شناسهٔ خبر: 26824728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود

R41347/P1361/S6,1188/CT2

معاون مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان گفت: جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، حوزه علمیه خراسان دارای بخش‌های متفاوتی است که یکی از این بخش‌ها با عنوان مرکز خدمات حوزه یاد می‌شود؛ این مرکز در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان، اعم از ایرانی و غیرایرانی، برادران و خواهران، و دانش‌پژوهان شیعه و سنی است و به امر مقام معظم رهبری در سال 1370 تاسیس شد.

به منظور بررسی فعالیت‌های این بخش از حوزه علمیه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی با حجت‌الاسلام محمد اسماعیلیان، معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان رضوی به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح ٖآن به شرح زیر است:

تسنیم: در زمینه نحوه فعالیت مرکز خدمات حوزه علمیه توضیح دهید و اینکه این فعالیت‌ها در چه بخش‌ها و رده‌‌هایی ارائه می‌شود.

اسماعیلیان: مرکز خدمات حوزه علمیه فراگیرترین دستگاه حوزوی در زمینه پشتیبانی، بیمه و معیشت خانواده طلاب است. ما در مرکز خدمات حوزه به مسائل مربوط به طلاب و خانواده و فرزندان آنها رسیدگی می‌کنیم و اقدامات فرهنگی و تدریس علمی حوزه توسط مرکز مدیریت است.

تسنیم: مرکز خدمات حوزه چه اقدامات و برنامه‌های اجرایی را در این راستا انجام می‌دهد؟

اسماعیلیان: مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان در راستای اجرای برنامه‌های ابلاغی و بومی خود در استان اقدامات و فعالیت‌های متفاوتی انجام می‌دهد.یک موضوع بحث شناسایی، تقدیر و برگزاری جشنواره ممتازین تحصیلی و استعدادهای برتر است؛ فرزندان طلاب که در مقاطع مختلف جزو نفرات ممتاز و استعداد برتر هستند شناسایی و با برنامه‌های خاص از آنها تقدیر می‌شود.

ما با این رویکرد موفق شدیم تعداد افراد ممتاز تحصیلی و استعداد برتر را 10 تا 15 درصد افزایش دهیم. ممتازین تحصیلی که شناسایی می‌شوند برای آنها برنامه ویژه برگزار و حتی گاهی در داخل همین ممتازین تحصیلی افرادی که در عرصه‌های دیگر همانند ورزش، حافظ قرآن یا نهج‌البلاغه نخبه هستند کشف و رشد می‌یابند. بنابراین اقدام شناسایی و تقدیر از ممتازین تحصیلی علاوه بر افزایش استعدادهای درخشان منجر به کشف نخبه‌ها شده است.تعداد ممتازین تحصیلی در سال 95 بیش از سه هزار و 600 و در سال 96 نیز بیش از چهار هزار و 100 نفر بوده که آمار رو به رشد و ایجاد انگیزه در خانواده‌ها است.

تسنیم: در حوزه فعالیت‌های ورزشی طلاب چه میزان ورود پیدا کرده‌اید؟

اسماعیلیان: به منظور گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین طلاب به حوزه ورزش ورود پیدا کردیم و در رشته‌های مختلف ورزشی برای خانواده طلاب مسابقات برگزار می‌کنیم.یکی از اصلی‌ترین مسابقات ورزشی ما با عنوان جام فجر هر ساله در دهه مبارک فجر و در رشته‌های کاراته، تیراندازی، شنا، فوتبال، دارت، فوتسال و تنیس روی میز برگزار می‌شود.

سال گذشته 480 نفر در این مسابقات شرکت کردند که 80 نفر صاحب رتبه‌های اول تا سوم شدند. به غیر از بحث مسابقات ورزشی در زمینه گسترش فعالیت‌های ورزشی در بین خانواده طلاب، کلاس‌های ورزشی برگزار می‌کنیم.

تسنیم: فعالیت‌های آموزشی حوزه در بخش مرکز خدمات چگونه است و چه برنامه‌هایی تاکنون اجرا کرده‌اید؟

اسماعیلیان: یکی از مهم‌ترین مسائلی که خانواده طلاب این روزها با آن مواجه هستند بحث تربیت فرزندان است که مرکز خدمات با برگزاری کلاس‌های آموزشی با عنوان تربیت فطری فرزندان سعی در حل این مشکل دارد. سال گذشته در این دوره‌ها 200 نفر از همسران طلاب شرکت کردند که اقدامی بسیار مفید تلقی می‌شود.

البته دوره‌های آموزشی مختلفی با موضوع قرآنی در زمینه‌های صوت، لحن، روخوانی و حفظ داریم.یکی دیگر از همایش‌های آموزشی ما در بین طلاب، همایش نومزدوجان با رویکرد آموزش خانواده و جلوگیری از طلاق است. متاسفانه با افزایش آمار طلاق در جامعه به واسطه وجود شبکه‌های اجتماعی و تغییر سبک زندگی درصدد اجرایی برنامه‌هایی از این دست قبل و بعد از ازواج به صورت جدی و مداوم هستیم.

همایش دیگری نیز با عنوان پیوند آسمانی برای مزدوجین داریم که در سال گذشته حدود هزار و 540 نفر در این برنامه شرکت کردند.

تسنیم: فعالیت حوزه علمیه را در زمینه اقتصاد مقاومتی شرح دهید. برنامه‌های شاخص و محوری در این حوزه چه بوده است؟

اسماعیلیان: مرکز خدمات حوزه در زمینه اقتصاد مقاومتی پیش قدم شده و برای توانمندسازی خانواده طلاب و فرزندان، دوره‌های مهارتی را برگزار می‌کند؛ در این راستا مشاوره شغلی برای توانمندسازی و ارتقاء سطح مهارتی خانواده‌ها در زمینه انتخاب شغل جزو برنامه‌هایی است که به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال دوره‌های مهارت‌آموزی فنی در مشهد 500 نفر شرکت کننده داشت.

به هر میزان که طلاب و روحانیون در عرصه فعالیت فرهنگی و تبلیغی خود موفق‌تر باشند به همان میزان خیلی از هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد.
بهترین راه حل برای کاهش این قضایا، پیشگیری است و باید بتوانیم از طریق سرمایه‌های اجتماعی که تاثیرگذاری زیادی در اکثر اقشار جامعه دارند بهره بگیریم. باید این فرصت و امکان را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.حوزه علمیه این ظرفیت را دارد که با هدایت نخبه‌ها و تقویت سرمایه‌های اجتماعی نقش حداکثری بر تمام اقشار جامعه داشته باشد.

تسنیم: چه تعداد طلاب و بانوی طلاب تحت پوشش برنامه‌های شما قرار دارند؟

اسماعیلیان: در مرکز خدمات حوزه علمیه، متولی طلاب خواهر و برادر و همسران و فرززندان آنها هستیم. در حال حاضر حدود 20 هزار طلبه متاهل و مجرد تحت پوشش داریم. از این تعداد سه هزار طلبه خواهر و 300 طلبه غیرایرانی تحت پوشش داریم.در حوزه طلاب غیرایرانی رویکرد این است که بعد از فارغ‌التحصیلی برای انجام امور فرهنگی و تبلیغی به کشور خود بازگردند اما در مواقعی به دلیل انجام امور علمی و تحصیلی و یا عدم امنیت در کشور خودشان در ایران می‌مانند.

انتهای پیام/ش

نظر شما