شناسهٔ خبر: 26823908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اعتراضات اخیر عراق رنگ خون گرفت

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق از کشته شدن 12 نفر و زخمی و بازداشت شدن به ترتیب 199 و 540 نفر دیگر در جریان اعتراضات چند روز گذشته در شهرهای جنوبی عراق خبر داد و آن را مصداق 'نقض آشکار حقوق بشر' دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ایرنا، 'علی المیرز الشمری' معاون رئیس کمیسیون عالی حقوق بشر عراق روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: تیم های رصد این کمیسیون در اطلاعات اولیه خود از اعتراضات استان جنوبی عراق این آمار را ثبت کرده اند.


وی گفت این اعتراضات حاصل طبیعی کمبود خدمات و ناتوانی دولت در تامین آن و ایجاد شغل کافی در 15 سال گذشته (پس از سقوط صدام) است اما نیروهای امنیتی آن را با 'خشونت بیش از حد' پاسخ دادند.
الشمری افزود: این ناتوانی ها سبب ناامیدی مردم از تحقق وعده هایی است که دولت های مختلف دادند با آنکه بودجه های هنگفتی نیز به همه استان ها عراق اختصاص یافته بوده است.


وی افزود: این مردم جنوب عراق بودند که برای دفاع از کشور و مبارزه با تروریست های داعشی جانفشانی های فراوان کرده و این تهدید را به خارج از مرز راندند، لذا دولت برای ادای دین خود به آنها باید به وعده های خود عمل کند و ساده ترین خواسته ها و حقوقی که مطالبه می کنند را برآورده سازد.


الشمری افزود: نیروهای امنیتی عراق با عملکرد نادرست خود و تیراندازی به معترضان، خشونت بیش از اندازه ای را علیه معترضان مسالمت جو اعمال کردند که بر پیچیدگی موضوع افزوده است.


اظهارات این مقام حقوق بشری عراق درحالی است که ستاد فرماندهی مشترک عراق پیش تر در بیانیه ای گفته بود 262 نیروی امنیتی در جریان اعتراضات اخیر در جنوب عراق زخمی شده اند.


سرتیپ 'یحیی رسول' سخنگوی رسمی ستاد فرماندهی مشترک عراق از برخورد 'بسیار حکیمانه' نیروهای امنیتی با معترضین خبر داد و بر اهمیت دنباله روی نکردن معترضان از کسانی که - به گفته او - درصدد رویارویی با نیروهای امنیتی هستند تاکید کرد.


رسول گفت نیروهای امنیتی مامورند علیه تظاهرکنندگان از تیرهای جنگی استفاده نکنند.
وی افزود: در میان نیروهای امنیتی که در جریان مقابله با خشونت های اخیر زخمی شده اند، حال شش نفر از آنها وخیم است و 30 نفر دیگر از آنها هم اکنون درحال طی دوره درمانی در بیمارستان بستری هستند.

نظر شما