شناسهٔ خبر: 26824054 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توصیه‌های هلال احمر برای کاهش حوادث در کوهستان/ امدادرسانی به ۱۰۳۹ تن در کوهستان طی ۳ ماه نخست

معاون سازمان عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: با آغاز فصل تابستان آمار حوادث در کوهستان‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

توصیه های هلال احمر برای کاهش حوادث در کوهستان/ امداد رسانی به 1039 تن در کوهستان طی سه ماه نخست

 شاهین فتحی معاون سازمان عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با آغاز فصل تابستان به ویژه در ماه‌های اخیر(مرداد و شهریور ماه) آمار حوادث در کوهستان‌ها افزایش پیدا می‌کند که یکی از مشکلات اصلی در پیدایش این حوادث نداشتن دقت کافی در تجهیزات است؛ برخی از افراد تصمیم می‌گیرند در این فصل با لباس و کفش نامناسب به کوهنوردی روند که همین موضوع باعث بروز حوادث متعدد همچون پرت شدن از ارتفاع، سر خوردن و غیره می‌شود.

وی با اشاره به ماموریت‌های امداد و نجات در مناطق کوهستانی طی سه ماه نخست سال 1397 اعلام کرد: طی سه ماه نخست سال جاری، 638 مورد(5 درصد از کل ماموریت‌های امداد و نجات) در ارتفاعات کوهستانی سراسر کشور انجام شد که طی آن به یک هزار و 39 نفر از کوهنوردان مصدوم و حادثه دیده امدادرسانی شد.

بیشتر بخوانید: برای رهایی از گرمازدگی چه کنیم؟ 

فتحی در ادامه عنوان کرد: در این امدادرسانی‌ها 793 نفر از کوهنوردان گرفتار به مناطق امن و 178 نفر نیز برای ادامه روند درمان به مراکز درمانی منتقل شدند و 68 نفر نیز خدمات سرپایی دریافت کردند.

معاون سازمان عملیات امداد و نجات گفت: در این راستا کوهنوردان مفقودی در ارتفاعات با 43 درصد، کوهنوردان سقوط کرده از ارتفاعات با 42 درصد، بیماران گرفتار در ارتفاعات کوهستانی با 6 درصد و سایر حوادث مرتبط با کوهستان با 9 درصد از خدمات رسانی گروه‌های امداد و نجات کوهستان هلال احمر بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد:  بیشترین ماموریت‌های امداد و نجات کوهستان در ارتفاعات استان‌های تهران با 57 مورد، مازندران با 56 مورد و فارس با 48 مورد ثبت و گزارش شده است. همچنین در ارتفاعات کوه‌ها در کلکچال( شمیرانات) با 19 مورد، عون بن علی در تبریز و عظیمیه در کرج با 14 مورد و ظاق بستان در کرمانشاه با 11 مورد بیشترین فعالیت امدادی را داشته‌اند.

توصیه‌های جعیت هلال احمر برای کاهش حوادث در ارتفاعات

فتحی به دلیل افزایش آمار حوادث در مناطق کوهستانی توصیه‌هایی به افراد و کوهنوردان که قصد رفتن و صعود به ارتفاعات را دارند کرد و گفت: 60 پایگاه امداد ونجات در مناطق کوهستانی وجود دارد که نیروهای امدادی متخصص برای امدادرسانی در آن مستقر هستند و افراد می‌توانند قبل از صعود با مراجعه به این پایگاه‌ها از اطلاعات منطقه و اوضاع جغرافیایی آن اطلاعات کسب کنند.

بیشتر بخوانید: توصیه‌های هلال احمر برای نجات فرد در حال غرق شدن

او با بیان اینکه صعودهای انفرادی ممکن است خطر داشته باشد، افزود: کوهنوردان سعی کنند در گروه‌های 2 تا 3 نفره به ارتفاعات صعود کنند و زمان احتمالی رفت و برگشت خود را به اطرافیان و خانواده خود اطلاع دهند و در صورت بروز اتفاق یا حادثه‌ای با شماره 112 (ندای امداد) تماس بگیرند.

فتحی تاکید کرد: کوهنوردان بهتر است به همراه خود به میزان کافی مواد غذایی کم حجم و پر کالری، آب آشامیدنی به همراه داشته باشند و از آشامیدن آب‌هایی که در کوهستان جاری است خودداری کنند، زیرا ممکن است سبب مسمومیت و ایجاد مشکلاتی برای آنان شود.

معاون سازمان عملیات امداد و نجات در نهایت گفت: برای کاهش و جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی توصیه می‌شود که از لباس‌های رنگ روشن و آستین بلند استفاده شود، بهتر است کوهنوردان در ساعت‌های آغازین صبح قبل از 4 و 5 صبح صعود کنند و کوهنوردانی که حرفه‌ای هستند و به مسیر شناخت کافی دارند، ساعات پایانی روز را برای رفتن به ارتفاعات انتخاب کنند و اگر در تاریکی گم شدند، در مکان امنی مستقر شوند تا هوا روشن شود.

انتهای پیام/

نظر شما