1361/S6,57/CT7

اگرچه برق را مایه حیات نمی‌دانند ولی امروزه برای تداوم زندگی به این انرژی فوق مهم نیاز مبرمی است تا جایی که حتی برای تامین مایه حیات نیز به انرژی برق نیاز است. در این ببین مسله صرفه‌جویی در گرمای خرماپزان خوزستان به صورت ویژه خودنمایی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، با آغاز فصل گرما کنتورهای برق بر روی دور تند افتاده‌اند و فصل جدیدی از مصرف انرژی را پدید آورده‌اند تاجایی که شاید برق از سر کنتورهای برق هم پریده وقتی خبر رکورد زدن مصرف برق در کشور اعلام شد.

اگرچه برق را مایه حیات نمی‌دانند ولی امروزه برای تداوم زندگی به این انرژی فوق مهم نیاز مبرمی است تا جایی که در خوزستان حتی برای تامین مایه حیات نیز به انرژی برق نیاز است. در این بین دو موضوع مهم شمرده می‌شود نخست تجهیز، نوسازی و به روز رسانی صنعت برق در سطح کشور و دوم مقوله صرفه‌جویی و یا به تعبیر دیگر درست مصرف کردن است.

گرچه مبحث نخست بسیار حائز اهمیت است ولی میزان اهمیت این موضوع از اهمیت مسئله صرفه‌جویی نمی‌کاهد. در همین راستا و به منظور کاهش بار مصرفی در برخی از استان‌ها ساعت کاری ادارات و بانک‌ها کاهش یافته تا فشار کمتری به شبکه برقی که شبکه‌ای سراسری است اعمال شود.

اما مسئله صرفه‌جویی در بحث اداری خلاصه نمی‌شود در این پازل دو قطعه نقش‌آفرین دیگر با عنوان صنعت و مردم وجود دارد. توضیح درباره قطعات این پازل در قالب یک گزارش نمی‌گنجد بنابراین صرفا به نقش‌آفرینی مردم در کمک به موضوع کاهش بار مصرفی با هدف گذراندن این فصل گرم و طاقت‌فرسا آن هم با کمترین قطعی برق پرداخته خواهد شد.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

محمد قنواتی یکی از فعالان حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: در زمینه پررنگ‌تر شدن نقش مردم در راستای صرفه‌جویی در مصرف برق می‌بایست اقداماتی نخست توسط دولت و سپس توسط مردم انجام شود به این صورت که به طور مثال دولت با ارائه تجهیزات لازم برای صرفه‌جویی از جمله توزیع لامپ‌های کم‌مصرف با نازل‌ترین قیمت و عرضه کالاهایی با مصرف انرژی کم در جهت همراه کردن مردم در پروسه کاهش بار مصرفی گام بردارد.

وی می‌افزاید: در این میان نباید از موضوع مهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر غافل شد به عنوان نمونه دولت با ارائه تسهیلات ویژه و البته جذاب، مردم را به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله استفاده از پنل‌های خورشیدی تشویق کند و سوق دهد  این اقدام اگرچه زمان‌بر است ولی در صورت استقبال مردم، چشم‌انداز خوبی در جهت کاهش بخشی از بار مصرفی برق منازل بر روی شبکه توزیع برق خواهد داشت.

قنواتی ادامه‌می‌دهد: مرحله بعد آگاهی‌بخشی مردم در این راستا است که باید در جریان باشند اگر جریان برق قطع شود چه آسیبی به اقتصاد کشور و هم‌وطنانمان در مناطق گرمسیر زده خواهد شد حتی می‌توان به موضوع آگاهی بخشی مردم در جهت اثرات مثبت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیز پرداخت.

وی بیان می‌کند: با همه این تفاصیل آنچه که این مباحث را محقق می‌سازد همراهی مردم خواهد بود. مردم که همواره برای دفاع از کشورشان در تمام عرصه‌ها حضور دارند بی‌شک اگر مراحل عنوان شده به درستی طی شود، آنها نیز پای کار آمده و نقششان را در بهترین حالت اجرا خواهند کرد.

"برق " اکسیژنِ خوزستانی‌ها

علیرضا شکرخدایی مدیر روابط عمومی توزیع برق کلانشهر اهواز می‌گوید: باتوجه به شرایط خشکسالی بوجود آمده از شهروندان محترم تقاضا داریم در مصرف برق ما را یاری کنند تا شاهد قطع برق نباشیم از این رو اگر هر مشترک در استان خوزستان فقط یکب لامپ 100 وات را خاموش کند معادل ساخت یک نیروگاه 180 مگاواتی صرفه جویی خواهد شد حال اگر این همکاری مضاعف شود دیگر شاهد قطع برق نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه برق برای خوزستانی‌ها حکم اکسیژن را دارد، تاکید می‌کند: ما هرگز شهروندان را منع مصرف نکرده و نخواهیم کرد بلکه تمام سخن ما خدمتگذاران صنعت برق، صحیح، مناسب، متناسب و به اندازه مصرف کردن است.

شکرخدایی توضیح می‌دهد: باید به زمان توجه کنیم، ساعت‌های اولیه صبح بهترین زمان برای استفاده از وسایل پرمصرف است. به طور مثال ما از شهروندان می‌خواهیم که در ساعت پیک یا اوج مصرف لوازم غیر ضروری را وارد مدار نکنند، منظور ما از غیر ضروری وسایل الکتریکی و الکترونیکی مانند لباسشویی است.

وی در ادامه  می‌افزاید: ساعت 13 تا 17 که ما شاهد دمای هوای بالای 60 و 70 درجه زیر نور آفتاب هستیم لباسشویی جز اولویت اصلی ما نباید باشد و سعی کنیم برنامه ریزی کار خود را طوری تنظیم کنیم که در این ساعات لوازم این چنینی را در برنامه قرار ندهیم تا شبکه بار اصلی خود را در این ساعت گرم و سخت کاری روز به لوازم سرمایشی مانند کولرگازی، یخچال، فریز و لوازم الکترونیکی کم مصرف اختصاص دهد. با این اقدام بسیار راحت و موثر آسایش و رفاه همه مردم در گرمترین زمان روز بهم نخواهد خورد.

همکاری دولت و ملت در کاهش مصرف برق

به گزارش تسنیم، در خوزستان تعبیری تحت عنوان "خرما پزان" وجود دارد و این تعبیر بدان معنا است که با آغاز فصل تابستان و اوج گرفتن گرما، دمای هوا به قدری بالا می‌رود که محصولات درخت نخل به نوعی پخته و به خرما تبدیل می‌شوند. لفظ خرماپزان به طور معمول اوج گرما را می‌رساند.

این روزها در خوزستان مردم هر روز شاهد دماهای خرماپزانی هستند تا جایی که زندگی بدون سیستم‌های سرمایشی را غیرممکن شده است؛ با این حال هر از گاهی شاهد قطعی برق در برخی از مناطق هستیم که کام مردم را در فصل رسیدن خرمای شیرین، حسابی تلخ کرده است.

اگرچه از رئیس دولت انتظار می‌رود همانگونه که در ایام انتخابات از تخصیص 23 هزار میلیارد تومان برای 5 بخش زیربنایی خوزستان از جمله تجهیز، نوسازی و بهسازی خطوط انتقال آب سخن گفت به آن نیز التزام عملی کافی و جامعی داشته باشد ولی خوزستانی‌ها نیز می‌توانند با عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات پیک مصرف برق( در تابستان بین ساعات 19 تا 23 است) و انجام یکسری از اقدامات در جهت کاهش بار مصرفی برق در کاهش خاموشی‌ها کمک‌کننده باشند گرچه تا کنون این استان توانسته با همراهی مردم رتبه نخست صرفه‌جویی در مصرف برق را در سطح کشور کسب کند از این رو امید است این روند پسندیده تا پایان فصل گرما ادامه یابد.

گزارش از فاطمه طاهری

انتهای پیام/ش

نظر شما