شناسهٔ خبر: 26824850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سهم اندک بانک‌ها در چرخش چرخ توسعه چهارمحال و بختیاری

R41350/P1361/S6,54/CT7

این روزها جای خالی و سهم اندک بانک‌ها در چرخش‌ چرخ توسعه استان به شدت مشهود است و این غفلت بزرگی است که از سوی بانک‌ها انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازشهرکرد، این روزها جای خالی و سهم اندک بانک‌ها در چرخش‌ چرخ توسعه استان به شدت مشهود است‌. از سویی مسئولان‌ استانی متفقند‌‌ که معضل بزرگ پیش‌ روی استان درصد بالای بیکاری است و از سویی راه حل مورد اتفاق همه جهت‌ برون‌ رفت از این مشکل‌ اقتصادی تمرکز بر بخش خصوصی است و البته مسلم‌ است که ارائه تسهیلات مناسب به این‌ بخش موتور محرکه، کارآفرینی بخش‌ خصوصی خواهد‌ بود.

پس از مدت‌ها تلاش بخش خصوصی به بازار صنعت و اقتصاد ورود کرده تا شاید بتواند برای رفع مشکلات استان کمکی به دولت کند و طرح‌های خودشان را پیشنهاد دادند و کارگروه‌های مختلف در بررسی این طرح‌ها آن‌ها را از لحاظ اقتصادی و فنی تأیید کردند اما برای دریافت تسهیلات که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند دچار مشکل می‌شوند و بانک‌ها گویا نمی‌خواهند همکاری کنند تا استانمان از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند و سخت‌گیری بانک‌های عامل مهم‌ترین مشکل جذب تسهیلات ایجاد اشتغال در استان است.

با توجه به این‌که دولت توان استخدام خیل عظیم جوانان بیکار را در دستگاه‌های دولتی ندارد باید از فرصت جذب تسهیلات ایجاد اشتغال در استان نهایت استفاده را برد و با ارائه طرح‌های مناسب، تسهیلات خوبی برای ایجاد اشتغال جذب کرد که این مهم تلاش و دلسوزی مسئولان مربوطه و همکاری بانک‌ها را می‌طلبد.

تعطیلی بانک‌ها بهتر از کار کردن آن‌هاست

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم جذب تسهیلات بخش اشتغال روستاییان و عشایر استان بیان کرد: استاندار مشکلات این حوزه را بیان کردند اما بیان مشکلات که دردی را دوا نمی‌کند.

نوریان با اشاره به عملکرد ضعیف بانک‌های استان خاطرنشان کرد: با گزارشاتی که از بانک‌های شنیده می‌شود اگر این مراکز تعطیل شوند بهتر است

وی تصریح کرد: بیش از 300 طرح در این حوزه تصویب شده که تازه بانک می‌گوید طرح‌ها در دست بررسی است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس ادامه داد: وقتی 28 پرونده در این حوزه تشکیل شده نشان دهنده این است که در این حوزه ما مشکل داریم.

پرداخت تنها یک درصد از تسهیلات عشایری‌ و روستایی توسط بانک‌ها

حفیظ‌الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به عملکرد بسیار ضعیف بانک‌های استان اظهار داشت: متاسفانه عملکرد بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات بسیار ضعیف است و در سایر استان‌ها تاکنون 30 درصد تسهیلات پرداخت شده در صورتی که در استان ما تنها یک درصد پرداخت شده است.

وی افزود: تا تاریخ 14 تیرماه 266 میلیارد و 816 میلیون تومان طرح به بانک‌ها معرفی شده و اگر نسبت به سایر بانک‌ها در استان‌های دیگر بخواهیم قیاس کنیم باید تاکنون بیش از 80 میلیارد تومان آن را پرداخت می‌کردیم اما به گفته بانک‌ها تنها 21 میلیارد تومان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تاکنون 160 میلیارد تومان طرح کشاورزی، 9 میلیارد و 330 میلیون تومان طرح راهداری و حمل و نقل، 57 میلیارد و 303 میلیون تومان صنعت، معدن و تجارت، 32 میلیارد و 118 میلیون تومان میراث فرهنگی و 7 میلیارد و 926 میلیون تومان سایر طرح‌ها بوده که بانک‌ها معرفی شده است.

فاضلی خاطرنشان کرد: متأسفانه کم‌کاری و سخت‌گیری بانک‌ها و عدم توجه به دستورالعمل‌های اجرایی و تکیه بر آئین‌نامه‌های داخلی بانک از مهم‌ترین دلایل عدم پرداخت تسهیلات بانکی است.

وی گفت: ما 4 بانک در بخش روستایی و عشایری داریم که تسهیلات را پرداخت می‌کنند که به بانک کشاورزی 141 میلیارد تومان طرح معرفی که تاکنون تنها 17 میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده، بانک توسعه تعاون 61 میلیارد و 145 میلیون طرح معرفی که تنها 820 میلیون تومان پرداخت، پست بانک 42 میلیارد و 853 میلیون تومان معرفی که یک میلیارد و 235 میلیون تومان پرداخت و صندوق کارآفرینی امید 21 میلیارد و 565 میلیون تومان طرح معرفی که یک میلیارد و 155 میلیون تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بانک‌ها اصلا عملکرد خوبی ندارد و ضعیف عمل می‌کنند.

انتهای پیام/ش

نظر شما