شناسهٔ خبر: 26823811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رجبی در گفت‌وگو با میزان:

کرامت به معنای دوری از گناهان است/تاکید ویژه امام علی (ع) بر مهار هوای نفس

خبرگزاری میزان- کارشناس مذهبی گفت: در واقع کرامت به معنای دوری از گناهان و کرم به معنای کوچک شماردن دنیا توسط انسان است. انسان مؤمنی که از گناه کردن دوری کند، به تدریج به‌عنصر ارزشمندی دست پیدا می‌کند که می‌توان نام آن را کرامت گذاشت.

صاحب‌خبر -

کرامت به معنای دوری از گناهان است/تاکید ویژه امام علی (ع) بر مهار هوای نفسمحمدعلی رجبی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به منزلت والای دهه کرامت گفت: دهه پرفضیلت کرامت در نخستین روز از  ماه ذی‌القعده و همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود و در روز ولادت امام رضا (ع) به پایان می‌رسد. تمام ویژگی‌های خوب و شایسته‌ای را که در روابط یک و خواهر باید وجود داشته باشد را در رفتار امام هشتم (ع) و خواهر بزرگوارشان می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: براساس روایت‌هایی که از امامان معصوم (ع) برجای مانده است، اصل کرامت ملاک دینداری انسان‌ها به‌شمار می‌رود و با نگاهی به منابع مختلف متوجه تأکید ویژه بزرگان دینی براین موضوع می‌شویم.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در واقع کرامت به معنای دوری از گناهان و کرم به معنای کوچک شماردن دنیا توسط انسان است. انسان مؤمنی که از گناه کردن دوری کند، به تدریج به‌عنصر ارزشمندی دست پیدا می‌کند که می‌توان نام آن را کرامت گذاشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: حضرت علی (ع) درباره کرامت فرموده‌اند: کسی در حقیقت کرم و بخشندگی دارد که هوای نفس خود را مهار کند و به نفسش بخل بورزد. ایشان همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌هایشان می‌فرمایند: هوای نفست را مهار کن و بر آن بخیل باش که اگر کسی بر نفس بخل بورزد، حقیقت کرامت را یافته است.

رجبی خاطرنشان کرد: اگر کسی در دهه پرخیر و برکت کرامت این توفیق را پیدا کرد تا به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برود، بهتر است ضمن رعایت کردن آداب زیارت، از روی اخلاص و به‌صورت عمیق این بزرگواران را زیارت کند.

انتهای پیام/

نظر شما