شناسهٔ خبر: 26824437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

جوان نخبه و کارآفرین شیرازی:

اختراعاتم درون کشور جدی گرفته نشد/ راه حل مشکلات ایران خارج از مرزها نیست/ جامعه مملو از باسوادان فاقد مهارت است!/ پیوند صنعت و دانشگاه ضرورت دارد

صاحب‌خبر -

اختراعاتم درون کشور جدی گرفته نشد/ راه حل مشکلات ایران خارج از مرزها نیست/ جامعه مملو از باسوادان فاقد مهارت است!/ پیوند صنعت و دانشگاه ضرورت داردبه گزارش شیرازه، امروز اصحاب رسانه با حضور در مجتمع آموزشی امیرکبیر یک نشست خبری کمی متفاوت را تجربه کردند. اولین تفاوت اقدام تحسین‌برانگیز میزبان بود که جلسه را با قرائت سوره حمد با صوتی خوش آغاز کرد. دیوار مملو از گواهینامه‌ها و مدارک بین‌المللی و داخلی نشان از موفقیت‌های افتخارآفرین میزبان داشت.

امیر پرورش، جوان نخبه و کارآفرین شیرازی سخنانش را با گریزی به مشکلات سخت دوران کودکی و نمرات کم در مقاطع مختلف تحصیلی آغاز کرد و گفت: محیط زندگی من جرم‌خیز بود و برای یک کودک مناسب نبود، بخاطر پایین بودن معدلم همیشه برای ثبت‌نام در مقاطع تحصیلی مختلف نیاز به ضمانت و پادرمیانی کسی داشتم.

پرورش از مهندس بهبود، مدیر هنرستانی که ضمانت کرد تا وی در آنجا تحصیل کند به نیکی یاد کرد و ضمن قدردانی از او ادامه داد: نقطه عطف زندگی من ورود به هنرستان و فراگیری مهارتی بود که زمینه‌ساز ورودم به دانشگاه فنی‌حرفه‌ای شهید باهنر شیراز شد که در این دانشگاه من خودم را یافتم و شخصیت کنونی‌ام شکل گرفت.

پویایی اقتصادی در گرو برخورداری از نظام آموزشی پویا است

وی که کارشناسی الکترونیک خود را در دانشگاه شیراز گذرانده و در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده است، گفت: اگر به کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین سرمایه‌گذاری را برای نظام آموزشی خود کرده‌اند و برترین نظام‌های آموزشی را داشته‌اند؛ پویایی اقتصاد در گرو برخورداری از نظام آموزشی پویا است .

پروش لزوم توجه به مهارت و کسب آن را راهکاری برای قدم گذاشتن در مسیر آینده‌ی درخشان سرزمینش عنوان و اظهار کرد: راهکار داشتن نظام آموزشی پویا و تاثیرگذار، مهارت آموزی است، اگر جوانی مهارت داشته باشد بی‌تردید هیچ زمانی بیکار نخواهد ماند .

وی با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای نظام آموزشی ایران گفت: اگر حوزه‌ی آموزش یکپارچه شده و پیوندی محکم با عرصه‌ی صنعت و کار و تولید داشته باشد، بی‌تردید موفق خواهیم بود .

پروش به انحراف ایده دانشگاه در کنار صنعت اشاره و اضافه کرد: در دنیا دانشگاه براساس نیاز جامعه و خصوصا صنایع مختلف، نیروی انسانی دارای مهارت تربیت می‌کند اما در کشور ما حتی مراکز صنعتی و کارخانه‌ها به سمت راه‌اندازی دانشگاه‌هایی می‌روند که در آنها تخصص مورد نیاز خودشان را هم تربیت نمی‌کنند !

جامعه مملو از فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت است

وی با تاکید براینکه باور داشتن توانمندی‌ها و داشته‌های جامعه خصوصا در زمینه‌ی نیروی انسانی توانمند، دارای اهمیتی فزاینده است، گفت: امروز اغلب فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران جوانانی خوش‌تیپ، با سواد، خوش اخلاق، مدرک به دست اما فاقد مهارت هستند !

این جوان نخبه‌ی ایرانی با بیان این که پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان در اهداف خود برای حمایت از جوانان دارای ایده و خلاقیت موفق عمل نکرده‌اند، گفت: یکی از مشکلات ما نگاه مدیران دولتی به بخش خصوصی است .

مشاور استاندار فارس با بیان اینکه بخش دولتی بخش خصوصی را رقیب خود می‌داند و گفت: اعتقاد دارم که بخش خصوصی نیاز به کمک بخش دولتی ندارد، نیاز بخش خصوصی این است که کاری به کارش نداشته باشند !

باید از خود بطلبیم هرآنچه که می‌خواهیم

جوان کارآفرین شیرازی که موفق به ثبت 5 اختراع جهانی شده است؛ اعتقاد دارد راه حل مشکلات ایران خصوصا در بعد اقتصادی، خارج از مرزهای کشور نیست بلکه در عزم و اراده‌ی تمام مردم خصوصا جوانان باید آن را جست .

وی که خود و دست‌آوردهایش را مثالی بارز از تمام آنچه ایران و ایرانی می‌تواند کسب کند می‌داند، گفت: باید از خود بطلبیم هرآنچه که می‌خواهیم.

رئیس مرکز مهارت آموزی امیرکبیر که بیش از 200 نفر پرسنل را در 35 نقطه از فارس مدیریت می‌کند، گفت: اولین اختراعم را سال 2014 ثبت کردم، اختراعی که مانند اختراعات بعدی درون کشور جدی گرفته نشد اما بعد از دریافت گواهینامه‌ی ثبت جهانی، آن را فروختم و همان بخشی از سرمایه‌ام برای اجرای ایده‌هایم شد .

پرورش اختراعاتش را در زمینه‌ی افزایش سطح کارآیی باطری اتومبیل، سیستم جلوگیری از تصویربرداری، تولید آب از هوا، راهکاری برای افزایش 3 برابری رشد گیاه و گرم کردن آب بدون استفاده از انرژی‌های الکتریکی و ... معرفی و خاطرنشان کرد: امروز آنچه اهمیت دارد اختراعات من نیست بلکه حضور پرورش‌های فراوان در گوشه گوشه‌ی ایران است که برای یافتن این استعدادها باید مهارت آموزی را جدی گرفت .

وی با بیان اینکه تا امروز بخشی از ایده‌هایش تحقق پیدا کرده است، راه‌اندازی مرکز مهارت آموزی امیرکبیر را با فراگیری 30 رشته‌ی مهارتی، یکی از ایده‌های مهمش دانست و گفت: یکی از راه‌های رسیدن به آرامش کمک به دیگران است و تلاش می‌کنم هرجا استعدادی باشد برای شکوفایی آن کمک کنم.

سرمایه‌گذاری 40میلیارد تومانی در فارس

پرورش با بیان اینکه بیش از 3 هزار مهارت آموز در شعبه‌های مختلف آموزشگاه امیرکبیر مشغول به کسب مهارت در رشته‌های مختلف هستند، گفت: برای ایجاد این زمینه‌ی کسب مهارت بیش از 40 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری انجام شده است .

سفیر فنی و حرفه‌ای ایران، یکی از مشکلات کشور را نداشتن روحیه‌ی کار تیمی دانست و گفت: کلمه کارآفرین اشتباه است و ما باید هم‌آفرین باشیم؛ ما امروز بیش از هر زمان نیازمند تیم‌های دارای مهارت هستیم و احتیاج به قهرمانان تیمی داریم؛ امروز نیاز داریم که کمپی را برای جوانان و نوجوانان با استعداد ایجاد کرده و با استفاده از روش‌های استاندارد برای رشد و پویایی آنان بسترسازی کنیم .

جوان نخبه شیرازی که با عشق و عرق از ایران سخن می‌گوید و آرزوی دستیابی به جایزه نوبل را در سر دارد، گفت: برای اخذ نوبل تلاش می‌کنم اما به هرقیمتی حاضر نیستم آن را به دست آورم؛ از بسیاری از کشورهای دنیا دعوتنامه دارم اما گمشده من در این خاک است و جهانی فکر و محلی عمل می‌کنم؛ من در این آب و خاک می‌توانم به شکوفایی انسانی برسم.

وی که موفقیت‌های خود را حاصل امید، ایمان و پشتکار می‌داند و عاشق خدای حضرت یوسف(ع) و نسبت به الطاف او امیدوار است در پایان به جوانان توصیه کرد که با تلاش امیدوارانه برای کسب مهارت‌های مختلف و حل مشکلات کشور هم‌افزایی تیمی داشته باشند.

انتهای پیام/


نظر شما